TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Riebalai turi ir naudos

2008 10 14 0:00
Jei polinesočiųjų rūgščių gaunama nuo gimimo, vaikai užauga protingesni.
Corbis/Scanpix nuotrauka

Reikia tik paminėti riebalus ir vos ne automatiškai imame manyti apie jų žalą. Tačiau kai kurie jų gerina vaikų regėjimą bei intelektą, gelbsti sergant širdies ir kraujagyslių ligomis, tarnauja gydant epilepsiją bei smegenų vėžį. Ir galų gale - ne jie yra šio amžiaus baubo - nutukimo - svarbiausia priežastis.

Lietuvos vaikų gastroenterologų ir mitybos draugijos pirmininkas Vaidotas Urbonas cituoja viduramžių gydytoją Paracelsą, kuris yra pasakęs: viskas yra nuodai ir vaistai, tai priklauso nuo dozės. Tą pačią išmintį galima taikyti ir maistui. Pavyzdžiui, valgant per daug daržovių, kuriose gausu maisto skaidulų, pradės pūsti pilvą, gali sutrikti kai kurių mineralų, taip pat baltymų pasisavinimas, o tiems, kurie skundžiasi prastu apetitu, jis dar labiau sumažės. "Tad ir apie riebalus neturėtume kalbėti vienareikšmiai. Taip, jų vartojimas skatina aterosklerozės, hipertenzijos, nutukimo bei kitų ligų atsiradimą. Kita vertus, sovietmečiu ligonių nebuvo tiek daug kaip dabar, nors daugelis maistui naudojo ir taukus, ir sviestą", - sakė V.Urbonas.

Užauga protingesni.

Gydytojas pasakojo apie labai retus apsigimimus, kai organizmas negamina cholesterolio. Lietuvoje tokių atvejų nėra buvę, bet pasaulio praktikoje pasitaikė. "Regis, gerai, kad nėra cholesterolio, nes negresia aterosklerozė. Tačiau šia reta liga sergantys vaikai buvo protiškai atsilikę. Šis faktas rodo, kad cholesterolis yra būtina medžiaga", - sakė V.Urbonas.

Itin įdomus pastarųjų metų atradimas, kad polinesočiosios riebalų rūgštys, kurių daug turi augaliniai aliejai, žuvis, žuvų taukai, margarinas, teigiamai veikia vaikų protinę ir regėjimo raidą, stipriną atmintį bei nervų sistemą. Jei jų gaunama nuo gimimo - su motinos pienu ar naujos kartos pieno mišiniais - vaikai užauga protingesni, jų intelektas šiek tiek aukštesnis nei tų, kurie gėrė karvės pieną. Dabar manoma, kad polinesočiosios riebalų rūgštys turi įtakos ne tik naujagimių bei kūdikių vystymuisi, bet ir vyresniems vaikams. Pavyzdžiui, šių riebalų rūgščių duodama gydant hiperaktyvumo sindromą, taip mėginant koreguoti vaikų elgesį. Riebalų poveikį nervų sistemai tarsi patvirtina ir psichologų pastebėjimas, kad apkūnūs žmonės dažnai yra geresni. Matyt, neatsitiktinis ir faktas, kad bijančios sustorėti mergaitės suserga nervine anoreksija.

Taukus vartoti patogiau

Žuvų taukai yra optimalus polinesočiųjų riebalų rūgčių šaltinis, nes yra žinomas suvartojamas jų kiekis. Tuo metu žuvyje šių rūgščių koncentracija gali labai skirtis. Pavyzdžiui, pavasarį ir rudenį pagautoje Atlanto silkėje ji skiriasi beveik dvigubai. Kadangi žuvies kasdien nevalgome, iš jos gauto polinesočiųjų riebalų rūgščių kiekio beveik neįmanoma apskaičiuoti. Medikai pataria vadovautis šia taisykle: žuvį valgyti ne mažiau kaip du kartus per savaitę. Tiesa, pasirodė duomenų, kad riebiose Baltijos jūros žuvyse rasta pernelyg daug gyvsidabrio. Šiuo požiūriu žuvų taukų produktai saugesni, nes išvalyti nuo teršalų. Apie žuvų naudą byloja ir dar vienas neseniai atliktas tyrimas. Švedijoje stebėti 5 tūkst. kūdikių. Tie, kurie pradėjo valgyti žuvį iki 9 mėnesių amžiaus, rečiau sirgo egzema.

Ir širdžiai, ir kraujagyslėms

Pasak gastroenterologo, daugiausia duomenų esama apie tam tikrų riebalų poveikį suaugusiųjų širdies ir kraujagyslių sistemai. Ypač giriamos omega-3 riebalų rūgštys, kurių yra aliejuje, žuvyje ir jos taukuose. Beje, patariama valgyti riebią sūrių vandenų žuvį, nes joje omega-3 koncentracija yra didesnė.

Žuvų ir jų taukų naudą patvirtino Japonijoje atliktas tyrimas. Čia net 13 metų stebėta apie 60 tūkst. suaugusių žmonių. Tyrimų duomenys paskelbti šių metų viduryje. Pasirodė, kad valgant žuvį mirtingumas nuo širdies ligų sumažėjo 18 proc., o geriant omega-3 kapsules ar žuvų taukus - 19 procentų. "Taip yra todėl, kad omega-3 rūgštys mažina širdies aritmijų, dėl kurių gali ištikti infarktas ar sustoti širdis, skaičių. Todėl Amerikos širdies asociacija rekomenduoja valgyti riebią žuvį 4 kartus per savaitę ne mažiau kaip po 100 gramų. Arba gerti kapsules su omega-3. Nors tai neišgydys, bet šiek tiek pagerins sveikatą", - sakė V.Urbonas.

Be to, pastebėta, kad ilgos grandinės polinesočiosios riebalų rūgštys šiek tiek mažina arterinį kraujospūdį, tinka trombozės profilaktikai, teigiamai veikia norint sustiprėti po infarkto ar insulto.

Išnyko traukuliai

Įdomu, kad riebalais mėginama gydyti ir epilepsiją. Tokiems ligoniams skiriama ketogeninė dieta - 60-70 proc. dienos kalorijų sudaro riebalai. Palyginimui: Lietuvoje anksčiau riebiai besimaitinusių kaimo žmonių maiste buvo 45 proc. riebalų. "Laikantis ketogeninės dietos, reikia valgyti, vaizdžiai tariant, lašinius su grietine. Tai gali ne kiekvienas. Nors ši dieta žinoma jau apie 50 metų, ji labai plačiai netaikoma", - sakė V.Urbonas. Gydymas labai riebiu maistu paprastai trunka iki metų. Kai organizmas gauna tiek daug riebalų, jie iki galo nesuskyla, o susidaro tam tikros ketoninės medžiagos. Jos yra maistas smegenims. Laikantis ketogeninės dietos, sumažėja, o kai kuriems epilepsija sergantiems pacientams išvis išnyksta traukuliai. Ištyrus 600 vaikų pastebėta, kad po dvejų metų traukuliai išnyko 12 proc. pacientų. Nors tai nėra daug, šis efektas, pasiektas vien maistu, yra itin vertintinas.

Stabdo vėžį

Ketogeninė dieta taip pat stabdo smegenų vėžio vystymąsi. Dar prieš 80 metų pastebėta, kad vėžinės ląstelės gali vartoti tik gliukozę. Tuo metu normalios ląstelės gali vartoti ir gliukozę, ir ketonines medžiagas. Todėl pacientui neduodama gliukozės, t. y. angliavandenių, tačiau jis gauna daug riebaus maisto - ketoninių medžiagų šaltinio. "Normalios ląstelės naudoja ketonines medžiagas, o vėžinės ląstelės, negaudamos gliukozės, paprasčiausiai miršta", - aiškino veikimo mechanizmą V.Urbonas. Tiesa, ši dieta daugiausia taikyta eksperimentuojant su pelėmis. Pastebėta, kad tai sumažino jų smegenų navikų progresavimą. Žmonėms atlikti tik pavieniai tyrimai - dieta taikyta beviltiškiems ligoniams, ir taip pat pastebėtas tam tikras efektas.

Lemia ne riebalai

Su riebalų vartojimu dažnai siejamas nutukimas. Tačiau V.Urbonas pasakojo apie tarptautiniame žurnale neseniai pasirodžiusį straipsnį, kuriama klausiama: ar maisto riebalai skatina nutukimą? Atsakymas buvo: ne. Pastebėta, kad šalyse, kur daugybė nutukusių žmonių, nebūtinai suvartojama daug riebalų. Štai JAV, kur "nusausinami" visi riebalai, storulių yra labai daug. O tarp tų, kurie valgo riebiai, - pavyzdžiui, eskimų, nutukėlių vos vienas kitas. Todėl ir manoma, kad riebalai gal ir turi reikšmės, bet šiuo atveju svarbiausi yra lengvai įsisavinami angliavandeniai, vadinamieji cukrai, kurių gausu apdorotame maiste. Kuo labiau angliavandeniai perdirbti, tuo didesnis jų neigiamas poveikis. Vadinamoji Atkinsono dieta taip pat parodo didesnį nutukimo ryšį su angliavandeniais nei su riebalais. Šiai dietai būdingas angliavandenių ribojimas. Iš raciono pašalinamos bandelės, cukrus, medus ir kt., paliekamas tik neapdorotų angliavandenių turintis maistas. Sumažinus šių medžiagų vartojimą, bet beveik neribojant baltymų ir riebalų, žmonės numeta nemažai svorio, valgydami beveik tiek, kiek nori.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"