TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Išrankus maistui – vienas iš trijų

2016 09 03 6:00
qsota.com nuotrauka

Išrankumas valgiui dabar pripažįstamas kaip normalus vaiko vystymosi etapas. Tai ne tas pat, kas apetito sumažėjimas. Vienas iš trijų vaikų būna išrankus valgytojas. Kaip elgtis auginant tokią atžalą, pataria vaikų ligų gydytojas docentas dr. Algimantas Vingras.

Natūralu, kad vaikas teikia pirmenybę kokiam nors mėgstamam maistui, todėl nori jo valgyti nuolat ir daugiau. Juk ir suaugusieji turi mėgstamus patiekalus. Galiu nuraminti mamas, kad augdami vaikai pasidaro vis mažiau išrankūs maistui, o įkopę į paauglystę, patikėkite, šluote šluoja lentynas ir šaldytuvą.

Nesibaiminkite, jei dukra ar sūnus kelias dienas iš eilės valgys tą patį maistą, pavyzdžiui, obuolius, o kitas dienas į juos visai nežiūrės. Organizmas – tobulai sustyguotas instrumentas ir pats pasako, ko jam reikia. Galbūt varškės sūrelius be galo mėgstančiam vaikui trūksta kalcio, o dievinančiam apelsinus – vitamino C.

Antrų trečių metų vaikai gali būti išrankūs daržovėms, ypač nenorėti įvairių kopūstų, burokėlių. Tai normalu. Aptikite, kokias daržoves vaikas mėgsta (gal žirnelius, gal bulves, morkas, cukinijas) ir iš jų gaminkite patiekalus, o tų „nemėgstamųjų“ vis įdėkite po truputį šalia – gal paragaus iš smalsumo ir patiks. Kitam reikia net 15 kartų paskanauti, kad suprastų skonį ir jį pamėgtų.

Vaikas gali staiga atsisakyti valgio, kuris dar prieš savaitę jam patiko. Tuomet saikingai padidinkite kitų patiekalų kiekį. Naujo maisto jis gali nemėgti dėl spalvos, kvapo, skonio, prieskonių ir net dėl to, kad įdėta per daug.

Antrais gyvenimo metais ir vėliau sumažėja vaiko augimo sparta, o kartu – ir apetitas. Tačiau, kaip minėjau, nedera to painioti su išrankumu maistui. Kai sumažėja apetitas, vaikas paprasčiausiai valgo mažiau, bet viską. O maistui išrankus vaikas gali valgyti labai daug, tačiau vis tą patį.

1–3 metų vaikai, sulėtėjus augimo spartai ir sumažėjus apetitui, atrodo lieknesni, nes auga raumenys. Jie tampa kur kas judresni nei pirmais gyvenimo metais.

Įvairumas

Galite pabandyti savo atžalos mėgstamus patiekalus praturtinti – į blynų tešlą įmaišyti maltų riešutų, razinų, pirktas sultis keisti natūraliomis, į košę įpilti šaukštelį alyvuogių aliejaus ir pan. Trintos daržovės gali būti dedamos į padažą. Jei vaikas negeria pieno, duokite jo su bandele. Arba pakeiskite pieną jogurtu (tai net geriau!). Riekelę duonos galite užtepti sūreliu.

Jei vaikui pasiūlytas pietų patiekalas nepatinka, ant stalo turi atsirasti tokio maisto, kurį jis valgys, pavyzdžiui, duonos, užteptos varškės sūreliu. Žodžiu, jei auginate išrankų vaiką, visada turėkite jo mėgstamų produktų, iš kurių galėtumėte greitai pagaminti pakaitalą tam patiekalui, kurio buvo atsisakyta. Jau geriau monotoniškas valgiaraštis negu visiškas nevalgymas.

Parengta bendradarbiaujant su „Mamos žurnalu“

Valgymo taisyklės (tėvams)

Maži vaikai kur kas daugiau domisi aplinka negu maistu.

Maži vaikai valgo tik tuomet, kai yra alkani.

Mažų vaikų negalima versti valgyti, jeigu jie nenori.

Neverta jaudintis, jei valgymo metu vaikas suvalgo vos kelis kąsnius, – jų užtenka sotumo pojūčiui pajusti.

Jeigu vaikas pajus, kad esate nelaimingi dėl jo valgymo įpročių, jis mikliai tuo pasinaudos, kai norės atkreipti dėmesį į save, ir pradės jus valdyti.

Tėvų klaidos

Užkandžiai didesni už valgymus

Sultis ir užkandžius duokite vaikui likus bent valandai iki pagrindinio maitinimo. Jeigu jis išgeria per daug sulčių ar pieno, prisikemša sausainių, kukurūzų, skrandyje nelieka vietos kitam maistui.

Bauginančios porcijos

Vaikams patinka mažos porcijos ir maži gabaliukai. Negąsdinkite jų milžiniškais košės kalnais ir giliais dubenimis sriubos. Geriau, kai suvalgys, pakartoti, nei prikrauti į lėkštę kalną blynų iš karto. Vaiko nuo 2 metų porcijos dydis turi sudaryti 1/4 dalį suaugusiojo porcijos. Sotumui pajusti jam gali užtekti kelių kąsnių.

Reikalavimas suvalgyti viską

Neliepkite vaikui suvalgyti visko, ką pasiūlėte, nes tai sukels priešingą reakciją. Jis pradės kovoti su maistu.

Per daug sudėtinių dalių

Vaikai nemėgsta sumaišyto maisto, pavyzdžiui, mišrainės, mieliau valgo mėsą su daržovėmis. Jiems nereikia ir padažų, garnyro. Galima sakyti, vaikų skonis dar nesugadintas. Jie intuityviai jaučia, kaip valgyti yra sveika. Todėl nedekoruokite pietų lėkštėje 5 skirtingų produktų (bulvių košės, kotleto, agurkų, pomidorų, padažo).

Visi valgo skirtingą maistą

Niekada neįtikinsite vaiko, kad jis privalo valgyti grikių košę, jei patys to nedarysite.

Nėra mitybos ritmo

Vaikai labai mėgsta ritualus, nes jie suteikia saugumo pojūtį. Todėl geriausia valgyti visada vienu laiku ir toje pačioje vietoje.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"