TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Nemokšiškai sportuojant gresia traumos

2013 09 06 6:00
Intensyviai sportuoti galima tik gerai pasirengus.  LŽ archyvo nuotrauka

Didelis užsidegimas sportuoti ir kuo greičiau pasiekti rezultatų gali baigtis ligoninės palatoje gydantis patirtas traumas. Tokia įvykių seka labai tikėtina žmonėms, sumaniusiems iš esmės pakeisti gyvenimo būdą ir puolusiems aktyviai treniruotis tinkamai nepasirengus.

Gydytojui ortopedui traumatologui Kęstučiui Bliznikui tenka nuolat sulaukti pacientų, atvykusių dėl traumų, patirtų sportuojant. Į medikus dažniausiai kreipiamasi dėl sumušimų, raiščių ar raumenų patempimo. Sportuojantiesiems ne visada pavyksta išvengti ir sunkesnių traumų, tokių kaip menisko, raiščių ar raumenų plyšimas, sąnarių išnirimas ar kaulų lūžiai.

– Ar šios nelaimės būdingos tiek sporto profesionalams, tiek mėgėjams?

– Sportuodami traumą gali patirti ir mėgėjas, ir profesionalas. Ne visuomet tai priklauso vien nuo žmogaus pasirengimo ar fizinės būklės. Kontaktinių, komandinių sporto šakų atstovų saugumas labai priklauso ir nuo kitų sportuojančiųjų elgesio bei atsargumo.

Ne tik traumos, bet ir ligos

– Sakykime, jaunas žmogus, daugiausia laiko praleidžiantis prie kompiuterio, nusprendžia sportuoti. Savo nuožiūra ar pasimokęs iš interneto jis pradeda intensyviai bėgioti, treniruotis klube arba krepšinio aikštelėje, siekdamas kuo greitesnių rezultatų. Kokios galimos pasekmės?

– Aišku, smagu, kad jaunimas keičia įpročius ir pradeda aktyviai sportuoti. Tačiau reikia atsiminti, kad gerų ilgalaikių rezultatų pasiekiama tik nuosekliai dirbant, reguliariai sportuojant. Reikia pradėti nuo mažų fizinių krūvių, rinktis tik tuos pratimus, kuriuos tiksliai žinome, kaip atlikti.

Anksčiau nesportavus ir pradėjus daug bei intensyviai treniruotis, galima ne tik patirti traumą, bet ir susirgti fizinio krūvio sukeliamomis ligomis. Pavyzdžiui, gali atsirasti dilbio lenkiamųjų ar tiesiamųjų sausgyslių, peties kapsulės uždegimas. Ties alkūne gali vystytis epikondilitai – dilbio tiesiamųjų arba lenkiamųjų raumenų sausgyslių prisitvirtinimo prie kaulo vietos uždegimas. Kojose gali atsirasti Achilo sausgyslės uždegimas, rečiau – šeivinių ar blauzdos užpakalinės grupės sausgyslių uždegimas.

Jie gydomi ramybe, nutraukus fizinį krūvį. Patariama vartoti vaistų nuo uždegimo ir tepalų. Padeda ir šildomieji spiritiniai kompresai.

K.Bliznikas pataria, kad reikia pradėti nuo mažų fizinių krūvių, rinktis tik tuos pratimus, kuriuos tiksliai žinome, kaip atlikti. / Asmeninio albumo nuotrauka

Netinkamas elgesys

– Kokias dažniausiai pradedantieji sportuoti daro klaidas, dėl kurių vėliau patiriama įvairių traumų?

– Tai gali įvykti, kai treniruotės pradedamos neapšilus, netinkamai įvertinus savo galimybes bei fizinį pasirengimą, taip pat dėl per didelio krūvio arba sportuojant iki galo neišsigydžius anksčiau patirtų traumų.

– Kurios sporto šakos šiuo požiūriu pavojingiausios?

– Tikrai gero fizinio pasirengimo reikia užsiimant sunkiąja bei lengvąja atletika, gimnastika, fitnesu. Norint užsiiminėti ekstremaliomis sporto šakomis, tarkim, jėgos aitvarų valdymo ar burlenčių sportas, būtina ne tik gera sportinė forma, bet ir technikos išmanymas.

Gresia ilgas gydymas

– Kaip gydomos dėl sportavimo patirtos traumos, ar ilgai sveikstama?

– Gavus traumą negalima toliau sportuoti, kad dar labiau nepakenktume pažeistai vietai. Jei trauma nesunki (pavyzdžiui, sumušimas ar lengvas patempimas), o skausmas, tirpimas arba patinimas nedidėja, gydytis galima namie. Svarbu nejudinti traumuotos kūno dalies, pirmas dvi paras šaldyti ją 4-6 kartus per dieną, tepti uždegimą bei skausmą malšinančiais tepalais. Vėliau galima dėti šildomuosius kompresus, kad tokiu būdu būtų suaktyvinta kraujotaka ir greičiau išnyktų kraujosruvos. Sužeistą galūnę rekomenduojama laikyti pakeltą. Patinimui mažinti pažeistą vietą galima tvarstyti elastiniu tvarsčiu ar panaudoti specialų įtvarą. Taikant šias priemones tenka gydytis iki 3-4 savaičių.

Jeigu skausmas ir kiti simptomai nesiliauna ar net intensyvėja, būtina iš karto kreiptis į specialistą. Jis tiksliai diagnozuos traumą ir skirs reikalingą gydymą.

– Kokie jūsų, gydytojo, patarimai žmonėms, sumaniusiems sportuoti ir norintiems išvengti traumų?

– Visų pirma reikia pasirinkti patogią, sportuoti tinkamą avalynę, aprangą, pasirūpinti apsaugomis. Jei yra galimybė, vertėtų pasinaudoti trenerio ar kito patyrusio asmens pagalba. Jie padėtų įvertinti jūsų fizines galimybes bei sportinę formą.

Sportuoti reikia reguliariai, todėl iš pat pradžių nusistatykite režimą ir jo laikykitės.

Prieš kiekvieną treniruotę būtina atlikti 10-15 minučių apšilimą. Sportuoti dera pradėti nuo lengvų pratimų bei mažų krūvių ir juos palaipsniui didinti. Gerai išmokite pasirinktos sporto šakos techniką. Labai svarbu nepersistengti ir nepervargti, be reikalo nerizikuoti. Treniruotę atidėkite, jei esate pavargę ar sergate.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"