TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Kad vasarą maistas ir gėrimai teiktų džiaugsmą

2013 06 08 6:00
AFP/Scanpix nuotrauka

Karštą vasaros dieną skubame lėkti iš miesto į gamtą. Planuodami išvykas pirmiausia galvojame, ką pirksime parduotuvėse. Prekybininkai savo ruožtu pasiruošė vasaros sezonui ir siūlo įvairiausių gėrybių: nuo gėrimų iki kepsnių bei vartoti paruoštų užkandžių. Kaip išsirinkti gėrimus ir maistą? Kaip elgtis, kad apsinuodijimas maistu nesugadintų nuotaikos?

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) patarimuose, kaip tinkamai pasiruošti vasaros iškyloms, pažymima, kad viskas prasideda apsilankymu prekybos centre. Visuomet saugiau rinktis negreitai gendančius produktus: vaisius, daržoves, kietus sūrius, konservuotus arba džiovintus mėsos gaminius, grūdų, duonos gaminius, riešutus, trapučius ir stalo vandenį. Pasak VMVT, renkantis maisto produktus parduotuvėse, būtina atkreipti dėmesį į produktų spalvą, formą, konsistenciją, laikymo sąlygas, tinkamumo vartoti terminus.

Transportuojamus maisto produktus derėtų laikyti šaltkrepšyje, o visus greitai gendančius maisto produktus - tik šaldytuve.

Atsargiai - mėsa

VMVT pataria, jog ruošiant mėsos ir paukštienos pusgaminius svarbiausia – gaminį gerai iškepti arba išvirti. Maisto produkto temperatūra turėtų siekti 75-85 °C. Atviros liepsnos reikėtų vengti kepant tuos mėsos gaminius, kuriuos gaminant naudojamas natrio nitritas (maisto priedas E250). Mat jo likučiai reaguoja su aminais bei aminų rūgštimis ir sudaro kancerogeninius junginius – nitrozaminus, jei temperatūra aukštesnė nei 110 laipsnių.

Net geriausi patarimai bus beprasmiai, jeigu nesilaikysime svarbiausio maisto ruošimo principo – švaros ir asmeninės higienos.

Kaip išsirinkti gėrimus?

Medikai rekomenduoja karštą vasaros dieną išgerti nuo pusantro iki trijų litrų vandens. „Žmogus pradeda jausti troškulį, kai netenka 1 ar 2 proc. skysčių. Kai kada žmonės sako, kad nenori gerti, tačiau kai organizmas praranda 5 proc. skysčių, galima netekti ir sąmonės, o netekus jų per 20 proc. galima ir mirti. Reikia pripratinti savo organizmą prie būtino išgerti vandens kiekio“, - sako Vilniaus Antakalnio poliklinikos gydytoja garstroenterologė Roma Uogelienė.

Pasak gydytojos, mūsų prekybos centruose šiuo metu parduodamas keturių grupių vanduo. Tai natūralus mineralinis vanduo, šaltinio vanduo, mineralizuotas geriamasis vanduo ir paprastas fasuotas geriamasis vanduo.

Natūralus mineralinis vanduo nuo kito vandens skiriasi tuo, kad jis išgaunamas iš požeminių šaltinių ir yra originalios cheminės sudėties, sukaupęs įvairių ištirpusių mineralinių medžiagų, mikroelementų bei kitų medžiagų, kurios veikia tam tikrą žmogaus fiziologinę būklę.

Gydytojos R.Uogelienės teigimu, mineralinis vanduo pagal jame ištirpusių medžiagų kiekį taip pat skirstomas į kelias grupes. Pirma - tai mažai mineralinių medžiagų turintis vanduo (mažiau nei 50 miligramų viename litre). Kitas - vidutinės mineralizacijos vanduo (nuo 50 iki 500 mg 1 litre). Daug mineralinių medžiagų turinčiame vandenyje jų yra ištirpę daugiau kaip 1500 mg 1 litre.

„Jeigu žmogus karštą vasaros dieną sportuoja, dirba fizinį darbą, jam reikia daugiau mineralinių medžiagų. Tada rekomenduojama gerti daugiau mineralinių medžiagų turintį vandenį. Bet jeigu ilsitės, nesportuojate, nereikia per daug mineralinių medžiagų. Todėl, kad išgėrus visą butelį didelės mineralizacijos vandens, pavyzdžiui, „Vytauto“, žmogus gauna 10-12 gramų druskų. Žinoma, tai ne kiekvienam žmogui į naudą, nes jeigu žmogus serga širdies ligomis, turi padidėjusį kraujospūdį, toks vanduo gali būti net kenksmingas. Tada geriausia rinktis mažesnės mineralizacijos vandenį“, - pataria gydytoja R.Uogelienė.

Taip pat prekybos vietose siūlomas gazuotas ir negazuotas vanduo. Pasak daktarės, jeigu žmogus neturi sveikatos problemų, jam skaniau gerti gazuotą vandenį. Tačiau jeigu yra padidėjęs skrandžio rūgštingumas, angliarūgštės prisotintas vanduo gali pabloginti savijautą. „Tokiems žmonėms reikėtų atsukus butelio kamštelį burbuliukus išleisti arba rinktis negazuotą vandenį. O jeigu problemų kyla dėl žarnyno, gazuotas vanduo būtų jam tik į naudą, nes suaktyvintų žarnyno veiklą“, - aiškina gydytoja gastroenterologė.

Sultys ir sulčių gėrimai

Gydytoja pataria sultis gerti natūralias, ką tik išspaustas. Vaisių, obuolių, morkų ir kitokių daržovių, iš kurių galima pasigaminti šviežių sulčių, prekyboje yra gausus pasirinkimas. Tiesa, sulčių patariama nepadauginti, nes jos turi daug kalorijų, o tai ypač svarbu linkusiems į nutukimą žmonėms.

Gazuoti limonadai ir įvairios kolos daugiau į vaikus ir jaunimą orientuoti gėrimai. Daktarės nuomone, jeigu vaikas išgers mažą stiklinę limonado, nieko blogo neatsitiks. Tačiau tėvai turėtų formuoti vaiko įpročius taip, kad skaniausiu gėrimu taptų mamos kompotas. Gazuoti vaisvandeniai ir kolos irgi yra kalorijų šaltinis. Juose taip pat daug cheminių priedų, kad gėrimai būtų tinkami ilgiau vartoti, bet mūsų organizmui jie nereikalingi. „Geriausia vaikams gerti paprastą filtruotą vandenį. Jeigu vaikas nori saldaus gėrimo, galima vandenį paskaninti mamos uogiene", - pataria gydytoja.

Vaikai vasarą daug keliauja ir neretai užkandžiams renkasi traškučius bei kolas. Gydytoja mano, kad tai nėra pats geriausias pasirinkimas. Geriau į neilgą ekskursiją vaikui įdėti vaisių, daržovių, džiovintų vaisių, riešutų ir butelį paprasto arba gazuoto vandens. Galima įsidėti ir sumuštinį, jei kelionė ilgesnė. Tačiau ilgų kelionių metu vaikams turi būti sudarytos galimybės naudingai pavalgyti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"