TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Imunitetą stiprina net dainavimas

2008 11 04 0:00
LŽ archyvo nuotrauka

Atšalus orams ir gresiant infekcijoms dažnai susirūpiname imuniteto stiprinimu. Tačiau medikai teigia, kad gerų rezultatų galima pasiekti tuo rūpinantis ne priešokiais, o ištisus metus. Jei to nedarėte anksčiau - nevėlu pradėti dabar.

Vilniaus universiteto vaikų ligoninės gydytoja Kristina Viskontaitė pasakoja, kad apie nusilpusį imunitetą praneša nuolatinis nuovargis, dažnai kamuojanti sloga ir kiti peršalimo ligų simptomai, taip pat šlapimo takų, herpeso infekcijos, pasikartojantys vaginitai. Susižeidus lėčiau gyja žaizdos, o vakcinos mažiau efektyvios, dažnesni jų šalutiniai poveikiai: karščiavimas, galvos skausmas, paraudimas dūrio vietoje ir kt.

Įtarti vaiko imuniteto nusilpimą galima tuomet, jei jis serga daugiau kaip 8 kartus per metus, arba jei serga mažiau nei 8 kartus, bet ligos yra labai sunkios. Natūralaus atsparumo ligoms sumažėjimą parodo ir alergijos, autoimuniniai sutrikimai, atsiradęs imunodeficitas.

Maistas - vaistas

Imunitetas silpsta vartojant vitaminų ir mineralinių medžiagų negausų maistą, piktnaudžiaujant daug cukraus turinčiais produktais, alkoholiu. Be to, valgant daug riebaus, taip pat sukeliančio alergijas maisto. Kad imunitetas sustiprėtų, derėtų stengtis iš maisto gauti adekvatų kalorijų ir baltymų kiekį, valgyti daug šviežių daržovių, vaisių, sėklų, svogūnų, česnakų. Per dieną, taip pat šaltuoju periodu, reikėtų išgerti po 5-8 stiklines vandens. Tik tuomet, jei reikalingo vitaminų kiekio negauname su maistu, pravartu įsigyti jų preparatų. Tinka visi multivitaminų kompleksai, svarbu, kad juose būtų vitaminų C, A, B6, E, folio rūgšties ir mikroelementų seleno, cinko, geležies, vario. Šie vitaminai ir mikroelementai yra svarbiausi imunitetui stiprinti. Organizmo atsparumą didina ir žuvų taukai, svarbus polinesočiųjų riebalų rūgščių, vitaminų B1, B2, A, D, B12, folio, arachido rūgšties (omega-3) bei mikroelementų šaltinis. Naudingi ir probiotikai - produktai, turintys virškinimui padedančių "gerųjų" bakterijų. Probiotikuose daugiausia yra pieno rūgšties bakterijų ir bifidobakterijų. Šie produktai parduodami kaip jogurto kapsulės bei daugybe kitų pavidalų. Šių bakterijų natūraliai yra ir įprastuose rauginto pieno produktuose, tokiuose kaip jogurtas ar kefyras. Probiotikai skatina B grupės vitaminų gamybą, aktyvina toksinų ir kitų nereikalingų medžiagų šalinimą iš organizmo, taip stimuliuoja imuninę sistemą.

Grūdina atšiaurus klimatas

Susidoroti su ligomis padeda ir nuolatinis fizinis aktyvumas. Jis gerina nuotaiką, palankiai veikia širdies ir kraujagyslių sistemą, mažina išeminės širdies ligos riziką, arterinį kraujo spaudimą, cholesterolio kiekį kraujyje, lėčiau vystosi osteoporozė, susireguliuoja glikemija. Sportuojant mažėja stresas, nervinė įtampa, pagerėja miegas. Sportuoti reikėtų bent kas antrą dieną, geriausia - gryname ore. Labai tinka pasivaikščioti, bėgioti, plaukioti, važinėtis dviračiu ir kt. Teigiamai veikia grūdinimasis, o jam naudingi kontrastinis dušas, sauna. Saulės spinduliai ir oro vonios stiprina nervų sistemą, organizmas greičiau prisitaiko prie aplinkos. Itin puiku iškeliauti į kalnus, kur teigiamai veikia sausas, švarus, mažai deguonies turintis oras. Kuo atšiauresnis klimatas, tuo stipresnis imunitetą aktyvinantis poveikis. Mums, gyvenantiems Baltijos jūros pašonėje, pravartu įkvėpti jos vėjuoto, drėgno, jodo prisotinto oro.

Verčiau dainuoti, nei klausytis

Imunitetą stiprina net ir muzikos garsai. K.Viskontaitė pasakojo apie 2004 metais Vokietijoje atliktą eksperimentą. Buvo tirti Frankfurto muzikos akademijos profesionalaus choro nariai prieš atlikdami W.A.Mozarto "Requiem" ir po atlikimo. Tyrėjai siekė palyginti imunoglobulino A, kovojančio su mikrobais, kurie dauginasi žmogaus sekretuose, ir priešstresinio hormono hidrokortizono kiekius kraujyje. Po dainavimo šie rodikliai buvo padidėję, o vien klausantis muzikos išliko nepakitę. Pasak tyrėjų, nėra taip svarbu, ką dainuoti, svarbiausia - tai daryti. Muzikos klausymas nors ir neveikia imuniteto, bet mažina stresą, padeda atsipalaiduoti, tai irgi prisideda prie sveikatos stiprinimo. Be to, imunitetą teigiamai veikia gebėjimas pozityviai mąstyti, taip pat - normalus darbo ir poilsio režimas, geras miegas. Vienas eksperimentų parodė, kad 6 naktis tik po 4 valandas miegoję žmonės, pasiskiepiję gripo vakcina, turėjo mažiau antikūnų, nei tie, kurie miegojo normaliai, po 6-8 valandas.

Bakterijos kenkia, bakterijos gydo

Kaip žinome, imunitetą kai kurioms ligoms stiprina skiepai. Organizmo atsparumą ligoms skatina ir imunostimuliatoriai. Jie yra saugūs, natūralios kilmės. Vieni jų, tokie kaip Luivacas ar Bronchomunalis, yra sudaryti iš dažniausiai kvėpavimo takų infekcijas sukeliančių bakterijų lizato. Tai toks bakterijų paruošimo būdas, kai jos tampa nekenksmingos, bet išlaiko savo antigenines savybes ir skatina stipresnio imuniteto formavimąsi. Kitų preparatų, pavyzdžiui, Ribomunilio, veiklioji medžiaga yra ribosomos. Jos ekstrahuojamos iš bakterijų, dažniausiai sukeliančių nosies, gerklės, ausų, bronchų ir plaučių infekcijas. Reaguodamas į jį patekusias ribosomas, organizmas suaktyvina natūralius apsaugos būdus. Ši priemonė, veikianti kaip geriamoji vakcina, vartojama ausų, nosies, gerklės ir kvėpavimo takų infekcijų profilaktikai, rekomenduojama ir vyresnio amžiaus žmonėms.

Imunitetui stiprinti tinka ir homeopatiniai bei žoliniai preparatai. Tarp pastarųjų K.Viskontaitė minėjo priemones iš rausvažiedžių ežiuolių, paprastųjų alavijų, plačialapių gysločių, vaistinių čiobrelių, juodauogių šeivamedžių, vaistinių melisų, taip pat bičių pienelį.

Alpinisčių receptai

Kaip save stiprina alpinistai, turintys mokėti prisitaikyti prie staiga pakitusių ir daug atšiauresnių nei namuose aplinkos sąlygų? Šįkart patirtimi dalijasi vilnietės Gintarė Žalkauskaitė ir Irma Vėjelytė, įveikusios ne vieną aukščiausią pasaulio viršukalnę.

Gintarė Žalkauskaitė pasakoja, kad svarbiausia sveikatos stiprinimo priemonė - žygiai, nesvarbu kokiu oru, lyjant ar sningant, su nakvyne atvirame ore, palapinėse. Padeda ir grūdinimasis po šaltu dušu. Gintarė labai mėgsta imbiero ir citrinos arbatą, likus bent mėnesiui iki kelionės į kalnus, ją geria kasdien. Norint paruošti šią arbatą reikia sutarkuoti ar sumalti imbiero šaknį ir citriną, o gautą mišinį - citrinų uogienę - laikyti šaldytuve, kad nesugestų. Paėmus šaukštelį šio mišinio užpilti jį karštu, bet ne verdančiu vandeniu ir gerti įdėjus šaukštelį medaus. Tačiau ši arbata netinka turintiems padidėjusį kraujospūdį žmonėms, nes imbieras jį didina.

Irmą Vėjelytę peršalimai irgi aplenkia. Daugiausia prie to prisideda nuolatiniai fiziniai krūviai. Irma žiemą slidinėja, rudenį važinėja dviračiu, bėgioja, vasarą irgi mina dviračio pedalus, plaukia baidare. Savaitgalį visada stengiasi dalyvauti kokiame nors žygyje. "Svarbiausia - judėti. Juk ne veltui sakoma, kol judi - tol gyveni", - sako Irma. Anksčiau ji mėgdavo ir po rasotą žolę pabraidyti, praustis po šaltu dušu. Sveikatos greičiausiai pridėjo ir tai, kad augo kaime, kur geras oras. Dabar stiprybės "įpučia" kalnai. Kalnuose reikia laikytis režimo: tuo pačiu laiku keltis, valgyti, eiti gulti. Maitinamasi saikingai, valgomas sveikas maistas, racione - daug kruopų, geriamas švarus ledynų vanduo. Todėl grįžusi iš kelionės jaučiasi apsivaliusi, ir tas poveikis trunka ne vieną dieną.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"