TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Kaip liesėti be didelio vargo

2009 06 23 0:00
Dietologė D.Pipiraitė mokslo naujovių sėmėsi Europos nutukimo kongrese.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Apie tai Amsterdame (Olandija) vykusiame Europos nutukimo kongrese drauge su kitų šalių įvairių sričių medicinos specialistais patirtimi dalijosi ir dietologė Daiva Pipiraitė.

Dietologų požiūris į kai kurias anksčiau skelbtas tiesas laikui bėgant kinta. Prieš 10-15 metų didžiausias dėmesys buvo skiriamas riebalų kiekiui maiste mažinti, dabar svarbesnė - vartojamų riebalų sudėtis. Dietologų teigimu, mūsų maiste turėtų būti daugiau polinesočiųjų ir mažiau sočiųjų riebalų rūgščių. Taip pat mažiau transriebalų, susidarančių gaminant margariną bei natūraliai esančių raudonoje mėsoje. Transriebalai bei sočiosios riebalų rūgštys turi įtakos blogojo cholesterolio gamybai, didina širdies ir kraujagyslių ligų riziką. O štai kiaušiniai vėl grąžinti į garbingą vietą maisto produktų sąraše. Mat dabar manoma, kad cholesterolio koncentraciją kraujyje labiau lemia sočiųjų riebalų rūgštys ir transriebalai nei cholesterolis, esantis maisto produktuose. Amsterdamo kongrese kalbėta ir apie teigiamą migdolų poveikį. Pasirodo, šiuose riešutuose esančios medžiagos reguliuoja cholesterolio gamybą. Tyrimais nustatyta, kad kasdien suvartojant po 8 gramus migdolų, širdies ir kraujagyslių ligų rizika sumažėja 16 procentų. Kongreso seminarų metu dar kartą patvirtinta Viduržemio jūros dietos, kurioje gausu daržovių, vaisių, naudojama daug augalinio aliejaus, nauda.

Svarbu tinkamai nusiteikti.

Mokslininkams tebėra svarbi problema, kaip kontroliuoti suvartojamų kalorijų kiekį, tuo tikslu kuriamos specialios strategijos. Pavyzdžiui, kad išvengtume persivalgymo, svarbu neleisti įsisukti ydingam ratui, kai neigiamos mintys, pyktis dėl neįveikiamo antsvorio skatina valgyti dar labiau.

Pasak garsaus Šveicarijos mokslininko Alaino Golay, svorio mažinimas - tarsi gydytojo tango su pacientu - mesti svorį ne ką paprasčiau nei šokti šį šokį. Rezultatų galima sulaukti tik atidžiai įsigilinus į paciento poreikius. Pasak A.Golay, siekiant teigiamo efekto, su specialistu ar jų grupe pacientas turėtų konsultuotis ne rečiau kaip kartą per mėnesį, o žmogaus būklę dera stebėti dvejus metus. Nepakanka išmokti vien skaičiuoti kalorijas, labai svarbus ir emocinis nusiteikimas.

D.Pipiraitės teigimu, Lietuvos pacientai yra net labiau motyvuoti nei kitų šalių. Taip yra, matyt, todėl, kad už dietologų konsultacijas mūsų šalyje tenka mokėti iš savo kišenės. Dabar pripažįstama, kad norimos kūno masės nesportuojant išlaikyti nepavyks. Tad koreguodami paciento elgseną, dietologai dalija patarimus ir dėl fizinio aktyvumo. Anot D.Pipiraitės, bent 5 papildomos minutės ėjimo kasdien yra geriau nei nieko.

Valgau ir liesėju

Dietologės teigimu, itin domimasi efektyvesnių vaistų nutukimui gydyti tyrimais. Fermentų sirtuinų poveikis turi įtakos genams, atsakingiems už medžiagų apykaitą, ląstelių apsaugą bei senėjimą. Sirtuinai geba riboti kalorijų įsisavinimą, tačiau dar tebeieškoma būdų, kaip suaktyvinti jų veiklą. To pasiekus liesėjimas taptų daug paprastesnis, reikalautų mažiau pastangų, žmogus galėtų valgyti tiek, kiek nori.

Mokslininkai mano, kad šiuos fermentus galėtų aktyvuoti vynuogėse bei raudonajame vyne esanti medžiaga resveratrolis. Atlikus tyrimus su pelėmis pastebėta, kad tų, kurioms duota resveratrolio, gyvenimo trukmė buvo ilgesnė, jos mažiau sirgo. Kita vertus, vyne ir vynuogėse natūraliai esančio resveratrolio dozės yra per mažos teigiamam efektui pasiekti.

Rengia patarimus europiečiams

Per Europos nutukimo kongresą buvo paskelbti ir tyrimo apie maisto vaikams reklamą duomenys. Pasirodo, stebėdami televizijos programas per metus maisto reklamą vaikai pamato net 1,5 - 4,5 tūkst. kartų. Pusę jos sudaro saldumynų, saldžių sausų pusryčių ir greito maisto reklama. Tai irgi turi įtakos nutukimo plitimui. Tačiau būdų, kaip išvengti šios įtakos, kol kas nėra.

Nutukimo prevencijai turėtų pasitarnauti šiuo metu baigiamas didelis tarptautinis projektas "Epic Panacea": tiriama daugiau kaip 520 tūkst. devynių Europos šalių gyventojų fizinis aktyvumas, mityba, alkoholio vartojimas, rūkymas, valgymas ne namuose bei nutukimas. Projekto tikslas - nustatyti svorio pokyčius lemiančius veiksnius bei sudaryti europiečiams skirtas gyvenimo būdo ir nutukimo prevencijos rekomendacijas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"