TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Kaip išnaudoti uogų ir vaisių sezoną

2015 08 29 6:00
Užsienio spaudos nuotrauka

Įsisiūbavo uogų ir šviežių daržovių sezonas. „Mažųjų ekspertų mokyklos“ ambasadorius, biomedicinos mokslų daktaras doc. Vaidotas Urbonas teigia, kad vitaminų ateičiai nesukaupsi, tačiau būtina išnaudoti momentą, kai sveikai ir natūraliai maitintis yra lengviausia ir pigiausia.

Pasak dr. V. Urbono, sezoniškumas šių dienų mitybai didelės įtakos jau nebeturi. Parduotuvėse ištisus metus pilna ir mūsų šalyje užaugintų, ir įvežtinių šviežių vaisių bei daržovių. Tačiau pirmenybę vis tiek reikėtų skirti ekologijai ir natūralumui.

Galima neplauti

„Vasarą, rudenį lengviausia ir pigiausia gauti šviežių vietinių vaisių, uogų ir daržovių. Jeigu sode sirpsta vyšnios, auga savi agurkai, tai pirmiausia juos ir valgykite. Būtina išnaudoti šį laikotarpį tam, kad vaikai „pasikrautų“ vitaminų, mineralų pačia aktyviausia ir naudingiausia jų forma – iš šviežių vaisių ir daržovių“, – teigia gydytojas. Jis priduria, kad namines uogas, obuolius galima valgyti ir neplautus, atidžiau nuplauti reikėtų pirktines gėrybes.

„Visada patariu – naminius obuolius nuo obels, uogas nuo krūmo duokite vaikui valgyti neplautus. Perdėta higiena gali didinti organizmo jautrumą, alergijos riziką, todėl šį sezoną labai gerai duoti imuninei sistemai darbo“, – pabrėžia doc. V. Urbonas.

Vaidotas Urbonas.

Nėra vieno ypatingo vaisiaus

Pasak biomedicinos mokslų daktaro, nėra vieno ypatingo vaisiaus ar uogos, kuriuos suvalgęs vaikas gaus visko, ko reikia augančiam organizmui. Anot dr. V. Urbono, tik subalansuota, įvairi mityba garantuoja, kad vaikui netrūks esminių maisto medžiagų, vitaminų ir kt.

„Visų blogiausia, kai mityba monotoniška. Vitaminų ar mikroelementų tikrai neperdozuosi, tačiau organizmui gali pritrūkti kitų maisto medžiagų, kurių negausi, jeigu valgysi, pavyzdžiui, tik mėsą ar tik makaronus“, – tikina vaikų mitybos ekspertas.

Pasak dr. V. Urbono, skaičiuoti, kiek vaikas suvalgo obuolių, morkų ar kitų daržovių per dieną, nėra nei prasminga, nei praktiška. Aišku vien tai, kad pagal visuotinai pripažintą mitybos piramidės schemą vaisių ir daržovių reikia valgyti kasdien. „Jei vaikas du ar tris kartus per dieną suvalgo vaisių, o ypač daržovių, tai yra gerai“, – sako pediatras.

Atsargiai su ridikėliais ir rūgščiais vaisiais

Ar yra tokių daržovių ir vaisių, kuriuos vaikai turėtų vartoti atsargiau? Iš tokių, anot dr. V. Urbono, paminėtini ridikėliai, kaliaropės ir pan. Tokias aštresnes daržoves vaikas turėtų valgyti kartu su salotomis, o ne vienas. Vaikams derėtų atsargiau valgyti ir rūgščius vaisius bei uogas – juos tiktų vartoti su kitu maistu ar po valgio, o ne tuščiu skrandžiu. Ypač šios taisyklės turėtų laikytis vaikai, kurie serga gastroezofaginio refliukso liga ar skrandžio uždegimu. Jiems reikėtų atsargiau valgyti citrusinius vaisius, obuolius, slyvas, agrastus, serbentus ar gerti obuolių, slyvų sultis.

Vartojantiems vaistus vaikams vienintelis nerekomenduojamas vaisius yra greipfrutas. Tai pasakytina apie lėtinius ligonius ar tokias sunkias operacijas, kaip kepenų transplantaciją, neseniai patyrusius vaikus. „Sveikam vaikui viskas galima, tereikia laikytis saiko“, – aiškino gydytojas. Maisto tolerancijos testus, kuriais remiantis vaikams rekomenduojama atsisakyti kokių nors vaisių ir daržovių, dr. V. Urbonas sakė vertinąs kaip „labai gerą biznį“.

Pasak gydytojo, kai kurios mamos be reikalo jaudinasi, kad vaikas, valgydamas daug daržovių ar vaisių, taps joms alergiškas, perdozuos vitaminų.

„Tikra tiesa, kad kartais vaikai suvalgę daugiau morkų „pagelsta“. Tačiau tai nėra alergija, tiesiog augantis organizmas gavo daugiau beta karoteno ir jo oda reagavo būtent šitaip. Tačiau šis natūralus dažas nėra kenksmingas. Be to, visi uogose, vaisiuose ar daržovėse esantys vitaminai yra tirpūs vandenyje. Taigi jų perteklių organizmas lengvai pašalina ir joks perdozavimas neįmanomas“, – aiškina gastroenterologas. Kita vertus, tai reiškia, kad šie vitaminai organizme nesikaupia, todėl jų būtina gauti kasdien su maistu.

„Vitaminai kapsulėse ar sirupų pavidalu yra išeitis tais atvejais, kai aišku, jog vaikas dėl mitybos trūkumų jų negauna, tačiau visais kitais atvejais patariu ieškoti būdų, kaip vaikui pasiūlyti daržovių ar galų gale produktų, kuriuose pagausinta vitaminų“, – pataria doc. V. Urbonas.

Penki svarbiausi sezono patarimai

* Nėra vieno ypatingo vaisiaus ar daržovės. Kuo įvairesnė mityba, kuo daugiau vaisių ir daržovių valgoma skirtingais pavidalais, tarkim, žalių, troškintų, virtų, tuo didesnė tikimybė, kad vaikas gaus visus jam reikalingus vitaminus ir mineralus.

* Vitaminai ir mineralai efektyviausi maiste. Mikroelementai, vitaminai daržovėse ir vaisiuose yra savo natūraliausia forma, todėl ir organizmui juos įsisavinti lengviausia. Įvairios vitaminų kapsulės, sirupai reikalingi tik tada, jei vaikas turi aiškų mitybos nepakankamumą.

* Perdozuoti vitaminų, gaunamų iš natūralaus maisto, – neįmanoma. Dauguma vitaminų, mikroelementų, mineralų vaisiuose, daržovėse yra tirpūs vandenyje, taigi jų perteklius pasišalina.

* Nuo vaisių galima nutukti. Todėl vaikai, kurie linkę į nutukimą ar turi svorio problemų, turėtų dažniau gauti daržovių nei vaisių.

* Naudinga vartoti vitaminu D papildytus pieno produktus. Mūsų klimato zonoje tokie pieno gaminiai yra gera išeitis. Vakaruose vitaminu D papildyti produktai gaminami jau seniai. Piene yra daug kalcio, o be tinkamos vitamino D koncentracijos organizmas šio kalcio neįsisavina. Jei vartosime pieną ir negausime vitamino D, tik didinsime aterosklerozės riziką.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"