TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Nemigos galima išvengti ir be vaistų

2016 06 25 11:00
pixabay.com nuotraukos

Beveik pusę pasaulio gyventojų vargina nemiga. Vis dėlto yra gerų pavyzdžių, kad įmanoma ją įveikti.

Duomenų analizės ekspertė, laisvai samdoma darbuotoja Kerstin Schneiderbauer kankinosi dėl nemigos. Kai vienu metu tekdavo rengti daug projektų, naktimis ji galvodavo apie darbą, rašo „BBC Capital“. Kai veiklos nebūdavo, nakties poilsis trikdavo nerimaujant, ar dar bus užsakymų.

Draugė pasiūlė kreiptis į psichologą, kuris specializuojasi miego sutrikimų srityje. Iš pradžių Kerstin atsisakė. „Maniau, man to nereikia. Savo problemas ir toliau svarstysiu su sutuoktiniu. Pusantrų metų tai ir darėme“, – pasakoja ji.

K. Schneiderbauer manė, kad miego sutrikimų specialistas jai duos sąrašą reikalavimų bei draudimų ir tuo viskas baigsis.

Ji nustebo, kai pirmas susitikimas su psichologe Christina Stefan buvo ne toks, kokio tikėjosi. Jos kalbėjosi ne tik apie miegą, bet ir apie darbą bei apskritai – apie kasdienį gyvenimą. Psichologė nediktavo pacientei, ką ši turėtų daryti. „Ji uždavinėjo klausimus, domėjosi mano šeima“, – sako K. Schneiderbauer.

Kaip paaiškėjo, esminė problema buvo ta, kad Kerstin nesugebėdavo persijungti nuo darbo į poilsį. „Vaizdingai sakant, aš tarsi iš darbo niekada negrįždavau namo“, – teigia ji.

Po penkių susitikimų su psichologe pacientė pradėjo miegoti geriau. Ji mokėsi vizualizacijos metodo, kuris veikdavo raminamai, pakeitė keletą įpročių, išaiškėjusių, kai rašė miegui skirtą dienoraštį. Pirmiausia vakarais ji surašydavo visus kitus dienos reikalus, kad galėtų pereiti prie poilsio režimo. Atsisakė jaudinančių vakarinių pokalbių darbo tema.

Pelningas verslas

Nemiga vargina beveik pusę pasaulio gyventojų. Pasaulinės miego dienos organizatorių teigimu, 2008 metais atlikti tyrimai parodė, kad 45 proc visų žmonių kenčia dėl miego sutrikimų, keliančių pavojų sveikatai ir gyvenimo kokybei.Beje, pasekmės sveikatai gali būti rimtos. Miego sutrikimai gali būti viršsvorio priežastimi, sukelti depresiją, padidėjusį nerimą, psichozę.

Didžiojoje Britanijoje per metus išrašoma daugiau kaip 10 mln. receptų migdomiesiems vaistams. JAV veikia daugiau kaip 2800 klinikų, kurių specializacija – miego sutrikimai. Per 2015 metus jos uždirbo daugiau kaip 7 mln. dolerių.

Barselonos lyderių akademijos (Ispanija) įkūrėjas ir vadovaujančių darbuotojų sveikatos specialistas Stevenas MacGregoras miegą vadina pagrindiniu profesiniu įgūdžiu, kurio reikia mokytis, kasdien praktikuoti. Jis teigia, kad interneto parduotuvės „Amazon“ generalinis direktorius Jeffas Bezosas visada miega po 8 valandas, tai jam yra prioritetas po 12 valandų darbo dienos. O interneto leidinio „Huffington Post“ įkūrėja Arianna Huffington nuolat kalba apie popietinio miego naudą. Kartą ji taip įmigo, padėjusi galvą ant rašomojo stalo, kad nukrito ir susitrenkė.

S. MacGregoras tyrinėja lyderių sveikatos ir savijautos klausimus. „Vadovaujančių darbuotojų mes teiraujamės, kaip požiūris į savo sveikatą bei savijautą gali padėti gerinti mąstymo ir sprendimų priėmimo įgūdžius, taip pat gerinti gyvenimo kokybę“, – sako jis. Ir tvirtina, kad miego trūkumus daro neigiamą įtaką vadovo darbui.

Ch. Stefan miegą taip pat laiko vadovų ištekliu, galinčiu padėti susitvarkyti su stresu, priiminėti teisingus sprendimus.

Trumpam užsnūsti

Gerai, kad miego erdvė nebūtinai apsiriboja miegamuoju kambariu. Gali būti naudinga padėjus galvą ant rašomojo stalo trumpam užsnūsti tarp dviejų pasitarimų darbe.

Nacionalinio miego fondo (JAV) specialistų nuomone, maždaug pusvalandžio trukmės dienos miegas gali padėti jaustis labiau energingu ir padidinti darbo našumą, kartu nesukelti naktinės nemigos. S. MacGregoras vadovaujantiems darbuotojams, dažnai keliaujantiems į komandiruotes, pataria išmokti miegoti lėktuve, prieš tai pasitreniravus namie.

O jei darbdaviai yra sukūrę poilsio zonas darbovietėse ir ten yra miego kapsulės – jos įrengtos ne šiaip sau.

Kaip prisikviesti miegą

Jei nori užmigti, skaičiuoti avis – beviltiška. Geriau, kaip psichologė patarė Kerstin, įsivaizduoti tai, kas padeda atpalaiduoti. Gulėdama kabinete ant paciento kušetės, ji žodžiai aprašydavo vaizdus, kurie geriausiai atpalaiduoja. Įsivaizduodavo, kad nardo šalia koralinio rifo, jaučiasi nesvarumo būklės, girdi savo kvėpavimą. „Matau, kaip praplaukiu virš koralų žuvelių apsuptyje ir girdžiu, kaip kvėpuoju. Tada pradedu atsijungti“, – pasakojo Kerstin.

Būti pasirengus permainoms

Joks psichologas negali priversti pacientą miegoti. Dėl nemigos problemos individualiai ir grupėse dirbančios vokiečių psichologės Sibylle Chaudhuri nuomone, pats žmogus turi norėti pokyčių.

Kartą ji atsisakė padėti klientei, kuri slaugė sergančią mamą, auklėjo vaikus, rūpinosi namų ūkiu be vyro pagalbos ir dar dirbo. Pacientė nieko nenorėjo keisti savo gyvenime, nebuvo pasirengusi sumažinti krūvį. Moteris dažnai prabusdavo naktimis ir nebegalėdavo užmigti.

Psichologė prisiminė, kaip pacientė kalbėjo: „Nejaugi tiesiog negalite priversti mane miegoti? Taigi esate diplomuota neuroprogramavimo specialistė. Negi negalite tiesiog atjungti mano smegenų?“ Tačiau S. Chaudhuri buvo nepalenkiama: „Reikia dirbti su savimi ir būti pasirengusiam pakeisti savo nuostatas. Psichologija yra nukreipta į permainas, o daugeliui žmonių sunku joms ryžtis.“

Šviesa tunelio gale

Tačiau daugelis žmonių, turinčių miego problemų, negauna jokios pagalbos. Pasaulinės miego dienos organizacijos duomenimis, daugumą sutrikimų galima būtų išvengti ar išgydyti, bet pagalbos kreipiasi tik trečdalis sergančiųjų nemiga. „Miego tema iki šiol tarsi draudžiama“, – mano Ch. Stefan.

Kad galima būtų pasiekti esminį lūžį, pirmiausia reikia suabejoti savo įsitikinimais. „Dauguma žmonių mano, kad miegas yra visiškai natūralus reiškinys, turintis savaime ateiti nepriklausomai nuo to, kaip mes elgiamės su savo organizmu. Manau, blogiausia, kas gali būti, – miegą laikyti savaime suprantamu dalyku“, – sakė S. Chaudhuri. Ji pabrėžė, kad jei nori kietai miegoti, turi rūpintis ir savo dvasia, ir kūnu.

Psichologės nuomone, visaverčio miego raktas – tai gyvenimo būdo pokyčiai, nes retas atvejis, kad nemigą lemtų tik viena priežastis. „Paprastai miegas sutrinka dėl kelių blogų įpročių. Dažniausiai patys sau kenkiame, – teigia ji. – Sudėtingiausia būna pasiekti, kad žmonės pakeistų savo įpročius.“

Parengė Rasa PAKALKIENĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"