TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Nuo švenčių stalo – sveiki ir sotūs

2015 12 19 6:00
Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Kūčių vakarą ant balta staltiese užkloto stalo dėsime dvylika tradicinių patiekalų, tarp kurių bus aguonpieniu užpiltų kūčiukų, grybų, žuvų, įvairių daržovių patiekalų, kisieliaus. Ir kiekvieno jų reikės paragauti.

Kalėdos artėja į kiekvienus namus, ir jos neįsivaizduojamos be gražaus susėdimo prie šventinio stalo. Koks jis turėtų būti, kad nekankintų nerimas dėl priaugtų kelių kilogramų, sunkumo jausmo skrandyje ir dairymosi į namų vaistinėlę kokios nors virškinimą gerinančios piliulės? Studijos „Sulieknėk sveikai“ vadovė, sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė teigia, jog kelios paprastos taisyklės galėtų mums padėti jaustis gerai ne tik per šventes, bet ir po jų. „Šventės – proga atsipalaiduoti nuo kasdienybės pareigų ir pasimėgauti bendravimu su artimais žmonėmis, maistu, nes kai kuriuos patiekalus gaminame tik per šventes, eglute ir dovanomis po ja, o svarbiausia – laiku, kai nereikia niekur skubėti ir galima susitelkti tik į tai, kas teikia malonumą pačiam ir artimiesiems. Puiku, kai prie stalo susėda kelios šeimos kartos. Tas bendrumo jausmas – didelė vertybė vaikams, jie klausosi ir visa tai dedasi į širdį“, – sako Vaida.

Mėgautis kiekvienu kąsniu

Specialistės nuomone, nėra gerai rengiantis Kūčioms visą dieną atsisakyti maisto. Pravartu laikytis įprasto režimo: papusryčiauti, priešpiečiams rinktis vaisius, o vėliau – negausiai papietauti. „Taip mažiau suvalgysite prie Kūčių stalo, – tvirtina Vaida. – Be to, neperalksite, todėl ir kalorijų virškindami maistą sunaudosite daugiau.

Vaida Kurpienė

Jeigu prieš vakarienę išgersite puodelį šiltos arbatos, greičiau pasijusite sotūs. Tegul šios šventės bus pradžia, kai nuspręsite keisti patiekalų tvarką: pirmiausia suvalgykite neriebų desertą, o tik paskui ragaukite kitų valgių. Būtent ragaukite! Įsidėkite į lėkštę po šaukštą ir gerai sukramtykite – skanaukite, mėgaukitės kiekvienu kąsniu. Prieš dėdamiesi patiekalo antrą kartą, palaukite 15–20 minučių. Tuo metu pabendraukite su sėdinčiaisiais prie stalo, atsigerkite arbatos. Galbūt nebenorėsite, nes jau ateis sotumo jausmas. Tikrai nesigailėsite.

Ant stalo tegul būna daug mineralinio arba vandens iš čiaupo, geriausia – kambario temperatūros. Šaltas vanduo stabdo virškinimą. Tradicinio spanguolių kisieliaus reikėtų gerti arba prieš vakarienę, arba palikti jį rytdienai, kai mėgausitės saldumynais. Jeigu juo užsigersite maistą, jausitės apsunkę. Kaip ir vartodami vaisius su kitais valgiais, gerdami sultis. Derėtų prisiminti, jog tai ne desertas, o atskiras maistas. Vaisius patartina valgyti praėjus bent porai valandų po pagrindinių produktų arba, tarkime, priešpiečiams.

Jei labai norisi, paskanaukite jų 20–40 min. iki šventinės vakarienės arba pietų. Pasirinkę vaisius kaip desertą, jausitės apsunkę. Net ir šviežios, namie spaustos vaisių sultys nevartotinos vietoj vandens. Tai – maistas, turintis daugybę natūralaus cukraus. Pasvarstykite: iš trijų apelsinų išspaustų sulčių tik atsigersite, bet nepasisotinsite. O ar ryžtumėtės „tarp kitko“ suvalgyti tris apelsinus? Tokių taisyklių verta laikytis ne vien per šventes...“

Santūrumas – į sveikatą

Kokių valgių šventės vakarą reikėtų vengti? „Paprastai rekomenduoju nemaišyti daug įvairių patiekalų, tačiau laikantis Kūčių tradicijų tai sunkiai įmanoma, – pabrėžia V. Kurpienė. – Todėl svarbu tik pasisotinti, bet nepersivalgyti. Daugiausia dėmesio turėtų būti skiriama ne maistui, o bendravimui su artimaisiais. Kiekviena šeimininkė, ruošdama patiekalus, atsižvelgia į valgytojų pomėgius ir galimybes. Tačiau bet kokiu atveju prie stalo geriau elgtis santūriau, nei ieškoti virškinimo fermentų arba gailėtis dėl sugadinto šventinio vakaro. Svarbus patarimas šeimininkėms: kuo mažiau apdorokite augalinius produktus. Daržovių nereikia pervirti arba perkepti, jos turi būti kramtomos. Taip pat naudokite kuo mažiau riebalų. Nepamirškite šviežių ir raugintų daržovių. Jos suteiks sotumo ir palengvins virškinimą.“

Ar visi šventiniai valgiai tinka vaikams? Pašnekovė teigia, jog daržovių patiekalus gali valgyti visi: ir maži, ir dideli. Daržovių nauda keleriopa: jos suteikia sotumo jausmą, turi mažai kalorijų, bet daug skaidulinių medžiagų, šviežios – turtingos vitaminų. Ant mūsų stalo jų turėtų būti kuo daugiau. Tačiau su viena sąlyga: daržovės negali būti užpiltos riebiu padažu.

Lietuvių šeimose Kalėdų pietums tradiciškai kepamas kalakutas arba višta, patiekiama įvairių mėsos vyniotinių. Mitybos specialistė rekomenduoja jais mėgautis santūriai – didesnę suvartoto maisto dalį turi sudaryti įvairios salotos. „Kiekviena šeimininkė savaip išradinga, tad tegul ir prigamina salotų iš šviežių bei raugintų daržovių. Sveikiausia būtų padėti ant stalo daug įvairių kopūstinių daržovių. O majonezo nereikėtų pirkti net šventėms. Jį puikiausiai galima pakeisti neriebiu padažu iš 25 proc. grietinės, garstyčių ir truputėlio druskos. Jei norisi riebiau, pasigaminkite majonezo iš šaltai spausto aliejaus ir putpelių kiaušinių“, – rekomenduoja dietologė.

Kuo pamaloninti svečius?

Vaisiai, riešutai, vis labiau populiarėjantis kalėdinis džiovintų vaisių pyragas – turime didžiulį įvairių sveikų produktų pasirinkimą. Galėtume skųstis nebent dėl išradingumo stokos.

Keletą švenčių dienų praleiskite pagal savo išgales. Jeigu vieną dieną persivalgysite, likęs laikas bus sugadintas, nes jausitės apsunkę, norėsite tik gulėti prie televizoriaus.

Laukdami svečių paruoškite žuvų, liesų mėsos patiekalų ir daug žalių salotų. „Nesistenkite jų nustebinti maistu. Taip visi jausitės geriau, – pataria Vaida. – Džiuginkite vieni kitus nuoširdžiu dėmesiu, įdomiais pokalbiais prie stalo arba žaidimais, teikiančiais džiaugsmo ir dideliems, ir mažiems. Nors žiema baltu sniegu mūsų nelepina, vis tiek raskime laiko pasivaikščioti, pažaisti su vaikais kieme. Jiems tai suteiks gerų įspūdžių, skatins tinkamus elgesio įgūdžius. O dėl gėrimų – jeigu nemokate švęsti be jų, rinkitės nebent taurę sauso vyno, šampano. Alkoholiniai gėrimai išbalansuoja cukraus kiekį kraujyje, kelia apetitą, trikdo virškinimą ir silpnina imunitetą. Eidami į svečius neškitės vertingų užkandžių: vaisių, riešutų, nemarinuotų alyvuogių, sausainių ar pyrago iš viso grūdo miltų, ankštinių salotų. Juk lauktuvės – nebūtinai tik saldumynai. Be to, gyvenimas šventėmis nesibaigia, kitądien irgi galėsite džiaugtis mėgstamais patiekalais. Geriausiai jaučiasi tie, kurie šventinių patiekalų tik paragauja, o desertu tik šiek tiek pasimėgauja. Svarbiausia, kad geros nuotaikos pakiltumėte nuo Kalėdų stalo ir sveiki sutiktumėte Naujuosius metus.“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"