TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Kaip valgai, taip miegi

2014 05 24 6:00
Šokoladas ir riešutai padeda sukaupti serotonino. LŽ archyvo nuotraukos

Norėdami geriau miegoti, turėtume atkreipti dėmesį į tai, ką, kiek ir kaip valgome bei geriame. Tačiau miego medicinos specialistė prof. Vanda Liesienė pabrėžė, kad visiems vienodų patarimų, kokie produktai geriausiai veikia miegą, nėra.

V. Liesienė teigė, kad didžiausias miego priešas – nutukimas. "Kai kūno masės indeksas viršija 30, miegant atsiranda kvėpavimo sutrikimų: knarkimas, kvėpavimo pauzės, kurios yra miego apnėjos požymis. Pasireiškiant miego apnėjai smegenų aprūpinimas deguonimi sumažėja 20-30 proc., žmogus net ir dieną būna mieguistas, jam pradeda skaudėti galvą, atsiranda kitų bėdų", – aiškino V. Liesienė.

Anot gydytojos, kaip valgai, taip ir miegi. Viena vertus, svarbu nesigulti alkanam, nes alkio jausmas smegenyse sukelia aliarmą, tai trukdo užmigti. Kita vertus, nedera keliauti lovon persivalgius, nes maisto prikimštas žarnynas irgi trukdo miegoti: netinkamai pavakarieniavus 3-4 val. nakties pabundama nuo gurguliavimo arba skausmo pilve.

"Kiekvienam asmeniškai tinkamos maisto medžiagų normos nusistatymas yra pagrindinis dalykas norint užmigti", – apibendrino specialistė.

Mocarelos sūris puikiai tinka prieš miegą.

Miego chemija

Tirti miego nerviniai procesai rodo, kad jie priklauso nuo kraujo, ir ypač – nuo smegenų skysčio, cheminės sudėties. Tačiau ši sudėtis nepriklauso nuo suvalgyto produkto momentinės įtakos. "Nereikėtų manyti, kad suvalgius tam tikro maisto iš karto tapsi mieguistas", – pabrėžė V. Liesienė.

Specialistė vardijo chemines medžiagas, padedančias miegui. Vadinamasis miego starteris adenozinas turi priešingą poveikį nei kofeinas, kuris trukdo užmigti. Į abi medžiagas smegenų receptoriai reaguoja pakaitomis. Su tuo susijęs ir kartais pasitaikantis paradoksinis efektas, kai išgėrus daug kavos suima miegas.

Kietam miegui palaikyti svarbus serotoninas, kurio net 80 proc. gaminasi žarnyne. "Bet tai nereiškia, kad ko nors užvalgę iš karto geriau miegosite. Anaiptol. Kol medžiagos patenka iš žarnyno į galvos smegenis, vyksta ilgas procesas", – aiškino gydytoja.

Pastaruoju metu daug dirbama kuriant vadinamąją miego molekulę. Ją sukūrus smegenis veiktų natūrali medžiaga. Tai nebūtų slopinimas, pasireiškiantis vartojant cheminius vaistus", – pažymėjo V. Liesienė.

Gerieji gėrimai

Nors ir nėra stebuklingo gėrimo, dėl kurio žmogus iškart užmigtų, kai kurie jų šį procesą geba pagerinti.

"Jei žmogus alkanas, galėtų išgerti žolelių arbatos su nedaug – maždaug puse arbatinio šaukštelio – medaus, jį lėtai sučiulpdamas. Tuomet smegenims susidaro įspūdis, kad jau pasiektas sotumas. Žmogus atsipalaiduoja, sumažėja nerimas ir greičiau užmiegama", – aiškino medikė.

Raminamai veikia, įtampą mažina melisų, levandų, valerijono šaknų arbata.

Tačiau nėra vieno, visiems tinkamo migdomosios arbatos recepto. Jei žmogaus kepenys nesveikos, geriau tiks vienokia, jei kamuoja skrandis ar žarnynas – kitokia. Pasigaminus arbatos su pelynu, pagerėja skrandžio veikla, įbėrus pankolio – mažiau pučia pilvą.

Pienas su medumi prieš miegą vaikams tinka puikiai, bet suaugusiesiems gali pakenkti, nes jie dažnai neturi laktozę skaidančio fermento.

Alkoholiui – ne

V. Liesienė neigiamai vertina alkoholio vartojimą prieš gulantis.

"Aišku, alkoholis padės "nulūžti". Bet tik iš pradžių užteks 50 g stipresnio gėrimo ar bokalo alaus, o paskui reikės kaskart daugiau. Antra, vartodami alkoholį niekada nejusime fiziologinio miego, jis bus narkotinis. Išgėręs alkoholio žmogus atsibunda 3-4 val. ryto, jį vargina košmariški sapnai", – priminė gydytoja.

Alus aktyvina estrogenus, vadinasi, skatinamas pilvinis nutukimas, trukdantis kokybiškam miegui. Be to, alkoholis blogina kepenų veiklą, pakeičia natūralų skrandžio, kasos ritmą, tad jis nebesiderina su smegenų ritmu.

Vakaro meniu

Profesorė skeptiškai vertino saldumynų, išskyrus jau minėtą medų, vartojimą prieš miegą. Suvalgius kokį nors miltinį skanėstą, stipriai paveikiama kasa, ji gamina insuliną, antinksčiai išmeta noradrenalino, ir galų gale tai pakenkia miegui. Tačiau kiekvienas žmogus yra skirtingas. Prieš miegą suvalgytas gabalėlis torto kitam neturės jokio neigiamo poveikio. "Svarbiausia – įsiklausyti į savo organizmą. Suvokus, kas veikia gerai ir kas – ne, galima pakeisti daugybę procesų. Reikia jausti malonumą iš valgio, bet stengtis, kad neaugtų svoris. Tai padės gerai miegoti", – pabrėžė V. Liesienė.

Kietą miegą užtikrinančio serotonino gamybą skatina šokoladas (kuo daugiau kakavos, tuo efektyviau). Taip pat riešutai. Tik, pavyzdžiui, žemės riešutai serotonino gamybą aktyvina daug mažiau nei anakardžio ar graikiniai riešutai.

Triptofanų – medžiagų, iš kurių gaminasi serotoninas, gausu sūryje. Tačiau daug riebaus fermentinio sūrio apsunkina kepenų vieklą. Prieš miegą tinkamesni mocarelos ar maskarponės sūriai.

Vakare rekomenduotina ir varškė, jogurtai, kiti pieno produktai. Bet svarbu, kad jie būtų be priedų, konservantų, nesaldinti. Tinka ir nuo senų laikų per vakarienę lietuvių vartojamas raugintas pienas. Tačiau šie produktai negali būti rekomenduojami visiems, nes kai kurie žmonės jų netoleruoja.

Apie vaisius ir daržoves

Vaisiai nėra tinkamiausias maistas einant miegoti, nes juose gausu fruktozės, kurios skilimo produktai nepadeda keliauti po sapnų karalystę. V. Liesienė išskyrė tik avokadą, turintį miegui reikalingų mikroelementų. Tačiau tik pats žmogus turi įsitikinti, ar šis produktas iš tiesų veikia teigiamai. Todėl iš pradžių šį vaisių reikia valgyti mažomis dozėmis, po puselę.

Daržovės – lengvas maistas, turintis tikti vakarui, bet svarbu, kada jos valgomos.

"Jeigu žmogus sveikas ir daržoves skanaus likus porai valandų iki miego, jokių nepatogumų nepatirs. Bet turintiems virškinimo problemų asmenims dėl didesnio kiekio daržovių pradės pūsti pilvą, jie būtinai nubus 3 val. nakties", – pabrėžė V.Liesienė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"