TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
SPORTAS

Alinančioje regatoje - lietuviškas pėdsakas

2014 12 20 6:00
Rokas Milevičius. "Team Brunel" nuotraukos

Olimpietis buriuotojas Rokas Milevičius yra pirmasis lietuvis, dalyvaujantis prestižinėse jachtų lenktynėse aplink pasaulį "Volvo Ocean Race". Tai svarbiausios kreiserinio buriavimo varžybos, pagal savo mastą lyginamos su dviračių lenktynėmis "Tour de France" ar Dakaro raliu.

28 metų R. Milevičius su olandų komanda "Brunel" bando apiplaukti pasaulį ir laimėti prestižines lenktynes. Varžybos trunka septynis mėnesius, jas sudaro devyni etapai, o per juos buriuotojams teks įveikti net 72 tūkst. kilometrų.

"Brunel" komandai ypač sėkmingas buvo II etapas iš Keiptauno (PAR) į Abu Dabį (JAE). 23 dienas trukusiose varžybose lietuvio ekipa atplaukė pirma ir tapo bendrosios įskaitos lydere. Sausio 3 dieną startuosiančiame III etape septynios įgulos plauks iš Abu Dabio į Kinijos uostą Saniją. Varžybų maratonas finišuos kitų metų birželį Švedijoje, Geteborge.

Šią savaitę trumpam į Lietuvą parvykęs R. Milevičius papasakojo apie lenktynėse patiriamus neišdildomus įspūdžius ir triumfą II etape.

Kai pildosi svajonės

Lietuvos buriuotojo kelias į prestižines varžybas prasidėjo prieš metus. Anksčiau jis tik nedrąsiai pasvajodavo apie galimybę dalyvauti tokiose lenktynėse, bet visi planai greitai žlugdavo. Po kelių nepavykusių bandymų suburti "Volvo Ocean Race" varžybų komandą Rokas įsidarbino treneriu Kauno buriavimo mokykloje.

Buvo 2013-ųjų gruodis, kai kaip tik per savo gimtadienį R. Milevičius sužinojo, kad "Brunel" renkasi buriuotojus garsiosioms lenktynėms. Būtų nekreipęs į tai dėmesio, tačiau draugai vis ragino: "Pamėgink, juk tavo gimtadienis, gal pasiseks." Internetu užpildė dalyvio anketą ir, kaip pats sako, pamiršo šį reikalą.

Po kelių dienų R. Milevičius vyko iš vienos sportininkų šventės Vilniuje. "Kartu važiavo ir Rūta Meilutytė. Kalbėjomės, kaip jai sekasi. Pagalvojau: o ar aš viską pasiekiau gyvenime? Norėtųsi ko nors daugiau. Sugrįžęs sužinojau, kad "Brunel" kviečia į pokalbį!" - prisiminė jis.

Pasitaręs su širdies drauge Erika, Rokas nutarė bandyti laimę. Bet jau po trijų dienų jam reikėjo būti Amsterdame. Kadangi lėktuvų bilietų nebebuvo likę, lietuvis svajonės link leidosi parą trukusia kelione autobusu. Nuvykęs ten pernakvojo pas draugą ir kitą rytą patraukė į "Brunel" būstinę.

"Atlikti fizinius testus nebuvo sunku, nes nuolat sportavau ir mano sportinė forma buvo gera. O psichologiniai testai priminė linksmus pokalbius, iš kurių nieko negalėjai spręsti - tinki jiems ar ne", - juokėsi R. Milevičius.

Slapta tikėdamasis geriausio, jis išvyko namo. Ir vieną dieną sulaukė "Brunel" įgulos kapitono Bouwe Bekkingo skambučio: "Esi vienas iš šešių, kuriuos mes atrinkome į savo komandą."

R. Milevičius negali apibūdinti, koks laimingas tuomet jautėsi. Netrukus su naująja komanda išvyko į treniruočių stovyklą Ispanijoje ruoštis naujiems karjeros iššūkiams. Ir taip išplaukė į plačiuosius vandenis...

Olandų komanda "Brunel" su lietuviu sėkmingai plaukia lenktynėse aplink pasaulį.

Vėją begaudant

Visos septynios "Volvo Ocean Race" komandos varžosi identiškomis "VO 65" jachtomis, tad viską lemia įgulos meistriškumas ir sugebėjimas vandenyne priimti racionalius sprendimus.

O pasikinkyti palankų vėją nėra paprasta. Štai II etapo pradžioje į priekį šovusi ispanų "Mapfre" įgula atitrūko 15 jūrmylių (28 km), tačiau staiga pakitus vėjo krypčiai buvo nublokšta net 60 jūrmylių (111 km) į rytus nuo dalyvių pagrindinės grupės.

"Iš pradžių pamanėme, kad ispanai kažkokią gudrybę sugalvojo. Bet tai tebuvo apmaudi jų klaida", - sakė R. Milevičius. Tuomet į priekį išsiveržė trys komandos - "Brunel", arabų "Abu Dhabi" ir kinų "Dongfeng".

Kova buvo nuožmi. Etapo nugalėtojas turėjo paaiškėti tik paskutinę lenktynių savaitę įplaukus į Persijos įlanką, kur teko manevruoti tarp daugybės mažų salų. "Niekas nesugebėdavo toliau atitrūkti. Per dieną kam nors pavykdavo įgyti pusės jūrmylės (0,9 km) persvarą, kuri išnykdavo per 20 sekundžių pūstelėjus stipresniam vėjui", - prisiminė lietuvis. Buriuotojai juokavo, kad plaukiant taip arti vieniems kitų netgi galima užuosti, ką valgo oponentai.

Lemiamomis dienomis į priekį buvo išsiveržę "Dongfeng", bet "Brunel" pavyko surengti pergalingą spurtą paskutinę parą. Tai lėmė atsitiktinės detalės. Atidirbęs savo pamainą, naktį R. Milevičius turėjo eiti ilsėtis, tačiau artėjančio finišo jaudulys neleido užmigti.

"Išėjau ant denio pasigrožėti vaizdais. Staiga ėmė stiprėti vėjas - per trumpą laiką nuo 8 mazgų (15 m/s) pakilo iki 24 mazgų (44 m/s). Buvome tam pasirengę, nes laivo svorio centrą paskirstėme taip, kaip reikia. Iškėlėmė bures, mūsų greitis padidėjo 2,5 jūrmylės (beveik 5 km/h). Kinai to nesitikėjo. Finiše aplenkėme juos 16 minučių", - pasakojo lietuvis.

Ne visiems pavyko pasiekti etapo finišą. Danų "Vestas Wind" užplaukė ant seklumos. Laivas lūžo ir įgula nebegalėjo tęsti lenktynių.

"Tai buvo jų komanos navigatoriaus klaida. Jis monitoriuje nepadidino žemėlapio skalės, nes nesitikėjo, kad vandenyno viduryje gali būti mažyčių salyčių, seklumų. Danams dar pasisekė, kad liko sveiki gyvi. Įsivaizduokite - laivas plaukia 40 km/h greičiu ir staiga trenkiasi lyg į sieną. Visi krinta, griūva. Todėl ir miegame kojomis į priekį pagal judėjimo kryptį, kad nelaimės atveju apsaugotume galvas, - sakė R. Milevičius. - Šiose lenktynėse gauni didžiausias įmanomas buriavimo pamokas."

Bijo tik piratų

Tačiau labiau nei audrų ar seklumų "Volvo Ocean Race" dalyviai baiminasi piratų. Sportininkų žemėlapiuose Indijos vandenyne palei Afrikos krantus pažymėtos specialios zonos, į kurias draudžiama įplaukti dėl ten tykančio pavojaus. Nors piratų per varžybas niekas taip ir nematė, šių lenktynių organizatoriai saugumui skiria ypatingą dėmesį. Todėl buriuotojai sunerimsta net išvydę žvejybinį laivą.

"Mums įsakyta užpuolimo atveju jokiu būdu nesipriešinti. Jachtos pagamintos iš anglies pluošto. Jei piratai nuspręstų šaudyti, kulkos laivą suvarpytų it popieriaus gabalą, - teigė R. Milevičius. - Ankstesniais metais varžybų dalyviams buvo dalijami ritinėliai po 2 tūkst. dolerių. Tai skirta kraštutiniams atvejams - jei pultų piratai, išmėtyti ritinėlius, taip išsiperkant laisvę. Šiemet to neprireikė."

Neaprėpiamuose vandenynų plotuose komandos orientuojasi pagal elektroninę navigacijos sistemą. Be to, kas 6 valandas iš teisėjų gauna detalų planą, kur yra kiekviena jachta ir kokiu kursu ji plaukia. Pagal tai planuojama varžybų taktika.

Įgrisusi buitis

Kiekvieną lenktynių įgulą sudaro 8 sportininkai ir 1 reporteris. Jis fiksuoja varžybų akimirkas ir rengia reportažus. Taip pat padeda iš denio išsemti vandenį bei pagamina valgyti.

O valgo buriuotojai kareivišką maistą. Tai džiovinti patiekalai, sausos košės, kurios lengvai paruošiamos užpylus verdančiu vandeniu. Beveik mėnesį trunkančio lenktynių etapo metu įgula į laivą pasikrauna toną mantos, kurios didžiąją dalį sudaro tokie "skanėstai".

Plaukiant įprastu režimu, laive dirba 4 buriuotojai, kiti 4 ilsisi. Teoriškai per parą turėtų tekti po 12 val. darbui ir poilsiui, bet R. Milevičius tvirtino, kad taip nebūna: "Besikeičiant orui ar kylant vėjui, dirbame visi. Paprastai per parą miegodavome 6 valandas. Jei būdavo geri orai, pasimėgaudavome net 9 val. poilsio. Bet būdavo ir taip, kad pamiegoti tekdavo vos 3 valandas."

Lietuvio pareigos "Brunel" įguloje - specialiu mechanizmu gerve pakelti bures ir jas reguliuoti, taip pat esant reikalui keisti laivo svorio centrą, pernešant krovinį iš vienos jo pusės į kitą.

R. Milevičius sakė, kad tokiose varžybose tvirta psichologija svarbesnė už gerą fizinį pasirengimą: "Jei pavargai fiziškai, pailsėsi ir toliau dirbsi. Bet jei palūši psichologiškai, imsi kelti dramas ir sugadinsi visą mikroklimatą. Esame devyni vyrai, tris savaites gyvenantys mažyčiame laivelyje. Kiekvienas turime savo problemų, visų charakteriai skirtingi. Kai kuriems ištverti tai labai sunku. Todėl "Brunel" samdo psichologę, kuri nuolat bendrauja su mumis. Vadiname ją mamyte, kuri padeda spręsti problemas ir palaikyti gerą atmosferą."

Pasak buriuotojo, emociškai paveikia ir mažas fizinis aktyvumas: "Rankos dirba nuolat. Bet kojos beveik nejuda. Normalus žmogus per dieną nueina 1-2 km, mes nužingsniuojame vos 200 metrų. Laivo igis - 20 metrų. Jei per dieną pereini jį dešimt kartų, tai jau gerai."

Komandoje būna ir specialius medicinos kursus baigusių sportininkų. Į kelionę jie paima du lagaminus stiprių vaistų. Suskaudus dančiui, draugui net laikiną plombą įtaiso.

"Tai nėra profesionali pagalba, bet padeda iškęsti skausmą ir pasijusti geriau", - sakė prestižinių jachtų lenktynių dalyvis R. Milevičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
SPORTAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"