TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Nebūdamas įvairus negelbės ir sveikiausias maistas

2014 08 23 6:00
Daug daržovių ir vaisių dar nereiškia, kad mityba yra subalansuota.
www.thinkhealthydiet.com nuotrauka

Jei kasdien suvalgysime kalną vitaminų nestokojančių vaisių ir daržovių, dar nereiškia, kad netrūkinės lūpų kampučiai ar neslinks plaukai. Nors nuolat gersime mineralinį vandenį, nebūtinai atkursime prakaituojant prarastų mikroelementų trūkumą. Įvairias naudingųjų medžiagų ir savijautos sąsajas aiškinomės su dietologe Kristina Jasmontiene.

– Kai kurie žmonės valgo viską ir tikrai nėra mėsos priešai, bet jiems vis tiek trūksta geležies, vargina anemija. Kas tai lemia?

– Šią problemą lemia objektyvios priežastys. Jeigu žmonės iš tiesų valgo daug raudonos mėsos ir kitų geležies turinčių produktų, bet serga anemija, greičiausiai jie turi kitokių problemų. Tarkim, serga skrandžio ar žarnyno ligomis, kurios neleidžia gerai pasisavinti geležies. O nekamuojamiems šių problemų dažniausia geležies stygiaus priežastis yra nesubalansuota mityba. Kalbu apie vegetarus, veganus, kurie ne visai profesionaliai sudėlioja savo racioną.

Tikrai nėra taip, kad žmogus valgo tą patį, ką ir kiti, bet dėl mistinių priežasčių tam tikros medžiagos įsisavinamos blogiau. Pavyzdžiui, vitaminas B12 gali būti blogai įsisavinamas dėl nepakankamo skrandžio rūgštingumo.

Daugelis maisto medžiagų įsisavinamos plonajame žarnyne. Jeigu buvo atlikta operacija ir pašalinta dalis žarnos, tai irgi gali lemti, kad daugelio medžiagų įsisavinimas pasunkėja.

Vaisiai ir daržovės – dar ne viskas

– Vasarą ir rudenį pilna šviežių daržovių bei vaisių, kaip įpratome girdėti – geriausio vitaminų šaltinio. Tačiau viena pašnekovė pasakojo, kad šių produktų valgo kasdien ir daug, bet skilinėja lūpų kampučiai, vadinasi, trūksta vitamino B. Kita skundžiasi, kad slenka plaukai. Kodėl taip būna?

– Nėra jokio produkto, kuris turėtų visų reikalingų maisto medžiagų. Jei mityba nebus įvairi ir subalansuota, organizmas negaus to, ko jam reikia. Todėl net valgydami daug vaisių ir daržovių, bet nevartodami pieno produktų, mėsos ar žuvų, greičiausiai netapsime sveikesni. Nesvarbu, koks sezonas, mityba privalo būti įvairi – tai svarbiausias sveikos mitybos principas.

Yra žinomas organizmui būtinas vaisių ir daržovių kiekis. Suvalgę per daug vaisių, galime pakenkti sveikatai. Pavyzdžiui, taip gauname per daug kalorijų, o jos kaupiasi kaip papildomi kilogramai.

Įskilę lūpų kampučiai iš tiesų gali rodyti, kad trūksta B grupės vitaminų. O šių vitaminų daugiausia turi ne vaisiai ar daržovės, o kruopos, juoda rupių miltų duona, mėsa.

Kai trūksta vitamino B, pirmiausia tai atliepia nervų sistemai: apninka prasta nuotaika, greitai susierziname, pavargstame. Vitamino B trūkumas dažnai būdingas asmenims, kurie vengia sudėtinių angliavandenių (kruopų, duonos gaminių ir pan.), mėsos.

Asmeninio albumo nuotrauka

Ko mums trūksta

– Kartais sakoma, jog reikia įsiklausyti į organizmą ir duoti tai, ko jis nori. Bet galbūt tai, ką norime valgyti, ir rodo, kokių medžiagų mums trūksta? Sakysim, teko girdėti, kad jei norime šokolado, vadinasi, mums trūksta magnio. Jei norime saldžių kepinių – stinga serotonino. Jei žvėriškai norisi mėsos – vadinasi, nepakanka geležies ir pan. Kokia jūsų nuomonė?

– Kad instinktyvus noras valgyti tam tikrą produktą rodo, jog mums jo objektyviai trūksta, nėra patvirtinta tyrimais. Tačiau tai tikrai reiškia, kad žmogus valgo nesubalansuotą maistą. Besilankantieji pas dietologus pabrėžia, kad pagerėjus savijautai dingsta stiprus saldumynų poreikis, staiga neužsinorima vieno ar kito produkto. Tokie pokyčiai įvyksta būtent todėl, kad subalansuotai maitinantis organizmas gauna visų reikalingų medžiagų.

Dėl streso kai kurie žmonės griebiasi saldumynų, o juodasis šokoladas ir kiti saldėsiai iš tiesų didina serotonino kiekį. Tik klausimas, ar į tokį organizmo poreikį reikia labai įsiklausyti.

Kai labai norisi mėsos, vadinasi, trūksta geležies? Logikos čia gal ir galima įžvelgti, bet, kaip minėjau, konkrečių tai pagrindžiančių tyrimų neteko girdėti.

Šiuo metu yra tikrai nemažai instinktyvaus valgymo sekėjų: maistą jie renkasi įsiklausydami į organizmo poreikius. Labai svarbu, ar tie žmonės turi sveikos mitybos įpročių. Tik tada galima tikėtis, kad įsiklausyti į save bus naudinga.

– Ar geriant daug mineralų turinčio vandens iš tiesų galima kompensuoti vertingąsias medžiagas, prarandamas dėl prakaitavimo?

– Mineralinis vanduo gali būti vienu šaltinių, padedančių kompensuoti vasarą prakaituojant prarandamus mineralus. Vienam žmogui jo visiškai pakaks, o kitam, prakaituojančiam labai stipriai, gali reikėti ir papildų. Vis dėlto pirmiausia reikėtų išsitirti ir įsitikinti, ar tikrai stokojame kokių nors medžiagų.

– Širdies ligos siejamos ir su mikroelementų magnio ar kalio trūkumu. Kai ima mausti širdį, ar tai gali reikšti, kad trūksta tam tikrų mikrolementų?

– Šis trūkumas gali būti tik viena iš negalavimo priežasčių, bet dar nereiškia, kad tikroji. Nėra ligos, kuri turėtų tik vieną simptomą. Visada verčiau išsitirti.

– Kokie dar požymiai perspėja apie tam tikrų vitaminų ar mineralų trūkumą?

– Geležies deficito požymiai – silpnumas, nuovargis, nagų lūžinėjimas, plaukų slinkimas, gali būti pabalusios lūpos.

Jeigu trūksta vitamino A, pablogėja regėjimas, atsiranda odos gleivinės uždegimas, nuovargio jausmas, sutrinka skonio pojūtis.

Stokojant vitamino C, gali kraujuoti dantenos, blogiau gyja žaizdos, nusilpsta imunitetas, padažnėja peršalimo, infekcinės ligos.

Pajutus, kad kamuoja nuovargis, slenka plaukai, paprasčiausia išeitis – keisti mitybą, galų gale pavartoti kokį nors vitaminų kompleksą. Jei negalavimai liaujasi, vadinasi, tam tikrų medžiagų stoka galėjo būti jų priežastis. Bet jeigu niekas nesikeičia ar situacija tik blogėja, reikėtų pasitarti su gydytoju.

– Ar tiesa, kad kava "išplauna" iš organizmo vitaminus ir mineralus?

– Kava blogina kalcio apykaitą. Per didelis kavos vartojimas – daugiau nei po 3 puodukus per dieną – gali paspartinti osteoporozę.

Kartu su maistu vartojama kava, arbata, kai kurie pieno produktai blogina geležies pasisavinimą. Todėl tie, kuriems trūksta geležies, turėtų atkreipti į tai dėmesį. Geležis geriau pasisavinama kartu vartojant vitaminą C. Jo daugiausia vaisiuose ir daržovėse. Pavyzdžiui, mėsą reikėtų valgyti su daržovėmis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"