TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Maistas nuo vėžio įkandamas kiekvienam

2010 05 25 0:00
Viena R.Gurevičių dominančių sričių - vėžys ir jo profilaktika.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Kopūstiniai, citrusiniai, česnakai ir svogūnai, žalioji arbata, šokoladas - tai tik keletas maisto produktų, kurių vartojimas padeda išvengti onkologinių ligų.

Plačiau apie meniu, saugantį nuo vėžio, papasakojo Higienos instituto Sveikatos informacijos centro vadovas Romualdas Gurevičius.

Anot jo, kaskart sužinome vis daugiau apie tam tikrų maisto medžiagų ir produktų įtaką vėžio atsiradimui. Štai trūkstant vitamino E, didėja rizika susirgti krūties, plaučių, galvos ir kaklo navikais bei melanomomis, o pagrindinis šio vitamino šaltinis - augaliniai aliejai. Trūkstant vitamino C, didėja rizika, kad užklups stemplės, burnos ertmės, gerklų, skrandžio vėžys. Vitamino C daugiausia yra daržovėse bei vaisiuose. Kai nepakanka vitamino A, didėja plaučių, burnos ertmės, gerklų, skrandžio, storosios žarnos, šlapimo pūslės vėžio rizika. Vis dėlto vieno vitamino A šaltinių - karotinoidų antivėžinės savybės dar nėra gerai žinomos, o beta karotino oksidacijos produktai net gali paskatinti onkologinių ligų plitimą. Vėžio profilaktikai naudingas ir selenas bei jo junginiai, kurių yra augaluose, grūduose, jūros produktuose, mėsoje. Per mažas šios medžiagos kiekis kraujyje didina skydliaukės, burnos ertmės, storosios žarnos, plaučių, skrandžio, prostatos vėžio riziką.

Daržovių ir vaisių - kuo dažniau

Yra žinoma, kad vartojant mažai vaisių ir daržovių rizika susirgti kai kurių formų vėžiu padidėja du kartus. Mitu R.Gurevičius vadino teiginį, kad valgant chemikalais apdorotas daržoves galima susirgti vėžiu. "Pesticidų jose yra tik pėdsakai. Joks mokslinis tyrimas nėra nustatęs ryšio tarp šių liekanų ir vėžio", - sakė pašnekovas. Dar vienas, anot jo, mitas - kad tik organiniai vaisiai ir daržovės turi teigiamą poveikį sveikatai. "Naudingiau vartoti daug įprastų vaisių ir daržovių kasdien nei retsykiais valgyti organinį maistą", - pabrėžė jis.

Itin gerais pagalbininkais kovojant su onkologinėmis ligomis R.Gurevičius vadino kopūstus, brokolius, žiedinius bei Briuselio kopūstus. Beje, brokoliuose yra vertingos fitocheminės medžiagos - sulforafano, slopinančio kancerogeninių medžiagų veikimą ir skatinančio jų pašalinimą iš organizmo. Ypač pravartu ruošti šias daržoves garuose - taip padidinamas nuo vėžio saugančių molekulių kiekis. Tuo tarpu maisto perkaitinimas sumažina jo naudingąjį poveikį.

Česnakai, sojos ir omega-3

Česnakuose ir svogūnuose esančios medžiagos lėtina naviko augimą, padeda naikinti priešiškas ląsteles. "Šviežiai sutrintas česnakas yra geriausias medžiagų nuo vėžio šaltinis, rekomenduotinas labiau nei maisto papildai", - pabrėžė R.Gurevičius. O štai, pavyzdžiui, sojos praverčia krūties ir prostatos vėžio profilaktikai. Sojų pupelės, padažas, varškė turi izoflavonų, fitoaktyvių medžiagų, savo struktūra panašių į lytinius hormonus. Tad valgant šiuos produktus galima sumažinti navikų, kurių atsiradimą lemia didelė minėtų hormonų koncentracija kraujyje, riziką. Kai kurie tyrimai rodo, kad dažnas sojos vartojimas jaunystėje mažina vėlesnį sergamumą krūties vėžiu.

Onkologinių ligų profilaktikai tinka omega-3 riebalų rūgščių turintis maistas. Todėl rekomenduojama kartą ar du per savaitę valgyti riebių žuvų - sardinių, upėtakių. Sėmenų aliejus, sojos pupelės, riešutai taip pat yra šių riebiųjų rūgščių šaltiniai.

Uogos, vaisiai, šokoladas

Daug žinoma apie žaliosios arbatos poveikį - ši natūraliausia arbata yra ypatingas nuo vėžio saugančių molekulių šaltinis. Beje, japoniška žalioji arbata geriau tinka vėžio profilaktikai nei kiniška. Juodoji arbata turi panašių savybių, bet dėl skrudinimo jos poveikis yra silpnesnis. Daugelis uogų yra svarbus polifenolių, padedančių išvengti vėžio, šaltinis. Vienos vertingiausių šiuo požiūriu - spanguolės, jas naudingiau valgyti pačias nei gerti sultis. Norint išvengti onkologinių ligų, patartina vartoti ir citrusinius vaisius bei jų sultis. Apelsinai, mandarinai, greipfrutai, citrinos dėl juose esančių fitocheminių medžiagų blokuoja navikinių ląstelių augimą, užkertą kelią joms daugintis. Į ginklų nuo vėžio arsenalą patenka ir saikingai vartojamas raudonasis vynas. Jame yra polifenolių, o vienas jų - resveratrolis turi išskirtinių antivėžinių savybių. Šios medžiagos randama vynuogių odelėje ir kauliukuose, ji ekstrahuojama vykstant raudonojo vyno fermentacijai. Juodasis šokoladas irgi turi daug polifenolių, stabdančių daugelio lėtinių ligų, taip pat vėžio, vystymąsi. "Todėl pakeiskite saldžius maisto produktus, neturinčius mitybinės vertės, juoduoju šokoladu", - patarė R.Gurevičius.

Mažiau raudonos ir ant žarijų keptos mėsos

Tinkamo maisto vartojimas suteikia daugiau naudos nei papildai. "Negalime valgyti bet ką, o vėliau bandyti atitaisyti sveikatą išgerdami tabletę ar piliulę", - pažymėjo R.Gurevičius. Anot jo, norint išvengti vėžio, derėtų sumažinti raudonos mėsos ir daug kalorijų turinčio maisto vartojimą, vengti tokių produktų kaip traškučiai, kola ar mėsainiai. Nepatartinas ir ant žarijų keptas maistas, mat degėsiuose, pelenuose bei liepsnoje yra toksinių medžiagų - aromatinių angliavandenilių. "Laikantis meniu, saugančio nuo vėžio, reikia nuolat valgyti nepervirtų ar tik garuose virtų kopūstų, žiedinių kopūstų, brokolių, Briuselio kopūstų, dažniau vartoti pomidorus, į patiekalus pridėti česnako ar svogūno, valgyti sojų gaminių, gerti japonišką žaliąją arbatą, o kartais - ir taurę raudonojo vyno. Verčiau rinktis įvairias uogas bei citrusinius vaisius. Nepamirškime patiekalų iš sardinių ar upėtakio, o vietoj saldumynų skanaukime juodąjį šokoladą. Ir, žinoma, nerūkykime ir nuolat sportuokime", - apibendrino R.Gurevičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"