TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Griežta dienotvarkė geriau negu vaistai

2010 05 18 0:00
Mokymasis be pertraukų išsekina.
Corbis/Scanpix nuotrauka

Kai egzaminai - ant nosies, studentai ir moksleiviai puola ieškoti būdų, kaip pagerinti atmintį ir smegenų veiklą, įveikti nerimą. Ne visada tai veiksminga, o kai kada gali ir pakenkti.

Internete gausu patarimų, kad smegenų veiklą gerina vitaminų ir mikroelementų kompleksai, preparatai su ginkmedžiu, ženšeniu ar aminorūgštimis, šokoladas bei geras miegas, o norint nusiraminti gelbsti vaistai, arbatos ir kita. Ruošdamasis egzaminams dažnas pernelyg daug vartoja kavos, arbatos ir energinių gėrimų. O ką apie tai mano specialistai?

Kenkia miegui ir mokslui.

Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų neurologė dr. Kristina Ryliškienė vaistų, gerinančių atmintį, vartojimą šiuo atveju vadina nepateisinamu. "Jie dažniausiai pasižymi ne greitu, o laipsnišku poveikiu, tad šiuos medikamentus reikia vartoti ilgesnį laiką", - priduria gydytoja. Neurologė skeptiškai vertina ir maisto papildų skyrimą. "Norint išsaugoti darbingumą visada bus veiksmingesnis miego, mitybos režimo laikymasis ir fizinis aktyvumas, o ne papildai. Būtina gerai išsimiegoti, nedirbti naktimis, savaitgaliais nepersimiegoti, tinkamai maitintis, mokantis daryti pertraukas, per jas - judėti, šiek tiek laiko praleisti lauke", - vardija K.Ryliškienė.

Gydytoja pripažįsta, kad kai kuriems jauniems žmonėms galbūt ir reikia nervus raminančių, nerimą mažinančių vaistų, bet šiuo atveju galima išsiversti su žoliniais preparatais. "Dėl raminamųjų geriau pasitarti su gydytoju, ne su vaistininku, - pabrėžia neurologė. - Esu prieš stimuliatorių vartojimą, piktnaudžiavimą energiniais gėrimais, kava, arbata. Jie sutrikdo miegą, o tai trukdo įsiminti informaciją. B grupės vitaminų mūsų visuomenė ir taip per daug vartoja. Nemanyčiau, jog šioje situacijoje jie kaip nors gerintų protines savybes. Dažniausiai B grupės vitaminai skiriami dėl kitų priežasčių. Svarbiausia, kad studentas ar moksleivis paisytų tam tikro plano, laikytųsi režimo. Tai suteiks užtikrintumo, o užsiimant fizine veikla sumažės ir nerimas."

Raminamieji - išimties atvejais

Psichologė psichoterapeutė Genovaitė Petronienė pažymi, kad pernelyg didelė baimė dėl egzaminų aktualesnė abiturientams ir pirmakursiams ar antrakursiams.

LŽ pašnekovė taip pat abejoja vaistų ir papildų daromais stebuklais. "Vitaminai, gerinantys smegenų mitybą, šiek tiek padeda, bet juos reikia pradėti vartoti likus dviem mėnesiams iki egzaminų. Kava ir energiniai gėrimai kartais veikia, tačiau sykiu trukdo sutelkti dėmesį, mat žmogus neišsimiega. Tai net pavojinga, nes moksleivis ar studentas gali išsekti anksčiau, negu baigsis egzaminai. Paskui gali užklupti jausmas, tarsi patekai į duobę, ar net prasidėti depresija, - aiškina G.Petronienė. - Raminamoji arbata prireikus gali padėti, nes prie jos nepriprantama. Už raminamuosius vaistus ji silpnesnė gal 10 kartų, tačiau studentai ar moksleiviai, ištikti egzaminų siaubo, mažai valgo, tad veikia ir arbata. Prieš miegą jos gal ir gerai išgerti, bet egzaminų dieną - abejoju."

Būna, kad psichiatrai skiria raminamųjų vaistų egzamino stresui įveikti. Tačiau tai, anot G.Petronienės, pasitaiko ypač retai. Viena priežasčių - kad žmogus nesigriebtų šių vaistų bet kada kitą kartą, jei vėl užkluptų stresas. "Net tie raminamieji, kurie nemigdo, trikdo gyvybingumą. Žmogus būna neišsigandęs, bet neturi energijos. Todėl kartais geriau jausti šiek tiek nerimo, nes jis skatina susitelkti, o tai padeda sėkmingiau išlaikyti egzaminą. Vaistus rekomenduočiau tik kraštutiniu atveju: jei žmogus pradeda panikuoti, matyti, kad gali išvis nenueiti į egzaminą", - sako G.Petronienė.

Žinoma, labai kenkia, kai nervinantis prieš tokį žinių tikrinimą blogai išsimiegama. "Būtų gerai, kad tėvai, draugai ar kiti artimieji atitrauktų studento arba moksleivio dėmesį nuo mokymosi, pasiūlytų nueiti į kiną ar svečius, pabendrautų, o vakare jį kaip nors nuramintų, gal net galvą paglostytų. Taip žmogus atsipalaiduotų, galėtų užmigti", - pataria psichoterapeutė.

Trukdo per dideli norai

G.Petronienės manymu, kai kuriems mokiniams ar studentams labai trukdo perfekcionizmas, ypač jei dar spaudžia tėvai, mokytojai. Tada atrodo, kad egzaminą reikia išlaikyti tik geriausiai. Kai tam teikiama mažiau reikšmės, rezultatas dažnai būna geresnis. Kai kurie jaunuoliai taip jaudinasi ir mokosi, kad išsekina nervų sistemą ir dar iki egzamino pasiekia depresinę būseną. Tada egzaminas gali baigtis prastai, nors žmogus bus viską iškalęs. Juk užklupus depresijai ne tik kamuoja slogi nuotaika, bet ir blogėja dėmesio koncentracija. Žmogus pats nebesusitvarko, jam reikia specialaus gydymo. "Patarčiau pasirengti gerus konspektus, kad informaciją tereikėtų sutalpinti į atmintį ir netektų jos ieškoti, blaškytis. Be to, ji dar turi būti suskirstyta punktais ir papunkčiais. Labai svarbu laikytis plano, kiek bilietų per dieną reikia išmokti. Tėvų pareiga - prižiūrėti, ar vaikas turi tokį planą, kaip jis mokosi, ar daro pertraukas, ilsisi", - primena G.Petronienė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"