TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Cholesterolį naikina sportas

2008 12 30 0:00
Sportas padeda išvengti kardiologiniŲ ligŲ, gerina kraujotaką, suskaldo blogąjį choleterolį, didina gerojo kiekį.
Corbis/Scanpix nuotrauka

Vien tinkama mityba nuo blogojo cholesterolio neišgelbės. Geriausiai šią medžiagą "sudegina" visą kūną sušildantis judėjimas.

Tinkama mityba - tik pusė darbo.

Pasak Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos instituto direktoriaus prof. Rimanto Stuko, labai svarbu nustatyti cholesterolio padidėjimo priežastį. Jei kepenų veikla normali, vadinasi, cholesterolio galėjo pagausėti dėl netinkamos mitybos. Norint išvengti šios medžiagos kaupimosi, reikia mažiau vartoti riebių produktų, keisti juos liesesniais, daugiau valgyti grūdinių produktų, gyvūninius riebalus keisti augaliniais. Tačiau ir jų reikia vartoti ne per daug, nes 1 gramas riebalų - nesvarbu, gyvūninės kilmės ar aliejaus - teikia tas pačias 9 kilokalorijas. "Kartais žmonės mano, kad aliejus yra labai sveika, vartoja jo daug, net papildomai geria po šaukštą ar du. Tačiau tai irgi yra grynas riebalas, nors ir būtų šalto spaudimo alyvų aliejus. Riebalai aktyvina cholesterolio sintezę kepenyse, didina antsvorį ir arterinį kraujospūdį. Maisto papildas, kur sukoncentruotos polinesočiosios riebalų rūgštys, yra kas kita - jį prariję gauname koncentratą", - paaiškina R.Stukas.

Tinkamai sureguliuota mityba - tik pusė darbo. "Dabar per visus pasaulinius kongresus, skirtus antsvorio problemai, mitybos sureguliavimas neatsiejamas nuo fizinio aktyvumo svarbos. Norint sudeginti nors kiek cholesterolio, nepakanka paprasčiausiai pasivaikščioti. Rekomenduojama sportuoti, kol sušilsite, išprakaituosite. Patariama eiti į sporto salę, mankštintis namuose", - sakė R.Stukas.

Mankštintis kasdien

Lietuvos širdies asociacijos prezidentas Pranas Šerpytis apgailestauja, kad esant labai didelei produktų pasiūlai, žmonėms pritrūksta laiko atsirinkti tuos, kurie naudingiausi sveikatai. Kardiologai rekomenduoja laikytis Viduržemio jūros dietos, kurioje vyrauja daržovių, nesūrios žuvies patiekalai. "Jei vis dėlto nusižengiame sveikai mitybai, reikėtų pasirinkti tokį gyvenimo būdą, kad galėtume sudeginti cholesterolio perteklių. Anksčiau kaimo žmonės valgydavo lašinius, tačiau jie dirbo sunkų fizinį darbą. Dabar daugiau dirbame intelektualų, sėdimą darbą, nuo judėjimo išvaduoja kompiuterinės technologijos, daug kur vykstame automobiliu. Kalorijų gauname labai daug, riebalai kaupiasi, o tai skatina širdies ligas. Fizinė kultūra padeda jų išvengti, gerina kraujotaką, suskaldo blogąjį choleterolį, didina gerojo kiekį. Todėl raginu žmones kasdien mankštintis - tam kasdien skirti nuo 30 minučių iki valandos", - sakė P.Šerpytis.

Cholesterolio normos

Kardiologas primena, kad normalus sveiko žmogaus cholesterolio kiekis yra ne daugiau 5 milimolių litre. Jau sergantiems kraujagyslių ligomis arba rūkantiems, nutukusiems, turintiems cukrinį diabetą, patyrusiems širdies ataką žmonėms cholesterolio koncentracija kraujyje turėtų būti mažesnė nei 4,5 milimoliai litre. Blogojo cholesterolio kiekis kraujyje turėtų neviršyti 2 milimolių litre.

Per keturiasdešimt sulaukusiam žmogui, turinčiam rizikos veiksnių, tokių kaip padidintas arterinis kraujo spaudimas, antsvoris, rūkymas, mažas fizinis aktyvumas, nuolatiniai stresai, reikėtų atlikti ne tik bendrojo cholesterolio, bet ir detalesnį tyrimą - lipidogramą. Ji parodo didžiojo ir mažojo cholesterolio bei trigliceridų - riebiųjų rūgščių kiekį.

Kada reikia vaistų

Kartais žmonės maitinasi labai gerai, bet vis tiek serga kraujagyslių ligomis. Tai lemia paveldimumas. "Jei "sutvarkėme" dietą bei gliukozės koncentraciją kraujyje, žmogus sportuoja, o cholestrolis vis tiek kaupiasi, būtina skirti medikamentų, blokuojančių cholesterolio gamybą. Antraip, matyt, niekada negalėsime sumažinti sergamumo širdies ir kraujagyslių ligomis. Lietuva mažiausiai Europos Sąjungoje suvartoja šių vaistų, todėl ir mirtingumas dėl minėtų ligų yra didelis. Kol kas šiuos medikamentus gan skeptiškai vertina ne tik mūsų pacientai, bet ir medikai. Tačiau jų būtinybė - ne prasimanymas, o mokslinėmis studijomis pagrįsti faktai. Skęstančio juk nemokysi plaukti - reikia mesti gelbėjimo ratą. Panašiai ir dėl kardiologinių ligų gydymo", - teigė P.Šerpytis.

Medikas ragino keisti požiūrį į savo sveikatą. "Taip, kaip žinote savo automobilio parametrus, turėtumėte žinoti pagrindinius sveikatos rodiklius: arterinį kraujo spaudimą, cholesterolio bei gliukozės kiekį kraujyje, kūno svorį bei antsvorį", - toks buvo Lietuvos širdies asociacijos prezidento naujametinis palinkėjimas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"