TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Lenktynėse su senėjimu - vis daugiau šansų

2010 03 30 0:00
"Nesame bejėgiai prieš senėjimo apraiškas", - tvirtina J.Neverauskas.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Kaip iš gausybės rago pilasi vis nauji faktai, įrodantys, kad turime šansų pristabdyti senėjimą. Pasaulyje populiarėjanti antiaging - senėjimo prevencijos medicina siūlo nežiopsoti ir pasinaudoti daugelio sričių laimėjimais.

Antiaging medicina (AAM) jungia genetikos, endokrinologijos, kardiologijos, neurologijos, mitybos, psichologijos ir kitų mokslų žinias bei patirtį. Liguisto senėjimo stabdymas ir svarbiausių organizmo funkcijų išsaugojimas senstant yra bene svarbiausias jos tikslas. "Bet daugumai racionalių žmonių vis dėlto svarbiau ne kiek, o kaip gyvens. Jie norėtų iki natūralios mirties išlikti sąmoningi, nuovokūs, gebantys pasirūpinti savimi, darbingi, nejausti smarkiai gyvenimo kokybę mažinančių ar fizines bei psichologines kančias sukeliančių simptomų", - sako Lietuvos senėjimo prevencijos ir funkcinės medicinos asociacijos prezidentas dr. Julius Neverauskas.

Kadangi medicinos mokslo žinių kas 3,5-5 metus padvigubėja, sparčiai tobulėja naujos technologijos, tikėtina, kad net ambicingiausi norai netrukus taps realybe.

Dar daug klaustukų

AAM skirstoma į keletą sričių. Estetinė medicina šalina išorinius senėjimo požymius ir jaunina žmogaus išvaizdą. Prevencinė medicina laiku taiko diagnostiką (taip pat - ir genetinę), domisi mityba, gyvenimo būdu, medikamentais, taip padėdama išvengti su senėjimu susijusių ligų. Funkcinė medicina siekia pagerinti organizmo funkcijas. Kompensacinei medicinai rūpi organų transplantacija, protezavimas, kamieninių ląstelių terapija.

Vis dėlto senėjimo prevencijai reikia nemažai lėšų, tad nenuostabu, kad ši sritis geriausiai ištobulinta turtingose šalyse. Bene labiausiai AAM paplitusi JAV bei Vakarų Europoje, tačiau pastaruoju metu ji greitai plėtojama ir Kinijoje, Brazilijoje, Artimuosiuose Rytuose. Lietuvoje labiausiai pažengusi AAM dalis - estetinė medicina.

Kadangi senėjimo prevencija - palyginti nauja sritis, ji turi savo šalininkų ir priešininkų. "Moksliniai tyrimai vis labiau priartina mus prie vienos didžiausių gyvojo pasaulio paslapčių - senėjimo ir mirties. Kaip iš gausybės rago pilasi vis nauji faktai, įrodantys, kad nesame visiškai bejėgiai prieš senėjimo apraiškas. Kita vertus, jau nuo seniausių laikų egzistavęs noras įveikti senatvę ir mirtį sudarė palankią terpę šarlatanizmui, kurio klasikinis pavyzdys - alchemikų pastangos sukurti gyvybės eliksyrą. Ir dabar apgavikai bei apsišaukėliai skatina žmonių nepasitikėjimą, kartais neigiantį ir akivaizdžius medicinos mokslo laimėjimus", - sako J.Neverauskas.

Vis dėlto tikslios senėjimo priežastys kol kas nėra iki galo žinomos. Nėra ir priemonių, kurių poveikis būtų visiškai įrodytas. Neegzistuoja visuotinai priimtas senėjimo apibrėžimas, lig šiol nenustatytos aiškios ribos tarp fiziologinio ir patologinio proceso. Nesukurtas ir vieningas instrumentas senėjimui objektyviai išmatuoti, nors ir žinoma, kad kalendorinis žmogaus amžius ne visada sutampa su biologiniu.

Mažiau valgai - ilgiau gyveni

J.Neverauskas pabrėžia, kad nėra vieno stebuklingo metodo ar vaisto, kuris išspręstų visas ar daugumą su senėjimu susijusių problemų. Tam reikia viso jų komplekso.

Dabar jau moksliškai įrodyta, kad griežtai ribojant suvartojamo maisto kiekį galima pailginti gyvūnų gyvenimo trukmę. Tai darant nuo jų lytinio subrendimo, gyvenimo trukmė pailgėja vidutiniškai 40 proc., kalorijas ribojant nuo vidutinio amžiaus - 30 procentų. Kartu gerokai sumažėja ir senatvės ligų apraiškų. Minėti tyrimų rezultatai svarbūs ir žmonėms. Tik bėda, kad nenorime atsisakyti valgymo malonumo, o daugelis - ir persivalgymo ydos.

Kalbant apie amžių - įrodyta, kad maksimali žmogaus gyvenimo trukmė siekia 120 metų. Įdomu, kad toks ilgiausias žmogaus amžius įvardijamas ir Biblijoje. Anot J.Neverausko, šiuo metu jau žinoma, kad peržengus kritinę 80 ir daugiau metų ribą tikimybė mirti ar susirgti kritine liga mažėja. Tyrimai rodo, kad apie 90-100 proc. šimtamečių, būdami 90-ies, gyveno visiškai savarankiškai, o 100 metų jubiliejaus išvakarėse savarankiški išliko daugiau kaip pusė. Taigi mirtinos ligos šiems asmenims dažnai atsiranda tik visiškai priartėjus prie žmogaus galimybių ribos.

Kita vertus, matematiniai skaičiavimai rodo, kad net išmokus nugalėti dažniausius mirties kaltininkus - vėžį, širdies ligas ir insultą, vidutinė žmogaus gyvenimo trukmė pailgėtų tik iki 90-95 metų, o maksimali faktiškai nepadidėtų. Bet svarbu tai, kad įveikus šias ligas smarkiai gerėja gyvenimo kokybė senatvėje.

Žvilgsnis į ateitį

Siekiant ilgiau gyventi, reikia priemonių, veikiančių subtilius senėjimo mechanizmus. Sparčiai besivystanti personalizuota medicina nagrinėja būdus, kaip, ištyrus biocheminius, genetinius, fiziologinius žmogaus ypatumus, pasiūlyti tik jam pritaikytą terapinių priemonių kompleksą, pradedant individualiais, konkrečiam asmeniui skirtais medikamentais, baigiant genetinėmis intervencijomis.

"AAM priskiriami ir vis dažniau naudojami bei vis tobulesni kompiuterizuoti protezai, - pradedant skirtais galūnėms, baigiant priemonėmis, skirtomis akims. Daug vilčių teikia kamieninių ląstelių tyrimai. Tikima, kad jie leis radikaliai gydyti organinius pažeidimus ar net pasikeisti organus į naujus. Daug žadanti sritis - nanotechnologija, kuri, manoma, padės išnaikinti vėžines ląsteles ar išvalyti kraujagysles, kad neliktų aterosklerozinių plokštelių. Jau šiuo metu, kaip modelį naudojant peles, yra galimybė genetinėmis intervencijomis daryti poveikį su senėjimu susijusio kolageno sintezei ir imuninės sistemos funkcionavimui. Ateityje galbūt tai bus pritaikyta ir žmonėms. Be to, šiuo metu atliekami tyrimai, susiję su antioksidantų ar hormonų naudojimu", - vardijo J.Neverauskas.

Daug galimybių atsiveria ir estetinės medicinos srityje. Plastinę chirurgiją vis labiau keičia neinvazinės odos, kūno ir veido jauninimo procedūros: lipokavitacija (perteklinių riebalų šalinimas ultragarsu), vakuuminis masažas ir limfodrenažas (odos lyginimas ir celiulito mažinimas), mezoterapija (specialių maitinamųjų vaistų suleidimas į odą ir poodį), veido odos jauninimas limfobionine procedūra, botulino toksino injekcijos raukšlėms naikinti, odos užpildai (fileriai) ir t. t. Tikėtina, kad tobulėjant technologijoms, plastinės chirurgijos prireiks vis rečiau, o tokių pačių ir dar geresnių rezultatų bus galima pasiekti pigesnėmis ir ne tokiomis agresyviomis priemonėmis.

Reikia sulaukti laimėjimų

J.Neverauskas priminė ir gerai žinomas tiesas. "Nerūkymas, saikingas alkoholio vartojimas, vidutinio intensyvumo fiziniai pratimai, geras miegas, streso kontroliavimas, racionali mityba, nutukimo nebuvimas, arterinio kraujospūdžio bei glikemijos kontrolė akivaizdžiai sumažina sergamumą mirtinomis lėtinėmis ligomis ir taip pailgina gyvenimo trukmę bei kokybę. Jau galima, nors kol kas gana brangiai, išsitirti savo genotipą. Taip gaunama informacija apie pakitimus, lemiančius daugelio ligų atsiradimą, sudaroma galimybė laiku pradėti tvarkytis su šiomis problemomis", - pabrėžė senėjimo prevencijos specialistas.

Belieka sulaukti medicinos laimėjimų, galinčių atitolinti senatvę. Manoma, kad jau maždaug po penkerių metų atsiras gan tikslūs genetiniai tyrimai, leidžiantys iš anksto nustatyti svarbias onkologines, degeneracines ir kitas ligas. Po 10-20 metų numatomas intensyvus kamieninių ląstelių taikymas gydymui, padėsiantis užtikrinti kelis dešimtmečius papildomo kokybiško gyvenimo. 30-50 metų prireiks praktiškai taikomoms genų inžinerijos metodikoms atsirasti. Jos pailgintų žmogaus gyvenimo trukmę per 120 metų.

"Stengiantis sulaukti tokių laikų tereikia nežūti ir nesusižaloti eismo bei kituose įvykiuose, nesusirgti vėžiu, širdies kraujagyslių ir degeneracinėmis ligomis, nenutukti. Kuo anksčiau pradėsime rūpintis senėjimo prevencija, tuo geresnių rezultatų galime tikėtis. Vėliausias laikas, kai ką nors dar galima reikšmingai pakeisti, - šeštojo žmogaus dešimtmečio pirmoji pusė, o geriausius rezultatus pasiektume tinkamai gyvendami nuo vaikystės", - apibendrino J.Neverauskas.

Ilgaamžiškumo labui

Net pasitelkęs paprasčiausias priemones kiekvienas žmogus gali daug ką nuveikti savo labui pats. Pateikiame bendras rekomendacijas:

* Reguliarus fizinis aktyvumas (aerobiniai ir anaerobiniai fiziniai pratimai 30 minučių per dieną, 3 kartus per savaitę, ėjimas pėsčiomis, kur tik galima);

* Kokybiškas miegas (anksčiau keltis, anksčiau gultis, miegoti 6-8 val., keltis be žadintuvo);

* Optimali dieta:

* valgyti 5-6 kartus per dieną, lėtai, mažais kąsneliais, įsisąmoninant. Nepersivalgyti, visiškai nevalgyti po 19 val. kasdien, nevalgyti po 16 val. kartą per savaitę;

* vartoti pakankamai skysčių: 6-8 stiklines vandens, 2-4 puodelius žaliosios arbatos kasdien. Rekomenduotina žolelių arbata, o kavą derėtų gerti retai ir mažai;

* vengti aukšto glikeminio indekso maisto su greitai pasisavinamais angliavandeniais;

* suvalgyti 5 įvairių spalvų vaisius kasdien (geriausia - citrusinius, kivius, obuolius, melionus, vynuoges). Džiovintų vaisių vartoti labai retai - tuomet, kai labai norisi ko nors saldaus;

* suvalgyti 5 puodelius įvairių spalvų daržovių kasdien (geriausia brokolių, paprikos, pomidorų, alyvuogių, salotų, kopūstų, žiedinių kopūstų). Patariama dažnai valgyti česnakų ir svogūnų, beveik kasdien suvalgyti 5 įvairius riešutus, vartoti alyvų aliejų;

* raudonojo vyno nekenkia 2-3 kartus per savaitę po 100-120 ml, alaus - retai, mažai, vasarą;

* valgyti uogas - atsižvelgiant į sezoną. Būtina valgyti mėlynes, gervuoges;

* linų, moliūgų, sezamo sėklų valgyti 2 kartus per savaitę;

* 2-3 kartus per savaitę vartoti žuvį, 2-3 kartus per savaitę - mėsą (triušieną ir kt.);

* 2-3 kartus per savaitę valgyti truputį kokybiško sviesto;

* rekomenduotina liesa varškė, įvairūs sūriai, natūralūs nesaldinti gyvi jogurtai. Kai tik galima, vartoti pieno produktus su probiotikais;

* jokių saldumynų, nebent medaus - tai vienintelis natūralus ir grynas gamtinės kilmės angliavandenis;

* jokių bulvių, minimumas ryžių;

* maisto papildai: kokybiški multivitaminai su mikroelementais ir priedais, pavyzdžiui, liuteinu, likopenu, citrusiniais bioflavonoidais, karotenoidais, eleuterokoku, ženšeniu, ginkmedžiu. Taip pat - resveratrolis nuo 1 iki 40 mg 4-6 per dieną, folio rūgštis - 400-800 mcg per dieną; hidrolizuoti išrūgų baltymai po jėgos treniruotės kartą per dieną;

* Klasikinė, pulsą retinanti muzika;

* Profilaktiniai pasitikrinimai gimtadienio laikotarpiu arba jaučiant simptomus;

* Gripo, encefalito, hepatito skiepai;

* Saugus automobilis ir vairavimas;

* Subalansuoti interesai, problemų sprendimo įgūdžiai;

* Streso kontrolės mokymasis, relaksacijos pratybos;

* Pažintines funkcijas gerinanti veikla: užsienio kalbų mokymasis, domėjimasis mokslu, galvosūkiai, bendravimas su jaunais žmonėmis;

* Nepavėluoti terapiniai sprendimai esant psichologinėms problemoms. Kognityvinė ir elgesio terapija;

* Savistaba, savęs tobulinimas, įsisąmoninimas (mindfulness) ir pozityvus filosofinis požiūris į gyvenimą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"