TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Gaiva iš giliųjų versmių

2015 06 13 6:00
Gydytoja Gintarė Vaitkienė pabrėžia, kad gerti tuomet, kai džiūsta burna, – pavėluota, nes tai – signalas, kad organizmas patiria dehidrataciją. Asmeninio albumo nuotrauka

Lietuvoje yra 16 rūšių pripažintų mineralinio vandens šaltinių, ir daugelis žmonių ne kartą yra patyrę teigiamą jų naudą sveikatai. Tačiau šįkart pakalbėkime apie mineralinio vandens stiklinę ant kasdienio pietų stalo, buteliuką rankinėje, iš kurio mėgstame gurkštelėti skubėdami gatve, arba didelį butelį gydomojo mineralinio vandens sunegalavus.

„Stikline mineralinio vandens turėtume pradėti kiekvieną savo dieną, - sako gydytoja Gintarė Vaitkienė. – O didelis butelis mineralinio vandens turėtų būti ant kiekvieno darbo stalo. Net apie 75 proc. žmogaus smegenų sudaro vanduo, todėl kiekvienas dirbantis protinį darbą žmogus turėtų nuolat gurkšnoti natūralų mineralinį vandenį. Atsigerti tuomet, kai džiūsta burna, – pavėluota. Tai – signalas, kad organizmas patiria dehidrataciją – vandens trūkumą. Kiek vandens reikia išgerti per dieną? Priklauso nuo to, kuo žmogus užsiima. Sėdintiems prie kompiuterio pakaktų ir pusantro litro, o tiems, kurie sportuoja, dirba fizinį darbą, reikia dvigubai ar dar daugiau, tiek, kad kiekvienam kūno kilogramo svoriui per parą tektų ne mažiau kaip 30 mililitrų skysčių. Tačiau kava ir stipri arbata – nesiskaito! Mineralinio vandens pranašumas prieš visus kitus gėrimus tas, kad jis neturi kalorijų, tačiau puikiai atkuria mineralinių medžiagų balansą.“

Tyras vanduo iš žemės gelmių

Natūralus mineralinis vanduo – tai nedezinfekuotas, nekonservuotas ir be jokių priedų (išskyrus kartais angliarūgštę) vanduo, susiformavęs neužterštoje aplinkoje ir nuo bet kokios išorinės taršos apsaugotuose požeminiuose kloduose. Jis pasižymi savita ir nekintama cheminių medžiagų kompozicija. Išgaunant natūralų mineralinį vandenį keliami labai dideli techniniai reikalavimai: vamzdžiai ir rezervuarai turi būti įrengti taip, kad būtų visiškai išvengta cheminių ar mikrobiologinių vandens pakitimų.

Mineralinio vandens skonis priklauso nuo to, kokių ir kiek mineralinių medžiagų jame ištirpę. Pagal tai vanduo skirstomas į chloridinį, bikarbonatinį, sulfatinį, kalcinį, magninį, fluoridinį, jodidinį ir kt. Tarkime, didesnę natrio chlorido koncentraciją turintis vanduo yra sūrokas. Kaip mineralai patenka į vandenį? Atmosferos kritulių vanduo filtruojasi per įvairias uolienas ir nuogulas. Kuo uoliena blogiau praleidžia vandenį, tuo daugiau mineralinių medžiagų jame ištirpsta. Taigi, mineralų sudėtis ir koncentracija vandenyje priklauso nuo uolienų, po kurių klodais jis slūgso, sudėties.

„Žmogaus organizmui mineralai, tokie kaip kalis, kalcis, magnis, fosforas, natris, labai svarbūs, - tvirtina gydytoja G. Vaitkienė. – Užsiimant aktyvia fizine veikla, didesnė dalis jų su prakaitu iš organizmo pasišalina. Žmogus, kuris pradeda laikytis dietos, aktyviai sportuoti, gana greitai pajunta kalio bei magnio stygių. Kalis dalyvauja širdies veikloje, svarbus reguliuojant kraujospūdį, kartu su natriu palaiko vandens kiekį ląstelėse, dalyvauja perduodant nervinį impulsą ir medžiagų apykaitoje. Magnis svarbus įvairioms organizme vykstančioms biocheminėms reakcijoms, yra būtinas normaliai širdies, inkstų ir kitų organų veiklai. Tokių nemalonių pojūčių kaip raumenis traukiantis mėšlungis, silpnumas nebūtų, jeigu žmogus vartotų pakankamai mineralinio vandens, tarkime, „Vytauto“, kuriame gausu įvairių mineralinių medžiagų, reikalingų darniai viso organizmo veiklai.

Beje, puikus patarimas norintiesiems geriau jaustis ir atsikratyti keleto kilogramų: išgėrus prieš kiekvieną valgį stiklinę didelės mineralizacijos vandens, organizmui pateikiama gera porcija chloro, natrio ir kalcio, kurie paskatina skrandžio rūgšties gamybą ir pagerina virškinimą.“

Iš čiaupo ar iš butelio?

Su tokiu klausimu ypač dažnai susiduria vilniečiai, nuolat girdintys, kad iš čiaupo bėga pats švariausias ir geriausias vanduo. O ką rekomenduoja gydytoja? „Galime džiaugtis Lietuvoje turėdami kokybiško geriamojo vandens iš požeminių klodų. Bėda, kad mums stinga vandens vartojimo kultūros. Vyresni žmonės tiesiog neįpratę gerti vandens, nes anksčiau viešose vietose tai būdavo lyg ir nepriimtina. Suformuoti naujus įpročius nėra taip lengva, nors aš vandenį vadinu vaistais. Daugelio vyresnio amžiaus žmonių prastos savijautos ir netgi ankstyvo senėjimo priežastis – organizmo išsausėjimas – nuolatinis skysčių trūkumas. Esame pastebėję, kad jie pasijunta geriau vien dėl to, kad pradeda vartoti daugiau skysčių, - tikina gydytoja. - Geriausia gerti negazuotą vandenį. Gazuotas rekomenduojamas tik kartais, virškinimui pagerinti. Mėgstantiems mėsą, svarbu atkurti organizmo rūgščių ir šarmų pusiausvyrą, todėl rekomenduotina per dieną išgerti bent vieną buteliuką šarminio vandens, pavyzdžiui, „Akvilės“, o sportuojantiems ir daug fiziškai dirbantiems žmonėms reikėtų gerti vandenį, kuriame yra didžiausia mineralų koncentracija, pavyzdžiui, "Vytautą" ar kt. Tačiau tokio vandens nereikėtų padauginti asmenims, turintiems aukštą kraujospūdį. Visą dieną gerti tik mineralinį vandenį nebūtina ir net nepatartina, nes kai kurių mineralų gali būti ir per daug, tačiau išgerti kasdien po buteliuką mėgstamo mineralinio vandens pravartu kiekvienam.“

Gydytoja G. Vaitkienė ypatingą dėmesį prašo skirti vaikams. Vasarą su jais atostogaujant ar keliaujant, netgi einant pasivaikščioti ar pažaisti į artimiausią vaikų žaidimų aikštelę, reikia nepamiršti buteliuko švelnaus šarminio vandens, kad mažametis galėtų atsigerti kada tik panorėjęs. „Svarbiausia – ugdyti įprotį atsigerti ne saldiklių prisotintų gėrimų, bet gaivaus tyro vandens. Ir namie, ir darželyje, ir mokykloje vaikams patogioje ir prieinamoje vietoje visada turi būti tyro švaraus vandens", - primena gydytoja.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"