TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Per daug vitaminų taip pat nesveika

2011 02 22 0:00
Vitaminų pasiūla didelė, o jų vartojimo priežiūra niekas nesirūpina.
LŽ archyvo nuotrauka

Maisto papildai neturi pakeisti maisto. Nesaikingas �vairiŲ vitaminŲ preparatŲ vartojimas gali net pakenkti mūsŲ sveikatai.

Pasak mitybos specialisto, Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto profesoriaus Rimanto Stuko, suvalgyti tiek maisto produktų, kad pasireikštų hipervitaminozė, praktiškai neįmanoma. "Gyventojų mitybos tyrimai rodo, kad Lietuvoje daug didesnė vitaminų trūkumo nei jų pertekliaus problema", - sakė specialistas. Hipervitaminozė gali pasireikšti nebent dėl netinkamo vitaminų, maisto papildŲ vartojimo.

Neviršyti normos

Kad taip nenutiktų, svarbu neviršyti rekomenduojamos paros vitaminų normos. Kiek tablečių ar kapsulių reikia išgerti per parą, nurodoma ant pakuotės. "Tačiau yra žmonių, kurie išgirdę, kad vienas, kitas ar trečias papildas labai padeda sveikatai, įsigyja visus ir vartoja juos vienu metu. Jei to paties vitamino yra visuose papilduose, žmogus gali perdozuoti šių medžiagų neviršydamas kiekvieno jų rekomenduojamos paros normos. Lietuvoje papildų vartojimo priežiūros nėra, žmonės patys sprendžia, kokį, kada ir kaip vartoti. "Reklamos aukos" gali prisidaryti žalos", - aiškino R.Stukas.

Rizika perdozuoti

Kaip žinome, vieni vitaminai tirpsta vandenyje, kiti - riebaluose. Nuo šių savybių priklauso ir simptomai, pasireiškiantys jų perdozavus. Tirpūs vandenyje B grupės vitaminai ar vitaminas C organizme nesikaupia. Į organizmą pakliuvus per dideliam vitamino C kiekiui, atsiranda inkstų akmenligės pavojus.

"Per didelis vitaminų kiekis - nereikalingas krūvis organizmui. Tą jų perteklių, ypač tirpių vandenyje, organizmas turi pašalinti. Vadinasi, sutelkti jėgas tokiai veiklai, kuri jam nieko gero neduoda", - pabrėžė R.Stukas.

Tokie vitaminai kaip D, A, E gali kauptis riebaliniame audinyje. Jei jų perdozuojama, gali atsirasti įvairių simptomų, pavyzdžiui, nuo per didelio vitamino A kiekio pradeda slinkti plaukai. Sutrikus fermentų apykaitai ima pykinti, atsiranda kitų virškinimo sistemos sutrikimų. Riebaluose tirpių vitaminų perteklius ypač pavojingas mažiems vaikams, - kuo jaunesnis organizmas, tuo labiau jis pažeidžiamas.

Norint išvengti rizikos, ant papildų nurodoma, kad vaikams iki 3 metų be gydytojo rekomendacijos maisto papildai nerekomenduotini. Vienkartinis per didelio vitaminų kiekio suvartojimas rizikos pakenkti sau beveik nesukelia. Tačiau jei per didelis vitaminų kiekis vartojamas ilgai, gali grėsti perdozavimas. Ši rizika kiekvieno individuali.

Pavieniui ar drauge?

"Visas reikalingas medžiagas žmogus turi gauti iš maisto, todėl jis turi būti kuo įvairesnis. Plačios sudėties vitaminų preparatai priimtini mūsų organizmui, nes jis prisitaikęs vienu metu gauti daug skirtingų medžiagų. Tokie kompleksai tinkamiausi visam organizmui stiprinti. Kuo platesnė jų sudėtis, o rekomenduojamos paros normos artimesnės 100 proc., tuo šie preparatai vertingesni", - sakė R.Stukas.

Preparatai, kuriuose yra vienas ar keli vitaminai, turėtų būti vartojami labai tikslingai, esant labai aiškiems vienos ar kitos medžiagos trūkumo simptomams. Jei įtrūkę lūpų kampučiai, vadinasi, reikia vitamino B2. Jei valant dantis kraujuoja dantenos - trūksta vitamino C. Kai ima pleiskanoti oda, ko gero, stokojama vitamino A ir E. Tokiais atvejais galima vartoti tik šių konkrečių medžiagų preparatus.

Ne maisto pakaitalas

Ar ilgai reikėtų vartoti vitaminus? Anot R.Stuko, tai reikėtų vertinti individuliai, nes nėra mokslo duomenų apie maisto papildų vartojimo trukmę. Laikomasi nuomonės, kad paprastai tai turėtų trukti mėnesį. "Bet neužtenka tik vieną po kito gerti vitaminus, - jie nėra maisto pakaitalas. Pirmiausia reikia sureguliuoti savo mitybą. Pavasarį vaisiuose ir daržovėse vitaminų sumažėja, todėl tuo metu ir rekomenduojama jų gerti papildomai", - sakė mitybos žinovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"