TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Nebūna daržovių be nitratų

2012 10 16 8:58
Scanpix/Reuters nuotrauka /Nitratų sumažėja daržoves nuplovus.

Nitratai - svarbi augalų maistinė medžiaga. Jų visuomet turi bet kuris augalas, skiriasi tiktai kiekis. Pasak mokslininkų, rizika sveikatai dėl nitratų, gautų vartojant vaisius ir daržoves, yra minimali.

Nitratai - tai azoto junginiai, susidarantys dirvožemyje  mineralizuojantis organiniams junginiams, turintiems azoto.

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto Mitybos skyriaus vedėjos pavaduotoja Evelina Venckevič aiškina, kad maitindamasis augalas azotą iš dirvos daugiausia paima būtent nitratų pavidalu. Iš šaknų stiebų jie keliauja į lapus, o ten jungiasi su fotosintezės produktais ir dalyvauja aminorūgščių, aminų ir baltymų sintezėje.

Nauda didesnė

Įvairiose daržovėse, pavyzdžiui, salotose, špinatuose, gūžiniuose ir lapiniuose kopūstuose, burokėliuose bei ridikėliuose gali būti gana didelis nitratų kiekis. Daugiau jų kaupiasi gražgarstėse, salotose.

Nitratų kiekį tose pačiose daržovėse gali lemti metų laikas, šviesos kiekis, temperatūra, auginimo ir sandėliavimo sąlygos. Kuo šaltesnis sezonas, mažiau saulės spindulių ir trumpesnė diena - tuo augalai sukaupia daugiau azoto. Be to, nitratų kaupimasis daržovėse priklauso ir nuo naudojamų trąšų kiekio, jų sudėties bei kitų veiksnių.

Europos maisto saugos tarnyba (EFSA) 2008 metais paskelbė mokslinę nuomonę dėl nitratų daržovėse ir jų poveikio žmonių sveikatai. Išanalizavę daugiau nei 42 tūkst. tyrimų duomenis iš įvairių Europos Sąjungos valstybių, mokslininkai nustatė, kad rizika sveikatai dėl per didelio nitratų kiekio, gauto vartojant vaisius ir daržoves, minimali.

EFSA specialistų teigimu, daržovės - būtina ir rekomenduojama žmogaus maisto raciono dalis, naudingas jų poveikis sveikatai atsveria galimą nitratų poveikio riziką.

Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja kasdien suvalgyti bent 400 g vaisių ir daržovių. Taip gaunama daug maistinių skaidulų, vitaminų ir kitų mineralinių medžiagų.

Tyrimai apie nitratų kiekį, nustatomą Lietuvoje parduodamuose vaisiuose ir daržovėse, rodo, kad normaliomis sąlygomis net fiziškai neįmanoma suvalgyti tiek daržovių ar vaisių, kad susidarytų sveikatai kenksminga nitratų dozė.

Pavojingesni šuliniai

Mokslininkų ir gydytojų toksikologų manymu, didesnį susirūpinimą turėtų kelti ne nitratų koncentracija daržovėse, o jais užterštas šachtinių šulinių ir negilių individualių gręžinių vanduo. Toks vanduo neturi specifinio skonio, kvapo ar spalvos, nitratai nepašalinami nei virinant, nei įprastais buitiniais vandens filtrais. Nitratais užterštas vanduo ypač pavojingas, kai naudojamas kūdikių maistui gaminti.

Žinotina, jog leidžiama nitratų koncentracija geriamajame vandenyje - 50 mg/l, nitritų - 0,5 mg/l (0,1 mg/l - paruoštame geriamajame vandenyje, patenkančiame į vandentiekio skirstomąjį tinklą).

Verta prisiminti

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai primena, kaip galima sumažinti su daržovėmis ir vaisiais gaunamų nitratų kiekį:

* Prieš vartojimą vaisius ir daržoves kruopščiai nuplaukite, o dar geriau - nulupkite.

* Nitratai yra tirpūs vandenyje, todėl vien plaunant lapines daržoves galima sumažinti nitratų kiekį 10-15 proc., lupant ir plaunant bulves nitratų sumažėja nuo 25 iki 75 procentų. Nuplovus raugintus kopūstus, nitratų kiekis gali sumažėti iki 87 proc., nulupus burokėlius - iki 50 procentų.

* Nitratų ir nitritų sumažėja daržoves verdant vandenyje ir net kepant riebaluose.

* Lapines daržoves, kuriose, kaip manoma, yra didžiausias nitratų kiekis, galite keletą minučių palaikyti verdančiame vandenyje.

* Daugiau daržovių valgykite sezono metu, kai jos auga lauke, nes tada daržovės kaupia mažiau nitratų nei auginamos šiltnamyje.

* Rekomenduotina nepertręšti daržovių nei mineralinėmis, nei organinėmis trąšomis.

* Daržovių ir vaisių geriausia užsiauginti patiems. Tada žinosite, kiek trąšų buvo ar iš viso nebuvo naudojama.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"