TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Kai skausmas spaudžia lyg kepurė

2010 10 19 0:00
Kamuojant įtampos skausmams, galvą veržia, spaudžia, atrodo, lyg būtų uždėta kepurė.
Corbis/Scanpix nuotrauka

Stresas dažnai lemia daugelį galvos skausmų, bet nėra įtampos galvos skausmo sukėlėjas. Šio, vieno dažniausių negalavimų priežastis ligi šiol nėra žinoma.

"Jei pacientas kreipėsi dėl galvos skausmo, pirmiausia reikia išsiaiškinti, koks šis skausmas - pirminis ar antrinis. Pastarąjį sukelia karščiavimas, įvairių vaistų vartojimas ar to nutraukimas, o kartais - ir labai pavojinga liga ar būklė, tarkim, kraujotakos sutrikimas, kraujagyslių plyšimas, trauma, navikai. Skausmas, tarsi neturintis akivaizdžios priežasties, vadinamas pirminiu. Jam priskiriamas ir įtampos galvos skausmas", - pasakojo Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų neurologė Kristina Ryliškienė.

"Šios rūšies skausmas neverčia žmogaus gulėti, kaip kad būna sergant migrena. Dėmesio nukreipimas, darbas bei kitos priemonės įtampos skausmą net mažina. Migrenos atveju būna priešingai, - dirbant galvos skausmas dar stiprėja", - skirtumus vardijo K.Ryliškienė.

Neatsiranda iš karto

Epizodinis įtampos skausmo priepuolis gali trukti nuo 30 min. iki 7 parų. Jis dažniausiai apima visą galvą, ypač smilkinius, kaktą. Ją tarsi veržia, spaudžia, atrodo, lyg būtų uždėta kepurė. Kai taip skauda, paprastai nebūna pykinimo, jautrumo garsui, šviesai arba šie požymiai yra labai silpni.

Tačiau problema gali būti ir lėtinė. Anot K.Ryliškienės, tada galvą skauda, maudžia, veržia, skausmo balai siekia iki 4-5 iš 10, negalavimai kamuoja daugiau kaip 15 dienų per mėnesį ir trunka ilgiau kaip 3 mėnesius.

Manoma, kad Vakarų šalyse dėl šio negalavimo skundžiasi maždaug 2-4 proc. gyventojų, Lietuvoje - iki 8 procentų.

Žinoma, lėtinė liga neatsiranda iš karto. Paprastai žmogų daugelį metų kamuoja įtampos skausmo epizodiniai negalavimai, kurie vis dažnėja, tampa bene kasdieniai. Palaipsniui vartojama vis daugiau vaistų, atsiranda nerimas ir depresija.

Galvą skauda ir dėl alkio

Pasak K.Ryliškienės, įtampos galvos skausmas gali būti susijęs su kakle, kartais - skalpe esančių raumenų įtampa. Stresas lemia daugelį galvos skausmų, bet nėra įtampos galvos skausmo sukėlėjas. Apie šio negalavimo mechanizmą žinoma labai mažai, nes esama labai nedaug detalių mokslinių tyrimų.

"Manoma, kad įtampos galvos skausmas atsiranda dėl blogai veikiančios galvos smegenų kamieno struktūros, atsakingos už skausmo kontrolę. Įvairūs neskausminiai impulsai, pavyzdžiui, alkis, miego sutrikimas virsta galvos skausmu. Tai nesusiję su kraujagyslių būkle", - aiškino K.Ryliškienė.

Deja, galvos smegenų kamiene esančių centrų negalima įvertinti nei kompiuterine, nei magnetinio rezonanso tomografija. Tik mokslo laboratorijose atliekami specialūs tyrimai, pagal kuriuos galima įsitikinti, kad žmonių, kuriems neskauda galvos, minėtos smegenų zonos funkcionuoja kitaip.

Gelbsti judėjimas

Epizodiniam įtampos galvos skausmui malšinti paprastai užtenka tokių vaistų, kaip aspirinas, paracetamolis, ibuprofenas. Bet nereikia jais piktnaudžiauti, nes rizikuojama įgyti dar vieną - medikamentinį - galvos skausmą.

"Vis dėlto, jei įtampos galvos skausmas pradeda dažnėti, kankina vieną du kartus per savaitę, reikia susirūpinti. Svarbu laikytis miego, mitybos režimo, nerūkyti, stengtis nevartoti pernelyg daug kofeino", - įspėjo neurologė.

Jei, tarkime, išgeriama tik 1-2 puodeliai kavos, kofeinas gali greitai įveikti galvos skausmą. Ne veltui jis įeina į kompleksinius preparatus, tokius kaip saridonas ar solpadeinas. Tačiau kai kavos geriama po 4-5 puodelius per dieną, tai tampa žalinga. Kai dažnai vartojamo kofeino poveikis organizmui baigiasi, atsiranda galvos skausmas.

K.Ryliškienė pabrėžė, kad galvos skausmo profilaktikai labai svarbus fizinis aktyvumas, ypač teikiantis emocinį pasitenkinimą. Tai ir pasivaikščiojimas, važiavimas dviračiu, mankšta, plaukiojimas baseine. Labai gerai joga, nes ji veikia ir psichinę, ir fizinę savijautą. Yra sukurta specialių metodikų, pavyzdžiui, savitaigos pratybos, padedančios kontroliuoti skausmą, bet Lietuvoje jos nelabai prieinamos. Efektyvūs ir įvairūs atsipalaidavimo būdai. Nors visa tai nepašalins paties skausmo, bet padės retinti jo epizodus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"