TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Pavasaris - vitaminų badmetis

2011 03 29 0:00
Vaikams itin reikia pasistiprinti šviežiena.
Corbis/Scanpix nuotrauka

Atėjus pavasariui, organizmas šaukte šaukia, kad vitaminų atsargos per žiemą išseko ir jas reikia papildyti.

Tai parodo sausėjanti oda, lūžinėjantys plaukų galiukai, susilpnėjusi imuninė sistema ir kiti požymiai, dėl kurių galime prastai jaustis. Todėl visuomenės sveikatos specialistai primena gyventojams, kad reikėtų rinktis šviežias daržoves ir vaisius, praturtinti mitybą žuvų produktais ir kt. Visavertė mityba, kai gaunama pakankamai vitaminų, makroelementų ir kitų organizmui reikalingų medžiagų, suteiks ne tik stabilią emocinę, fizinę būklę, bet ir žavią išvaizdą.

Vitaminas A

Padeda akies tinklainei skirti šviesą, tamsą ir spalvą, būtinas normaliai formuotis kaulams ir dantims, augti, dalyvauja nervų sistemos ir dauginimosi funkcijose.

Šaltiniai: žuvų taukai, sviestas, kiaušinio trynys, menkės arba jautienos kepenys, pieno produktai, morkos, moliūgai, pomidorai, kopūstai, špinatai, brokoliai.

Vitamino stokos požymiai: šviesos baimė, pablogėjęs regėjimas prieblandoje (vištakumas), apetito stoka, nuovargis, sutrikusi skrandžio bei kepenų veikla, sausa ir pleiskanota oda, lūžinėjantys nagai, slenkantys plaukai.

Vitaminas D

Reguliuoja mineralinių medžiagų kalcio ir fosforo, teikiančių tvirtumo kaulams ir dantims, apykaitą, gerina kalcio ir magnio pasisavinimą, saugo nuo osteoporozės.

Šaltiniai: žuvų taukai, ikrai, sviestas, sūris, mėsa, kiaušinio trynys, menkių kepenys, lašiša, pienas. Žmogaus organizme jis susidaro veikiant saulės spinduliams.

Vitamino stokos požymiai: rachitas, sutrikęs dantų augimas, dėmės dantų emalyje, susilpnėję raumenys, sumažėjęs atsparumas infekcijoms.

Vitaminas E

Tai antioksidantas, saugantis riebalus, vitaminus, fermentus nuo vadinamųjų laisvųjų radikalų žalingo poveikio. Stiprina organizmo imunitetą, padeda viršutiniam odos sluoksniui išlaikyti drėgmę.

Šaltiniai: aliejai, grūdai, žirniai, grikių kruopos, kukurūzai, kiaušinio trynys, pieno produktai, mėsa, menkių kepenys.

Vitamino stokos požymiai: pašlijusi nervų sistema, virškinimas. Vyrams sumažėjęs lytinis potraukis ir sulėtėjęs spermatozoidų judrumas.

Vitaminas K

Palaiko normalų kraujo krešėjimą, skatina raumenų veiklą, regeneracijos procesus organizme, didina organizmo atsparumą infekcijoms, skatina žaizdų gijimą.

Šaltiniai: špinatai, pomidorai, šermukšnio uogos, kopūstai, salotų lapai, žirneliai, morkos, žemuogės, bulvės. Šį vitaminą gamina ir žarnyno bakterijos.

Vitamino stokos požymiai: pasunkėjęs kraujo krešėjimas, dantenų kraujavimas.

Vitaminas B

Dalyvauja perduodant nervinį impulsą raumenims, medžiagų apykaitos procesuose, padeda atsigauti nervų sistemai po didelio krūvio, svarbus ląstelių dauginimuisi.

Šaltiniai: randamas beveik visuose maisto produktuose. Pagrindinis šaltinis - grūdų produktai, lapinės daržovės, ankštinės kultūros, riešutai. Taip pat kepenys, inkstai, mėsa, pienas.

Vitamino stokos požymiai: nuovargis, sutrikęs virškinimas, apetito stoka, galvos skausmai. Vitamino gali trūkti dėl fizinio pervargimo, alkoholizmo ar lėtinių žarnyno bei kepenų ligų.

Vitaminas PP

Įeina į sudėtį daugelio fermentų, dalyvaujančių energijos gamybos ir kaupimo procesuose. Jis padeda funkcionuoti nervų sistemai, virškinamajam traktui, veikia kraujo apytaką.

Šaltiniai: vitamino PP yra daugelyje maisto produktų, ypač liesoje mėsoje, kepenyse, žuvų produktuose, žirniuose, pupose, grikių kruopose, rupioje duonoje, riešutuose.

Vitamino stokos požymiai: apetito stoka, pykinimas, sutrikęs miegas, pablogėjusi atmintis, galvos skausmas, depresija.

Folio rūgštis

Svarbi baltymų apykaitai, dalyvauja dalijantis ir atsinaujinant ląstelėms. Kartu su vitaminu B12 ji užkerta kelią anemijai. Folio rūgštis būtina nėščioms moterims.

Šaltiniai: yra petražolėse, špinatuose, salotų lapuose ir kt. Jo randama kepenyse, inkstuose, kiaušiniuose, motinos ir karvės piene, alaus mielėse.

Vitamino stokos požymiai: viduriavimas, burnos, stemplės, skrandžio ir žarnų gleivinės uždegimai.

Vitaminas C

Daugelį biologinių medžiagų saugo nuo ardomojo deguonies poveikio, stiprina organizmo imunitetą, kraujagysles, skatina žaizdų gijimą, padeda pasisavinti geležį.

Šaltiniai: erškėtuogės, šaltalankio uogos, juodieji serbentai, saldieji pipirai, rauginti kopūstai. Kiek mažesnis kiekis: švieži kopūstai, citrusiniai vaisiai, braškės, agrastai, pomidorai, bulvės, kepenys. Lietuvos gyventojams pagrindinis vitamino C šaltinis yra bulvės.

Vitamino stokos požymiai: susilpnėjęs imunitetas, jautresnė gleivinė, sutrikęs miegas, depresija.

 

Parengė RŪTA RUDAKYTĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"