TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
SPORTAS

S.Brundza spausdavo iki dugno

2014 02 28 6:00
S.Brundza iš moskvičiaus išspausdavo maksimumą. LŽ archyvo nuotrauka

Vasarį sukako 50 metų, kai ralio virtuozas Stasys Brundza pirmą kartą varžybose sėdo prie lenktyninio automobilio vairo.

Per įspūdingą karjerą S.Brundza 10 kartų tapo SSRS ralio čempionu (1971, 1974-1976 ir 1978-1983 metais), dalyvavo Europos ir pasaulio ralio čempionatų etapuose. 1999 metais S.Brundza paskelbtas geriausiu XX amžiaus Lietuvos lenktynininku.

Kovinis krikštas

67-erių ralio veteranas pirmąjį lenktynių krikštą prisimena taip, lyg tai būtų įvykę vakar. 1964-ųjų vasarį sportininkas debiutavo komandinėse SSRS ralio varžybose Kauno autoklubo komandoje. Varžybų dalyviai per tris paras turėjo įveikti 3 tūkst. kilometrų.

"Lenktynių pradžia - iš Vilniaus į Smolenską. Vienai komandai atstovavo trys ekipažai. Važiavau trečias, bet labai greitai ėmiau lipti pirmiesiems dviem komandos nariams ant kulnų. Pajudėjome vakare, o į Smolenską atvažiavome kitą rytą. Niekada nepamiršiu, kai išlipus iš mašinos mane čiupo komandos nariai ir ėmė kilnoti į viršų - tą dieną man sukako 17 metų, - pasakojo S.Brundza. - Šis komandinis ralis buvo bene sunkiausios lenktynės mano karjeroje. Ilga distancija, sudėtingos oro sąlygos: dieną atlydys, o naktį staiga pašąla, pakyla rūkas. Tikras kovinis krikštas."

Jaunasis lenktynininkas į pirmąsias savo varžybas leidosi iš tėvo skolinta volga. "Teko įtikinėti tėvelį, kad mašiną geriau pravažinėti, nei laikyti garaže", - šyptelėjo jis.

S.Brundza - geriausias XX amžiaus Lietuvos lenktynininkas. / Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Po šio krikšto greičio mėgėjas stačia galva nėrė į automobilių sporto gelmes. "Supratau, kad tai - mano gyvenimo kelias. Net nesvarsčiau, kuo galėčiau būti. Nuo paauglystės traukė automobiliai. Plaukikai baigia karjerą 25-erių ir gali pradėti naują gyvenimą, o mes tiek laiko praleidžiame lenktyniaudami", - kalbėjo S.Brundza.

Be triumfų SSRS raliuose, įstrigę ir pasirodymai tarptautinėse varžybose: "1972 metais Europos ralio čempionato Lenkijos etape pavyko finišuoti trečiam su "Moskvič 1500". Niekas tuomet netikėjo, kad su moskvičiais galima užimti aukštą vietą tokiose varžybose."

Savimeilę glosto ir 1974 metų Europos ralio turo maratonas, kai varžybų dalyviai per 15 dienų 15-os valstybių teritorijose turėjo įveikti 15 tūkst. kilometrų. Lietuvis tapo nugalėtoju ir dovanų gavo Jordanijos karaliaus Husseino bin Talalo taurę.

Ralio nuotykiai

S.Brundza nebedalyvauja lenktynėse, bet prisipažino, kad anuomet automobilių sportas teikdavo daugiau adrenalino: "Dabar populiariose 1000 kilometrų lenktynėse esu išbandęs 500 arklio galių bolidą, bet magistralėje įrengta trasa jis skrieja ne taip įspūdingai. Smagiau būdavo lėkti 4 metrų pločio kalvotu asfaltuotu keliuku su daugybe posūkių. Spausdavom, kiek traukia. Senieji žiguliai su 1,6 litro darbinio tūrio motoru turėdavo tik 4 pavaras, tad ilgoje tiesiojoje tekdavo perjungti laisvą pavarą, kad nesugadintume variklio. Atleki į posūkį ir matai, kaip žiūrovai bėga slėptis už medžių. Bet buvau įgudęs suvaldyti mašiną ir išlikti trasoje."

Per ilgą karjerą būta ir skaudžių pamokų. "Per varžybas esu patyręs 12 sunkių avarijų. Visas - kai prarasdavau koncentraciją, - prisiminė ralio meistras. - Laimei, automobilis atleisdavo klaidas. 1976-aisiais Vokietijoje nulėkėme nuo kelio, išvertėme 9 egles, bet likome sveikutėliai. 1971-aisiais Lenkijoje posūkyje slydome akmeniniu kelio paviršiumi ir trenkėmės į betoninę sienelę. Tada lenktynininkų kelio knygoje atsirado terminas "parket", reiškiantis pavojų keliantį posūkį tašytų akmenų danga."

Ralio dalyviams būtinas geras fizinis pasirengimas ir ištvermė. "Būdavo, sugrįžti iš sunkių varžybų ir sakai - viskas, savaitę kojos iš namų nekelsiu, tik gulėsiu. Praeina diena, antra, o trečios vakare susikrauni daiktus ir leki į kitas varžybas", - juokėsi S.Brundza. Baigęs karjerą, jis dirbo inžinieriumi, sportinių automobilių gamyklų vadovu, turėjo automobilių verslą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
SPORTAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"