TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
SPORTAS

"Formulės-1" senbuvės ginasi nuo naujokių

2012 01 18 6:00

Artėjant neišvengiamiems pokyčiams "Formulės-1" ekipos bando kuo ilgiau išlaikyti senąją tvarką ir atsuka nugaras naujokams. Tačiau toks elgesys skatina gerbėjus suabejoti, ar verta žiūrėti lenktynes, jei pagrindiniai koziriai išdalijami varžybų užkulisiuose. 

Naujasis "Formulės-1" (F-1) sezonas bus vėl apipintas politinėmis intrigomis, kurios niekaip nesibaigia jau nuo 2009 metų, kai Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) ir F-1 komandų asociacijos (FOTA) nesutarimai vos nesužlugdė čempionato.

Po sudėtingo, konfliktų persmelkto sezono pagaliau nuspręsta, kad 2012 metų F-1 varžybos bus paskutinės, rengiamos pagal pasenusias taisykles ir techninius reikalavimus, kurių dalis nesikeitė jau porą dešimtmečių. Taip pat sutarta, jog šis sezonas bus paskutinis, kai lenktynininkai turės paklusti senajai Konkordo sutarčiai. Tarp FIA ir FOTA sudarytoje naujoje sutartyte numatyti visi piniginiai klausimai, bet kitos detalės kruopščiai slepiamos. Vis dėlto ekipos mano, kad ji lenktynininkams bus nepalanki. 

Bendras sutarimas tuo pačiu metu keisti techninius reikalavimus ir sutartį tarp sportininkų atrodė labai logiškas žingsnis. Komandos taip pat parodė iniciatyvą ir pasirašė iki 2012 metų pabaigos galiojantį išteklių naudojimo ribojimų susitarimą. Tačiau, kaip paaiškėjo, idilė pernelyg gera, kad būtų tiesa. 

Vėluojanti naujovė

Konkordo sutarties galiojimo laikas nepasikeitė, bet komandoms greičiausiai nebūtų problema dalyvauti čempionate neturint jokios sutarties, kaip jau yra tekę daryti praeityje. Pasikeitė kas kita - FIA niekaip nesutarė su ekipomis ir sporto komercinių teisių savininku Bernie Ecclestone'u, kada turi būti pradėti naudoti gerokai mažesni ir ekologiškesni naujo tipo varikliai. 

FIA reikalavo, kad hibridinėmis technologijomis apraizgyti keturių cilindrų 1,6 litro darbo tūrio jėgos agregatai su turbinomis į bolidus būtų pradėti montuoti jau nuo 2013 metų. Tačiau kitos dvi suinteresuotos grupės ėmė gąsdinti maištais ir teismais, jei kardinalios permainos bus įvestos taip greitai. Galiausiai visiems pavyko susitarti dar metus pavėlinti naujų motorų pristatymą ir vietoj keturių cilindrų kurti sportiškesnius šešių cilindrų V formos variklius.

Atrodo, pasikeitė tik vienas pradinio plano punktas, bet kartu buvo išbalansuoti visi sporto ateities pagrindai. F-1 jau dalyvaujančioms komandoms iš esmės nesvarbu, kuriais metais norima pristatyti naujo tipo variklius. Vis vien visų jų inžinieriai pradės darbus tuo pačiu metu ir kiekvienai iš ekipų bus suteiktos lygios galimybės susikurti naujo tipo jėgos agregatą. Be to, jau seniai atėjęs laikas naujovėms, nes dabar komandų bolidus varantys aštuonių cilindrų V formos motorai yra menkai modifikuota dar devintąjį dešimtmetį sukurtų V10 variklių versija. Vėlesnis naujienos pristatymas tik leis ekipoms laimėti laiko, inžinieriams suteiks galimybę labiau patobulinti savo kūrinius, bet dėl tokios dabartinių dalyvių užgaidos nukentės kitos komandos, norinčios lenktyniauti F-1 varžybose.  

Lygių sąlygų nereikia

Nors viešai neprisipažįsta, nė viena senbuvė nenori rikiuotėje matyti dar vienos naujokės. Pagal Konkordo sutartį F-1 čempionate gali dalyvauti 13 ekipų, tačiau USF1 patyrus fiasko (ji planavo startuoti 2010 metų sezono lenktynėse, bet nesugebėjo parengti bolido ir buvo išbraukta iš sąrašų) šiuo metu yra įregistruota tik 12 komandų.

Į labai geidžiamą vienintelę laisvą vietą pretenduoja ne viena organizacija. Nuo 2013 metų į F-1 norėtų įžengti "Lola" ir buvusios ekipos "Toyota" pagrindu suburta "Stefan Grand Prix", kuri 2010-aisiais tik per plauką nepateko į čempionatą vietoj USF1. Galbūt atsirastų ir daugiau norinčiųjų. 

Jei būtų buvęs paliktas galioti ankstesnis planas naudoti naujo tipo variklius nuo 2013 metų, laisvą vietą užimsiančiai ekipai būtų buvę gana nesunku įsilieti į senbuvių gretas. Naujokė būtų turėjusi beveik pusantrų metų automobiliui ir varikliui sukurti - tiek pat, kiek ir senosios komandos. Taip ji būtų galėjusi startuoti beveik lygiomis sąlygomis su labiau patyrusiomis ekipomis. Tačiau dabar to nebus, o juk F-1 organizatoriai visai neseniai įsitikino, kaip svarbu turėti pernelyg nesiskiriančio pajėgumo komandas. 

Kasmetės permainos

Trys ekipos F-1 rikiuotėje vis dar vadinamos naujomis, nors netrukus pradės jau trečią sezoną. "Virgin", HRT ir "Lotus" (nuo šių metų - "Caterham") turėjo mažiau nei metus pasirengti pirmosioms 2010 metų sezono lenktynėms ir, specialistų manymu, dėl skuboto pradinio pasiruošimo iki šiol neišsiveržia iš autsaiderių gretų. Nė vienos iš šių komandų sportininkai per dvejus metus nepelnė nė taško, nors išleido daugiau kaip 300 mln. JAV dolerių. Tačiau jos bent jau galėjo ramiai tobulėti, nes pastaraisiais metais pagrindiniai F-1 reikalavimai mažai keitėsi.

Tuo metu būsimų naujokių laukia kardinalios permainos. Joms teks gerai pamąstyti, ar verta nuo kitų metų startuoti čempionate, kai sukurtas naujasis bolidas tiks tik vienam sezonui. Vos įkėlusi koją į F-1 pasaulį komanda, nors ir stokodama patirties, turės iš karto griebtis nuo nulio kurti du visiškai skirtingus bolidus. Jai teks numatyti, koks automobilis bus greitas kitąmet, ir kaip turėtų atrodyti "ekologiškas" bolidas 2014-aisiais.

Ginčo esmė - pinigai

Norėdama išvengti investicijų į vos metus tiksiantį automobilį, teoriškai naujokė galėtų praleisti 2013-ųjų sezoną, tačiau tai ne išeitis. Pagal Konkordo sutartį į čempionatą įtraukta komanda privalo dalyvauti visose lenktynėse. Atsisakiusioji varžytis iš karto braukiama iš sąrašo. Taigi nė viena ekipa negali rezervuoti sau vietos, o norinčiųjų startuoti netrūksta. Laukti metus taip pat ne išeitis, nes vienintelę laisvą vietą gali užimti konkurentai.

Yra manančiųjų, kad tokį subtilų būdą atsiriboti nuo naujų varžovų tyčia sumanė senosios F-1 komandos su komercinių teisių savininku. Juk jei rikiuotę papildo nauja ekipa, visoms tenka dalytis pajamomis su ja. Kiti tvirtina, esą dėl prastos finansinės padėties ir taip kenčia mažiausiai trečdalis dabartinių komandų, todėl jomis pirmiausia ir reikėtų pasirūpinti, o mažiausiai, ką galima padaryti, - metams atidėti naujo variklio pristatymą.

Daugelis ekipų tikrai stokoja lėšų, tačiau toks argumentas nublanksta prieš faktą, kad komercinių teisių savininkas pasiima bent pusę kiekvieno per F-1 uždirbto cento. Šią problemą galėtų išspręsti nauja Konkordo sutartis. Suinteresuotos šalys turėtų pasirašyti ją šiemet, nors dar net derybos nepradėtos, o sporto vadovai ne pirmą kartą pasistengia užvilkinti biurokratinius sprendimus.

Pastaruoju metu tik FOTA sugebėdavo apginti lenktynininkų teises, bet ir ši asociacija ėmė byrėti kilus nesutarimams dėl išlaidų ribojimo. Iš FOTA jau pasitraukė HRT, "Red Bull", "Ferrari" ir "Sauber", jų pėdomis netrukus ketina pasekti ir "Toro Rosso". Jei asociacijoje liktų tik septynios ekipos, jų balsas būtų nebegirdimas, o atskirai visoms komandoms susitarti su B.Ecclestone'u kažin ar pavyktų. 

Valdininkai tyli

Ankstesnei Konkordo sutarčiai priimti prireikė trejų metų derybų. Dabar, likus vos metams iki jos galiojimo pabaigos, naujosios derybos dar net nepradėtos. Be to, šįkart susitarti bus sunkiau, nes praėjus auksiniams laikams ekipoms ėmė stigti pinigų ir pusė pelno jų nebetenkina. Manoma, komandos prašys bent 70 proc. dalies.

Iš FOTA išėjusios ekipos galėtų vėl grįžti į asociaciją ir taip sustiprinti savo įtaką, bet vargu ar antrą kartą joms pavyktų išgąsdinti B.Ecclestone'ą - kaip 2009-aisiais, kai komandos kartu pareiškė pasitrauksiančios iš čempionato, jei nebus paisoma jų nuomonės. Dabar tokia galimybė oficialiai leidžiama.

Tuo metu FIA kuo atokiau laikosi nuo šios painiavos. Federacijos prezidentas Jeanas Todt'as, buvęs "Ferrari" ekipos vadovas, puikiai išmano F-1 virtuvę, tačiau šia tema nėra paskelbęs jokios nuomonės. Pasiūlymų pateikė tik buvęs FIA prezidentas Maxas Mosley. Tiesa, jo idėjos nuskambėjo gana keistai.

M.Mosley siūlymu, aštuonioms prastesnius rezultatus parodžiusioms komandoms pinigus reikėtų išdalyti po lygiai, o keturios pajėgiausios ekipos turėtų verstis tik iš rėmėjų lėšų. Taip lyderės būtų sulaikytos ir nekurtų naujo čempionato, nes sočiai pamaitintos vidutiniokės ir autsaiderės nesektų joms iš paskos. Tačiau toks "skaldyk ir valdyk" principu suformuotas siūlymas visiškai netinkamas, nes neabejotinai sulauktų daug neigiamų atgarsių dėl nesąžiningumo.

F-1 čempionatas pradeda naują sezoną neišsprendęs daugybės klausimų. O jie kuriuo nors metu gali pratrūkti, sukelti laviną skandalų ir užgožti pačias lenktynes. Štai į kokią aplinką bus priversta žengti nauja komanda.

Pagal užsienio spaudą parengė ILONA STAŠKUTĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
SPORTAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"