TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Daržovės, reikalingos organizmui žiemą

2015 10 01 10:44
LŽ archyvo nuotrauka

Vitaminų ir kitų antioksidantų bei maistinių skaidulų žmogui reikia kasdien, tačiau artėjant šaltajam metų laikui, daržovių ir vaisių pasirinkimas ypač sumažėja.

Anot mitybos specialistų, akivaizdu, kad per vasarą naudingųjų medžiagų prikaupti visiems metams nepavyks, tad ant stalo kasdien ir šaltuoju metų sezonu turi rikiuotis bent kelių rūšių termiškai neapdorotos daržovės. Vienas pasirinkimų – Lietuvoje nuo senų laikų paplitusios šakninės daržovės, kurios yra kur kas sveikesnis pasirinkimas nei lapinės daržovės ar iš užsienio atkeliavę pomidorai.

„Rudens pabaigoje, žiemą bei ankstyvą pavasarį turėtumėme kelis kartus per dieną valgyti įvairių kopūstinių, raugintų daržovių bei šakniavaisių. Pastarieji – tai ne tik morkos, bet ir topinambai (žieminė bulvė), įvairių rūšių ridikai, ropės, griežčiai, petražolės ir saliero šaknys, – Lietuvoje augančias daržoves vardija mitybos specialistė Vaida Kurpienė. – Įdomu tai, kad apie kiekvieno darže galinčias augti daržoves žmonės neretai net nesusimąsto ir vitaminų žiemą ieško šiltuose kraštuose augančiuose vaisiuose bei vandeningose nesezoninėse daržovėse, pavyzdžiui, pomidoruose ar salotų lapuose.“

Mitybos specialistė kartu su „La Crepe“ technologu Valdemaru Vaitulevičiumi rudenį siūlo mėgautis šiomis 5 daržovėmis:

1. Ridikai. „Vandeningesniais skanėstais – agurkais ar pomidorais – reikėtų mėgautis vasarą, o žiemą geriau rinktis šaknines daržoves, pavyzdžiui baltuosius ridikus, kuriuose gausu geležies, kalio, natrio, B ir C vitaminų“, – sako V. Kurpienė. Specialistė atkreipia dėmesį, kad ridikai ypač tinka įvairioms salotoms, tačiau pasitaiko atvejų, kai skrandis sunkiai juos virškina. Sprendimas – prieš naudojimą ridikus reikėtų perpilti karštu vandeniu, kad dingtų aitrumas.

2. Morkos. Anot specialistės, morkos yra puikus vitaminų šaltinis, padedantis stiprinti imunitetą. Jose gausu karotino, vitaminų (C, B, B2, B6, PP, E, K) ir mineralinių medžiagų (kalio, natrio, kalcio, fosforo, magnio, jodo). „Geriausia šias daržoves valgyti šviežias, kuo mažiau apdorotas. Verta įsidėmėti, kad daugiausia vitaminų yra morkos paviršiuje, todėl reikėtų stengtis ne skusti, o tik kruopščiai nuplauti, jei odelė dar plona“, – pataria V. Kurpienė.

3. Ridikėliai. Augdami ridikėliai sukaupia vertingų mikroelementų ir vitaminų, tad, pavyzdžiui, vitamino C juose yra ne mažiau nei citrinoje. V. Vaitulevičius atkreipia dėmesį, kad ridikėliai ypač naudingi žarnyno veiklai, kadangi valo virškinimo traktą – padeda pašalinti žarnyne susikaupusias kenksmingas medžiagas.

4. Burokėliai. Švieži burokėliai padeda pasisavinti gyvūninės kilmės baltymus, juose esantis cholinas gerina kraujotaką ir apsaugo nuo per didelio cholesterolio kiekio. Burokėlių ląsteliena ir organinės rūgštys skatina žarnyno veiklą, gerina virškinimą. Anot specialistų, burokėliai vertingiausi tada, kai nėra termiškai apdoroti.

5. Daigai. „Daigintos sėklos turi paslaptį – dygimo metu jose kelis kartus padaugėja maistinių medžiagų: vitaminų, mikroelementų, fermentų. Pavyzdžiui, kviečių daiguose atrastas 50 kartų didesnis vitamino E kiekis, lyginant su nedaigintais grūdais, 10 kartų daugiau vitamino B6, 2–4 kartus daugiau vitaminų B1, B2, B3, PP ir 2 kartus daugiau baltymų, – privalumus vardija V. Kurpienė. – Daiginti sėklas labai paprasta, tai galima daryti ir namuose. Tinka ankštinių daržovių, ridikų, ridikėlių, garstyčių, kopūstų, svogūnų, grūdinių augalų, vikių, liucernų, dobilų, ožiarūčių ar saulėgrąžų sėklos.“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"