TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Paprastos taisyklės sveikai maitintis

2015 05 09 6:00
Tokie maisto produktai, kurių nereikia labai apdoroti, turėtų būti sveikos mitybos pagrindas. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Nors daug lengviau patarti, ko nereikėtų valgyti, nei rekomenduoti, ką valgyti, Indianos universiteto Medicinos mokyklos pediatrijos profesorius Aaronas E. Carrollas sutiko pateikti "New York Times" sveikos mitybos taisykles, kuriomis pats vadovaujasi, pataria jų laikytis pacientams, draugams ir savo šeimai. Tačiau mokslininkas iš anksto įspėjo, kad šios taisyklės gali būti taikomas tik sveikiems žmonėms, neturintiems medžiagų apykaitos sutrikimų.

"Stengiuosi nevertinti jokio maisto kaip blogio, - pabrėžė prof. A. E.Carrollas. - Daugelis mitybos ekspertų taip daro, ir jie gali pasirodyti teisūs, tačiau šiuo metu, manau, dar nėra nieko įrodyta. Mano patirtis sako, kad visiškas susilaikymas retai padeda, nors yra anekdotų, palaikančių šią praktiką. Manau, patys įsitikinsite, kad daugelis dietų ir rekomendacijų yra veiksmingos, jei vadovaujamasi tokiomis taisyklėmis. Jos yra kur kas lankstesnės ir, tikiuosi, labiau pagrįstos."

Siūlomomis mitybos taisyklėmis mokslininkas stengiasi subtiliai padėti pačiam žmogui susivokti, ką jis valgo. Šiais laikais labai lengva suvalgyti daugiau, nei pačiam atrodo ir iš tikrųjų reikia, ypač kai valgoma ne namie. Neįmanoma kiekvienam žmogui pasakyti, ką ir kiek jis turėtų valgyti. Žmonių poreikiai skirtingi, ir svarbu, kad kiekvienas įsiklausytų į savo kūną ir žinotų, kada valgyti, kada sustoti.

Išbandyta ir rekomenduojama kitiems

1. Valgykite kiek įmanoma daugiau ir įvairesnio neperdirbto maisto. Tai pirmiausia būtų vaisiai ir daržovės. Tačiau ir mėsą, žuvis, paukštieną ir kiaušinius rinkitės iš anksto neapdorotus. Kitaip tariant, kai perkate maistą, ieškokite tokių produktų, kurie nebuvo virti ar kitaip paruošti, pakeisti kokiu nors būdu. Rudieji ryžiai geriau nei baltieji. Sveiki grūdai - nei apdoroti. Daug geriau suvalgyti du obuolius nei gauti tuos pačius 27 gramus cukraus išgėrus stiklinę obuolių sulčių.

1b.Rečiau valgykite šiek tiek perdirbtus maisto produktus. Aišku, kad nesiruošiate visko pasigaminti pats. Pavyzdžiui, makaronus perkate jau gatavus, taip pat ir miltus ar aliejų. Tačiau valgykite tokius produktus kartu su neperdirbtu maistu ir stenkitės suvartoti jų kuo mažiau.

1c. Smarkiai perdirbtus maisto produktus valgykite dar rečiau. Nors nedaug patikimų įrodymų, kad net labiausiai perdirbti maisto produktai yra pavojingi, sumažinkite jų vartojimą iki minimumo, kad išvengtumėte lengvai įgyjamų nereikalingų kalorijų. Tarp tokių maisto produktų būtų ir duona, traškučiai, sausainiai, dribsniai. Epidemiologiniai tyrimai dažnai sieja labai apdorotus mėsos produktus su blogesniais padariniais sveikatai, tačiau reikėtų nepamiršti ir kartu suvartojamos druskos.

2.Kiek įmanoma daugiau valgykite namie paruošto - vadovaujantis pirmąja taisykle - maisto. Valgydami namie lengviau išvengsite perdirbtų maisto produktų, galėsite visiškai kontroliuoti, ką valgote, ir pasirinkti maistą pagal savo skonį. Kur kas mažiau tikėtina, kad kvailai prisikimšite, jei valgysite naminį maistą. Deja, nėra lengva ir trunka nemažai laiko pakeisti įpročius.

3.Vartokite druskos ir riebalų, sviesto ar aliejaus, kai reikia ruošti maistą. Nei druska, nei riebalai nėra priešas. Jie dažnai būtini paruošti skanų maistą. Svarbiausia - saikas. Vartokite, ko jums reikia. Prieskoniai dažnai pagerina daržovių skonį. Nesibaiminkite, bet ir neišprotėkite dėl jų.

4. Kai valgote ne namie, stenkitės pasirinkti restoraną, kuriame vadovaujamasi panašiomis mitybos taisyklėmis. Idealiu atveju turėtumėte valgyti tokiame restorane, kur viskas gaminama iš neperdirbto maisto. Daug restoranų taip daro. Laikykitės pirmosios taisyklės, net kai vakarieniaujate ne namie. Šiek tiek perdirbto maisto tiks, bet stenkitės, kad jo būtų kuo mažiau.

5. Gerkite daugiausia vandens, bet nėra blogai ir šiek tiek alkoholio, kavos ar kitų gėrimų. Galite rasti tyrimų, kad viskas - alkoholis ir kava taip pat - arba padeda apsisaugoti, arba sukelia vėžį. Palankių įrodymų persvara - saikingam daugelio gėrimų vartojimui.

6. Vertinkite visus gėrimus, turinčius kalorijų, kaip alkoholį. Tarp tokių kaloringų gėrimų būtų ir pienas. Geriau vartokite juos saikingai ir kuo rečiau. Galite gerti tokius gėrimus, jei patinka, tačiau neturėtumėte, lyg jų reikėtų.

7. Kaip įmanoma dažniau valgykite su kitais žmonėmis, ypač tais, kurie jums rūpi. Tai naudinga ne tik mitybos požiūriu. Būsite labiau linkęs pats gaminti. Tikriausiai valgysite lėčiau. Kartu pasijusite laimingesni.

Parengė Milda Kniežaitė

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"