TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Eismo triukšmas skatina storėti

2015 05 30 6:00
Tyrimo duomenimis, kelių, traukinių, orlaivių eismo keliamas triukšmas susijęs su rizika įsigyti "atsarginę padangą". AFP/Scanpix nuotrauka

Automobilių, traukinių ir lėktuvų keliamas triukšmas gali būti kaltas dėl didėjančios liemens apimties. Apie naujausią tyrimą, paskelbtą "Occupational & Environmental Medicine", rašo "Science Daily".

Šio tyrimo duomenimis, kelių, traukinių, orlaivių eismo keliamas triukšmas susijęs su rizika įsigyti "atsarginę padangą". Centrinis nutukimas, kaip manoma, yra vienas kenksmingiausių sveikatai riebalų kaupimo tipų.

Išsamus klausimynas

Mokslininkai tyrė, kaip automobilių, traukinių ir lėktuvų keliamas triukšmas veikia 5075 žmones, gyvenančius penkiuose priemiesčiuose ir kaimo vietovėse aplink Stokholmą (Švedija) nuo 1999 metų. Tai padaryti leido oficialūs duomenys apie kelių ir traukinių eismo triukšmo lygį bei srautą. Apimta ir penkių savivaldybių informacija apie žemės paviršių, statinių aukštį, greičio ribojimą ir triukšmo užtvaras bei nacionaliniai duomenys apie orlaivių triukšmą pagrindiniame Stokholmo Arlandos oro uoste.

Visi tyrimo dalyviai buvo įtraukti ir į Stokholmo diabeto prevencijos programą, vykdytą 1992-2008 metais. Ja siekta nustatyti diabeto rizikos ir prevencijos veiksnius.

2002-2006 metais, kai tiriamieji buvo 43 - 66 metų, jiems buvo pateiktas išsamus klausimynas, apimantis gyvenimo būdą, sveikatos būklę, psichologinio streso, nemigos ir darbo krūvio lygį. Taip pat buvo klausiama apie aplinkos triukšmo taršą, keliamą kelių transporto, traukinių ir lėktuvų.

Tyrimo dalyviams buvo patikrinta ir sveikata. Jiems buvo matuojamas kraujospūdis, atliktas tyrimas dėl diabeto, taip pat tirta dėl centrinio nutukimo (matuota juosmens ir klubų apimtis bei nustatytas juosmens ir klubų santykis) ir dėl bendro nutukimo (apskaičiuotas kūno masės indeksas - svorio ir ūgio santykis).

Daugiau triukšmo - didesnė rizika

Gautais duomenimis, daugiau nei pusė tyrimo dalyvių (62 proc., 3127) buvo nuolat veikiami mažiausiai 45 decibelų kelių eismo triukšmo, o kas dvidešimtas buvo veikiamas panašaus traukinių keliamo triukšmo. Dar 1108 tyrimo dalyviai buvo veikiami didesnio nei 45 decibelai orlaivių triukšmo.

Iš viso šiek tiek daugiau nei pusė tiriamųjų (54 proc., 2726) buvo veikiami vieno šaltinio triukšmo; 15 proc. (740) - dviejų šaltinių; 2 proc. (90) - visų trijų šaltinių. Maždaug trečdalis (30 proc., 1519) patyrė mažesnį nei 45 decibalai poveikį, kuris nelaikomas žalingu.

Duomenų analizė parodė, kad jokio ryšio tarp kelių eismo triukšmo ir kūno masės indekso nėra. Tačiau užfiksuota sąsaja su juosmens apimtimi: penkiais papildomais decibalais didesnis triukšmas - 0,21 cm storesnis liemuo. Tai pastebėta tik tarp moterų.

Tarp vyrų ryškesnė sąsaja buvo su juosmens ir klubų santykiu: jis didėjo 0,16 kas penkis papildomus triukšmo decibelus.

Storesnis liemuo buvo reikšmingai susijęs su bet kuriuo iš trijų triukšmo šaltinių poveikiu, tačiau stipriausias ryšys nustatytas su orlaivių keliamu triukšmu; didesnis liemens ir klubų santykis buvo susijęs tik su kelių eismo ir orlaivių keliamu triukšmu.

Tačiau būta, atrodo, bendro poveikio: kuo daugiau triukšmo taršos šaltinių veikė asmenį tuo pat metu, tuo galėjo būti didesnė centrinio nutukimo rizika.

Ji išaugo nuo 25 proc. tarp tų, kurie buvo veikiami tik vieno triukšmo šaltinio, ir beveik dvigubai tarp tų, kuriuos veikė visi trys šaltiniai.

Tokiems rezultatams neturėjo įtakos socialiniai ir ekonominiai veiksniai, gyvenimo būdas ar vietinių kelių eismo keliamos aplinkos ir oro taršos poveikis. Tačiau amžius buvo reikšmingas veiksnys: centrinio nutukimo ir kelių eismo triukšmo sąsajų nustatyta tik tarp vyresnių nei 60 metų tyrimo dalyvių.

Tyrimas, pasak jo autorių, buvo stebimasis, todėl galutinių išvadų apie priežastis ir padarinius negalima daryti. Mokslininkai taip pat negalėjo įvertinti tyrimo dalyvių gyvenamųjų būstų ar miegamųjų kambarių garso izoliacijos lygio.

Tačiau triukšmo poveikis gali būti svarbus fiziologinis stresas, skatinantis hormono kortizolio gamybą, o jis, kaip manoma, turi įtakos riebalų susidarymui aplink juosmenį.

"Tai gali paaiškinti, kodėl triukšmo poveikis dažniausiai sietinas su centrinio kūno nutukimo žymenimis, pavyzdžiui, didesne liemens apimtimi, juosmens ir klubų santykiu, o ne su bendru kūno nutukimu, nustatomu pagal kūno masės indeksą", - rašo tyrėjai.

Eismo triukšmas iš bet kurio šaltinio taip pat gali turėti įtakos medžiagų apykaitai, širdies ir kraujagyslių funkcijoms per trikdomą miegą, kintamą, kaip manoma, apetito kontrolę bei energijos sąnaudas.

Parengė MILDA KNIEŽAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"