TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Česnakai: ne nuo peršalimo, o nuo vėžio

2009 11 03 0:00
Pasak dietologės D.Pipiraitės, tik susmulkinti česnakai turi naudingą poveikį.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

"Tris mėnesius vartojami česnakai mažina cholesterolio kiekį, gali apsaugoti nuo skrandžio ir storosios žarnos vėžio, tačiau nepadeda nuo peršalimo", - teigia dietologė Daiva Pipiraitė, apžvelgdama naujausius mokslo duomenis apie šio augalo poveikį.

Česnakai, kuriuos daugelis mūsų iki šiol laiko veiksmingais bacilų žudikais, iš tiesų turi antimikrobinį ir net antigrybelinį poveikį. Tačiau, pasak dietologės, šis poveikis įrodytas tik laboratorijoje, eksperimentuojant mėgintuvėlyje. Bet ar česnakai antimikrobiškai veikia žmogų, lig šiol neaišku. Tam reikėtų daugiau tyrimų. "Įsitikinimas, kad česnakai padeda nuo peršalimo, atėjo iš liaudies medicinos - tų laikų, kai nebuvo vaistų nuo daugelio ligų. Tuomet labai daug gydomųjų savybių buvo priskiriama maistui ir augalams, žolėms, net akmenims. Dabar nebegalime remtis tų laikų žiniomis, jas privalu patvirtinti arba paneigti tyrimais. Kad česnakai padeda apsisaugoti nuo peršalimo ar nuo jo pasveikti, deja, neįrodyta", - aiškino D.Pipiraitė.

Ne visiems atvejams

Česnakai turi dviejų rūšių veikliųjų medžiagų - sieros organinių junginių. Jų šaltinis yra ir svogūnai, tačiau česnakų poveikis tirtas daugiausia. Šiandien labiausiai domimasi šios prieskoninės daržovės įtaka širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai. Mat nustatyta, jog veikliosios česnakų medžiagos slopina cholesterolio sintezę kepenų ląstelėse hepatocituose. Tyrimai patvirtino, kad česnakų vartojimas iš tiesų mažina cholesterolio koncentraciją kraujyje, bet iš jų pagaminti papildai veikia tik 3 mėnesius, o po 6 mėnesių nebeturi naudingos įtakos.

Deja, neįrodyta, jog česnakai mažina kraujospūdį. Taip pat trūksta duomenų dėl jų poveikio aterosklerozės vystymuisi. Tačiau patvirtinta, kad česnakai mažina kraujo krešėjimą. Dėl to prieš operacijas jų valgyti nevalia, nes tai gali apsunkinti kraujavimo stabdymą.

Mažiau vėžio

Mokslininkai taip pat įrodė, kad česnakai veikia kaip priemonė nuo uždegimo, turi antioksidacinį poveikį. Taip pat nustatyta šių augalų įtaka kai kurių rūšių vėžio profilaktikai. Pasirodo, veikliosios česnakų medžiagos turi poveikį kancerogenų apykaitai.

Ištirti sąsajas su vėžiu paskatino Kinijoje atlikta studija. Tyrėjai nustatė, kad vietovėse, kuriose mažas mirštamumas nuo skrandžio vėžio, česnakų vartojama kur kas daugiau. Ir priešingai: ten, kur skrandžio vėžio atvejų būta daug, česnakų valgoma labai mažai. Vėliau daugelis studijų patvirtino, kad nuolat česnakus vartojančių žmonių rizika susirgti skrandžio vėžiu yra iki 50 proc. mažesnė nei tų, kurie nemėgsta šių prieskoninių daržovių. Įrodyta ir jų įtaka storosios žarnos vėžiui - valgant česnakus rizika susirgti sumažėja net 30 procentų. Sąsajos su kitomis onkologinėmis ligomis dar tiriamos, tad atsakymų teks palaukti.

Poveikis atsiranda susmulkinus

"Svarbu žinoti, kad naudingoji česnakų medžiaga alicinas susidaro per 10-60 sekundžių nuo skiltelės susmulkinimo. Sukramtę ją šviežią, pajusime sveikatinamąjį poveikį. Bet jei ruošiamės česnakus apdoroti termiškai - dėti į maistą, gaminamą puode ar keptuvėje, prieš tai reikia skilteles susmulkinti ir palaikyti iki 10 minučių. Mat fermentas alinazė, lemiantis naudingosios česnakų medžiagos alicino susidarymą, nėra atsparus karščiui. Per 10 minučių, veikiant alinazei, susidaręs alicinas jau bus jam atsparus", - atkreipia dėmesį dietologė.

Skirtingi šaltiniai

Pasak D.Pipiraitės, skirtingų česnakų šaltinių poveikis yra nevienodas. Iš šių augalų gali būti pagaminti ir papildai. Tyrimai patvirtino, kad vartojant aliejinius česnakų papildus naudingosios medžiagos išties susidaro. "Tačiau iš česnakų miltelių pagamintos tabletės turi būti padengtos apvalkalu, saugančiu nuo skrandžio rūgščių. Jeigu jo nėra, alicino junginiai nesusidarys", - pabrėžia dietologė.

Prekiaujama ir papildais, pagamintais iš brandintų česnakų ekstrakto. Deja, turimi duomenys rodo, kad jie suteikia labai mažai naudingųjų medžiagų. Dar vienas minusas - papilduose esantis naudingųjų medžiagų kiekis gali būti kitoks nei deklaruojama. Todėl, anot D.Pipiraitės, geriau valgyti natūralius česnakus. Tačiau informacijos, po kiek skiltelių, ar dažnai vartoti, nėra. Aišku viena - šio naudingo augalo vaisius reikia kramsnoti nuolat.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"