TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Kaip gyventi be streso pagal ajurvedą

2015 03 28 6:00
Meditacija nuramina visų tipų žmones. Užsienio spaudos nuotrauka

Ajurvedos specialistės, gydytojos Astos Keturkienės teigimu, norėdami išvengti ar atsikratyti streso, turėtume atkreipti dėmesį į savo kūno sandaros tipą – došą, atitinkamai maitintis bei medituoti. Labai svarbu ir tai, ką mąstome, kaip gebame išsivalyti proto toksinus.

Pasak A. Keturkienės, mūsų psichikai kenkia daugybė dalykų, bet vienas pagrindinių – kad nesinaudojame savo intelektu. O intelektas pagal ajurvedą – tai ne informacijos kaupimas, galėjimas atsakyti į klausimus, kuri upė ilgiausia pasaulyje ir pan., bet dvasinės žinios, gebančios kontroliuoti penkių juslių valdomą protą. "Jeigu dažniau atliktume dvasinę praktiką, mums reikėtų mažiau alkoholio ir kitų proto kvaišalų, neprarastume energijos, daugiau jos liktų geriems darbams", – pabrėžė A. Keturkienė.

Dar viena problema – kad nuo vaikystės nesame išmokyti atsikratyti neigiamų emocijų. Dažnai net nesuteikiame sau teisės jų jausti – pykti, bijoti ir pan.

"Gerai žinome, jog reikia išvalyti kūną, pašalinti iš jo tai, kas nereikalinga. Emocinis kūnas, kaip ir fizinis, irgi prašosi išvalomas. Didelė bėda, kad šeimas kuria daug emocinių problemų turintys žmonės. Tada išeina dviejų neįgaliųjų tango. O kai neatsikratę neigiamų vaikystės emocijų jaunuoliai patys susilaukia vaikų, jie nemoka elgtis su šių neigiamomis emocijomis", – vardijo gydytoja.

Pasak A. Keturkienės, mes labai daug galvojame apie rezultatus ir kaip jų pasiekti, patiriame dėl to daug streso. Deja, nejaučiame ryšio su Dievu, netikime, kad jam rūpime ir kad jis spręs mūsų problemas.

"Tačiau kiekviena situacija mums duodama iš meilės. Tam, kad ką nors suvoktume ir išmoktume. Svarbu įsisąmoninti, jog tai, kas su mumis vyksta, yra dėsninga ir teisinga, o ne kokia nors nuobauda", – sakė A. Keturkienė.

Romo Jurgaičio nuotrauka

Lenktyniniai žirgai

Ajurvedos žinovė pabrėžė, kad gyvenant aršios konkurencijos laikais kaskart sunkiau išlaikyti gerą dvasinę savijautą. Mat esame tarsi kokie lenktyniniai žirgai, privalome ir gerai pasirodyti, ir gražiai atrodyti. Norėdami išlikti ir visur suspėti, vartojame daug stimuliatorių. Kava, energiniai gėrimai taip įjautrina, kad vakare nebeužmiegame. Dirgina ir dažnas televizoriaus žiūrėjimas, o tai neretai neskatina dvasingiau pažvelgti į pasaulį, nesuteikia vilties. Priešingai, sukelia įtampą, baimę, nesaugumą.

Papildomą stresą skatina ir išskirtinis dėmesys išorei – figūrai, raukšlėms, drabužiams, kieno nors nustatytiems amžiaus standartams.

"Per daug dėmesio skiriant išorei, susitelkus į tai, kaip ką nors gauti, o ne duoti, skatinamas klaidingas ego. Juk tikroji mūsų prigimtis yra davimas. Ir duoti nėra sunku. Kartais žmonės skundžiasi, jog tam neturi pinigų. Bet norint padėti pinigai ne visada būtini. Pavyzdžiui, galima pagelbėti seneliams susitvarkyti namus ar parnešti jiems maisto iš parduotuvės. Kartais užtenka tik pasikalbėti, pasimelsti už ką nors – tai tikrai nieko nekainuoja. Galvodami apie kitus atsitraukiame nuo savo problemų", – vardijo A. Keturkienė.

Depresija ir dėkingumas

"Dabar daug kalbama apie depresiją. Reikėtų pasakyti, kad ja serga geri žmonės. Kita vertus, ligą paskatina dėkingumo už tai, ką turime, nejautimas. Tikrai tiek nesirgtume, jei nebūtume amžinai nepatenkinti, kad kas nors ko nors nedavė, kaip nors nuskriaudė. Kaip tik turime ieškoti, dėl ko galėtume būti dėkingi. Štai nutikus nelaimei, pavyzdžiui, sudaužius automobilį ar susižeidus, matome vien tai, kas mums atsitiko. Bet nesusimąstome, kad per avariją galėjome žūti ar net patys ką nors pražudyti. Jeigu žmogus tikės ir pasitikės Dievu, jis bus tikras, kad Dievas žino, kaip jam geriau. Taip išvengsime papildomo streso", – patarė A. Keturkienė.

Pagal došas

Remiantis ajurveda, visi žmonės, atsižvelgiant į tai, kuriam iš trijų kūno sandaros tipų (došų) jie priklauso, skirtingai reaguoja į išorės dirgiklius.

"Sausojo tipo, arba vata došos, atstovų psichika yra nestabiliausia. Šiems žmonėms būdingas didelis nepastovumas, nuotaikų kaita. Jie turi polinkį į depresiją, net savižudybes, taip pat – į priklausomybes, dažnai jaučia nerimą. Tai būdinga net sapnams: žmonės kažkur bėga nepabėga, kažkas juos dusina, smaugia, dažnai pabundama nuo stipraus širdies plakimo", – vardijo A. Keturkienė.

Karštojo tipo – pita došos – atstovai yra labai impulsyvūs, ugningi. Jie labai ambicingi, bet gali būti ir kerštingi. Šie žmonės labai greitai reaguoja į kieno nors žodžius – tuoj pat parausta, ką nors pasako gerai nepagalvoję, paskui gailisi. Pita došos atstovai yra darbomanai, lyderiai, bet kartu ir kritikai. Mėgdami kritikuoti kitus, patys nemėgsta būti kritikuojami, o tai irgi provokuoja konfliktus. Net ir sapnuose šie žmonės su kuo nors mušasi, kovoja.

Pasak A. Keturkienės, kapha došos, arba šlapiojo, kaupiančiojo tipo, žmonės yra atspariausi dirgikliams. Ir išoriškai, ir vidumi jie gan ramūs, tik turi polinkį įsižeisti. Kapha došos atstovų sapnai yra labai gilūs, dažnai jie net neprisimena, ką sapnavo. Šie asmenys yra taikūs, o jų ryšys su Dievu tvirčiausias iš visų kūno sandaros tipų atstovų. Be to, jie amortizuoja, sušvelnina kitų tipų žmonių emocijas. Tad jei poroje vienas žmogus priklauso kapha došai, o kitas yra vata ar pita došos, išeina puikus derinys.

Maisto parinkimas

Anot A. Keturkienės, žinodami savo kūno sandaros tipą, turėtume atitinkamai ir maitintis. Kaip jau minėta, maistas turi įtakos mūsų protui, formuoja mintis. Pagal ajurvedą, smurtiniu būdu gautas maistas, konservuoti bei šaldyti produktai, kava, juodoji arbata, alkoholis sukelia neišmanymo, vulgarumo, tamsumo, nusivylimo gyvenimu jausmus. O štai vartodami riešutus, daržoves, sėklas, pieno produktus, grūdus, ankštinius skatiname išmintį ir ramybę, meilę ir kūrybingumą.

"Jei pita došos – ugniniai žmonės – valgys kaitinantį, aštrų, marinuotą, konservuotą maistą, gers alkoholį, kavą, savo neigiamus bruožus tik paaštrins, jų reakcijos į aplinką bus dar greitesnės ir intensyvesnės. Jei sausojo tipo – vata došos – atstovai valgys sausą, šaltą, neriebų, nesūdytą maistą ir dar, neduok Dieve, badaus, jų reakcija į aplinkos dirgiklius taps dar aštresnė. Jei šlapiojo, kaupiančio tipo – kapha došos – žmonės valgys riebų maistą, jie taps labai aptingę, abejingi aplinkai, verčiau pamiegos nei spręs problemas. Kitiems jie sukels neigiamą reakciją, nes aplinkiniams užklius niekuo nesidomintis žmogus. Be to, būdami iš prigimties taupūs, kapha došos atstovai gali tapti šykštūs, net terorizuoti aplinkinius, šeimynykščius, esą jie išlaidauja. Netinkamai maitindamiesi šio tipo žmonės tampa dar įžeidesni, nes atkakliai kaupia nuoskaudas", – vardijo ajurvedos žinovė.

Meditacijų skirtumai

Nors kai kurie dalykai tinkami tik tam tikrų došų atstovams, bet yra ir tokių, kurie padeda visiems. Pavyzdžiui, visų tipų žmonėms nusiraminti tinka meditacija.

Tiesa, neramaus proto – vata došos – atstovams sunku medituoti įprastai sėdint ar gulint. Mat jiems nuolat trukdo mintys apie būtinus atlikti darbus ir reikalus. Tokiems žmonėms reikėtų aktyvesnės meditacijos, tarkime, susijusios su judesiu – šokiu ar bėgimu. Galima medituoti dainuojant ar giedant giesmes, meldžiantis.

O štai kapha došos žmonės medituoja labai gerai ir greitai. Tik kyla pavojus, jog jie užmigs medituodami, mat moka puikiai atsipalaiduoti. Todėl medituojant jiems rekomenduojama ne gulėti, o sėdėti.

Pita došos atstovai yra racionalūs. Patikėję meditacijos nauda jie geba susikaupti ir giliai medituoti.

Kiti būdai

Anot A. Keturkienės, protą gerai išvalo ir tinkami kvėpavimo pratimai – pranajama. Labai vertingi yra ajurvediniai masažai (ypač širodhara masažas), nes jie mažina nervingumą, įtampą, atpalaiduoja. Jogos asanos pašalina galvos smegenis maitinančių energinių kanalų blokus, didina dėmesio koncentraciją, padeda suderinti visų septynių čakrų veiklą. Naudinga ir aromaterapija, mantrų arba giesmių klausymas, o jei tai ne prie širdies – padės klasikinė muzika. Taip pat verta riboti televizijos žiūrėjimą, ypač kovinių, smurtinių, gašlių filmų.

Norint gražesnio, malonesnio gyvenimo, vertėtų glaustis prie šviesių žmonių. Juk ir lietuvių liaudies išmintis sako: "Su kuo sutapsi, tuo ir pats tapsi."

Ir dar: dėl ramybės, geros atminties ir darbingumo svarbu laikytis dienos režimo – iki 22 valandos gultis, iki 6 valandos keltis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"