TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Bėgimas, kai sportinių batelių neprireiks

2015 07 27 6:00
LŽ archyvo nuotrauka

Iškart po Žolinės, rugpjūčio 16-ąją, Lietuvoje pirmą kartą įvyks bėgimas, kurio organizatoriai dalyvius kviečia bent vieną dieną palikti sportinius batelius namie ir pajusti bėgimo minkšta žole malonumą. Trasa bus įrengta nuolat prižiūrimoje Europos centro golfo klubo pievoje, tad dalyviams dėl dangos nerimauti neteks.

Apie bėgimo basomis naudą diskutuota ne kartą, o nuomonių pasigirsta skirtingų, tad nekeista, jog vienas dažniausiai pateikiamų klausimų šio bėgimo sumanytojams yra „Ar bėgti basomis sveika?“

„Bėgioti kieta kelio danga tikrai nepatartina, tačiau dalyvauti tokiame renginyje ir patirti, koks nuostabus laisvės pojūtis apima bėgant basomis per minkštą pievą – verta. Dar ne taip seniai, kai nebuvo gaminami kokybiški, patogūs ir sveikatai nekenkiantys bėgimo bateliai, basomis bėgti buvo puiki išeitis. 1960 metais etiopas Abebe Bikila laimėjo Olimpinį maratoną, o 1962 metais anglas Bruce’as Tullohas pelnė pergalę Europos 5000 metrų bėgimo čempionate – ir abu jie bėgo basomis“, – sakė renginį organizuojančios asociacijos „Sporto renginiai“ direktorius Evaldas Martinka.

Vaikščioti basomis vertėtų dažniau

Kai tinkama trasos danga ir nėra pavojaus susižeisti, tikrai vertėtų dažniau vaikščioti basomis, įsitikinęs ir „Gemma sveikatos centro” fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytojas Romanas Machninas: „Vaikščiojimas basomis turi labai daug naudingų savybių. Istoriškai taip susiklostė, kad žmonėms, norintiems tinkamai atlikti buities darbus reikėjo saugoti pėdas. Ir dabar sunkiai įsivaizduotumėme einantys šaligatviu basi. Nepatogu, nešvaru ir aukšta šaligatvio temperatūra mums neleistų nusiauti batų. Vis dėlto fiziologiniu ir biomechaniniu požiūriu, vaikščiojimas ir ypač bėgimas basomis, manoma, yra daug sveikesnis ir naudingesnis nei avint sportinius batus minkštu padu.“

R. Machninas pasakojo, jog daugybė tyrimų įrodė neigiamą batų, ypač aukštakulnių, įtaką žmonių sveikatai – pradedant įprastos eisenos pakitimu ir baigiant konkrečiais simptomais ar problemomis – čiurnų, kelių, klubų, nugaros skausmu.

„Mūsų kūnas nėra pritaikytas vaikščioti su kulnu, mat kūnas priverstas automatiškai perskirstyti svorio centrą, prisitaikyti, kaip ir kada aktyvuojasi tam tikri raumenys, drauge apkraunant vietas, kurios vaikštant basomis neturėtų tokio krūvio. Vaikščiojimas basomis grąžina šiuos pakitimus į pradinę būseną“, – aiškino gydytojas ir pridūrė, jog vieną kartą per mėnesį pavaikščiojus dešimt minučių, niekas nepasikeis, tačiau pradėjus kasdien vaikščioti basomis kad ir namuose, galima tikėtis teigiamų biomechaninių rezultatų.

Bėgimo skirtumai

Paklaustas apie bėgimą basomis, pašnekovas sakė, jog šiuo metu šia tema aktyviai diskutuoja mokslininkai, o bėgimas, kaip ir bet kokia sporto šaka, turi labai daug subtilybių, niuansų, technikos ypatumų.

„Bėgant išskiriami keli būdai, kaip žmogus nusileidžia ant pėdos ir kaip paskui jis ja atsispiria. Tradiciškai buvo rekomenduojama avėti bėgimo batus su kuo didesniu ir minkštesniu kulnu, argumentuojant, kad paminkštinimas sumažina sąnarių sutrenkimą, o drauge ir traumų riziką. Bet kaip neretai būna, mokslas ir rinkodara prasilenkia“, – teigė R. Machninas.

Tyrimai atskleidžia, jog bėgimas basomis arba su minimalistine avalyne be paminkštinimo akivaizdžiai skiriasi nuo bėgimo avint batelius minkštu kulnu, pabrėžė fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytojas. „Būtent minkštas kulnas leidžia žmogui bėgant nusileisti tiesiai ant kulno, bet to tikrai neįvyktų, jeigu jūs bėgtumėte basomis“, – aiškino specialistas ir patarė įsivaizduoti bėgantį avint minkštais sportiniais batais, o po to – bėgantį taip pat, tik basomis. „Net po pirmo žingsnio jūs daugiau nebenorėsite taip bėgti, nes sutrenksite ir čiurną, ir kelius, smūgį pajus net ir galva bei kaklas. Bėgant be batų žmogus labiau linkęs nusileisti ant priekinės pėdos dalies, nusileidimas yra kur kas minkštesnis nei nusileidimas ant paminkštinto kulno bei atsispyrimas yra kokybiškesnis, kas gerina bėgimo kokybę.“

Gali lemti ir geresnius rezultatus

Specialisto teigimu, kai kurių tyrimų rezultatai rodo ir sportinių rezultatų pagerėjimą bėgant su minimalistine avalyne ar basomis. Tokie pakitimai, be abejo, yra labiau reikšmingi profesionalams, kuriems kiekviena sekundė svarbi. „Taip pat manoma, jog bėgimas basomis arba su minimalia avalynė yra fiziologiškesnis, labiau efektyvesnis, todėl bėgant ilgas distancijas žmogus išnaudoja mažiau energijos, gali nubėgti ilgesnius atstumus“, – pasakojo R. Machninas.

Gydytojas mano, kad dabartinės studijos iš tiesų yra linkusios patvirtinti, jog bėgant basomis, sportininkai galėtų išvengti daugybės traumų: „Viskas priklauso nuo bėgimo biomechanikos ir kinematikos. Bėgant basomis iš esmės pasikeičia žmogaus nusileidimas ant pėdos ir paskesnis atsispyrimas. Drauge pasikeičia ir jėgos, veikiančios kelius, klubus, stuburą, kaklą. Aišku, traumatiškumą lemia daug daugiau veiksnių nei tik bėgimo bateliai ar jų nebuvimas, bet avalynė turėtų būti vienas svarbiausių veiksnių, kuriuos reiktų panagrinėti, o mėgėjams atsisakyti batų minkštu kulnu reikėtų mažų mažiausiai dėl sąnarių sveikatos.“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"