TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Riebalų kovos: sviestas prieš margariną

2013 12 07 6:00
Maistui gaminti dažniausiai naudojame aliejų. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Šąlant orams norisi sotesnio, riebaliukais gardinto maisto. Tyrimai rodo, kad Lietuvoje gamindami maistą daugiausia naudojame aliejų, o ant duonos mieliau tepame sviestą negu margariną. Dėl aliejaus naudos mitybos specialistai nesiginčija. O ką jie mano apie tepamus riebalus?

Šiemet atlikto Lietuvos gyventojų mitybos įpročių tyrimo rezultatai atskleidė, kad maistui gaminti iš riebalų dažniausiai naudojame augalinį aliejų – jis sudaro 82,2 proc. visų tam naudojamų riebalų. Sviesto, tepiojo riebalų mišinio, gyvūninių riebalų, margarino gamindami maistą suvartojame vos po kelis procentus.

Kaip pažymėjo Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos instituto direktorius prof. Rimantas Stukas, maistui gaminti vartojamų riebalų į organizmą patenka nedaug, užtat užtepti ant duonos riebalai suvalgomi visi.

Minėto tyrimo duomenimis, Lietuvos gyventojai ant duonos dažniausiai tepa sviestą (40,7 proc.), daug rečiau – margariną (23,6 proc.) ir tepųjį riebalų mišinį (20,8 proc.).

R.Stukas teigė, kad dauguma Lietuvos gyventojų vartoja per daug riebalų./Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Vartotojų portretas

Įdomu, kad Lietuvos vyrai, nors ir teikia pirmenybę sviestui, margariną vertina labiau nei moterys.

Sviestą dažniau nei kitus tepamus riebalus renkasi visų amžiaus grupių gyventojai, bet populiariausias jis tarp 18-25 ir 36-45 metų žmonių.

Daugiausia sviesto gerbėjų yra tarp aukštąjį ir nebaigtą aukštąjį išsilavinimą turinčių gyventojų, mažiausiai – tarp nebaigto vidurinio atstovų. Šiems priimtiniausias margarinas. Daugiausia sviesto mėgėjų yra tarp didžiųjų Lietuvos miestų gyventojų, margarino – tarp gyvenančiųjų rajonų miestuose.

Sviestą renkasi didžiausias pajamas gaunantys Lietuvos žmonės, margarinui pirmenybę teikia mažiausiai uždirbantys asmenys.

Pasak R.Stuko, dauguma Lietuvos gyventojų maistui vartoja per daug riebalų, ypač gyvūninių – sviesto. Tai siejama su šalyje paplitusiu sergamumu širdies ir kraujagyslių ligomis, nutukimu ir antsvorio didėjimu. Įrodyta, kad per didelis riebalų (ypač gyvūninių) kiekis didina antsvorio, onkologinių ligų riziką, cholesterolio koncentraciją kraujyje.

Kartu R.Stukas pažymėjo, jog ant duonos tepame per storą riebalų sluoksnį. Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja jų tepti tik tiek, kad prisipildytų duonos akutės.

Baugina transriebalai

2010-aisiais pateiktose Sveikatos mokymo ir mitybos centro rekomendacijose raginama daug sočiųjų riebalų rūgščių turinčius riebalus keisti augaliniu aliejumi ir minkštu margarinu, turinčiais nesočiųjų riebalų rūgščių. Tačiau žmonės neskuba to daryti ir pateikia ne vieną argumentą margarino nenaudai.

Vyrauja nuomonė, kad margarine gausu pavojingų transriebalų, o sviestas jų neturi.

Minėti riebalai atsiranda margarino gamybos procese, kai skystas aliejus ne iki galo hidrogenizuojamas. Margarine transriebalų gali būti net iki 40 procentų. Kaip nustatyta, šie riebalai didina blogojo ir mažina gerojo cholesterolio kiekį, jų vartojimas labai susijęs su širdies ir kraujagyslių ligų rizika. JAV nuo 2006-ųjų yra būtinas šių riebalų ženklinimas.

Dietologė Daiva Pipiraitė-Lazarevičienė pabrėžė, kad šių riebalų reikia vengti, stengtis vartoti kuo mažiau, ypač tų, kurie patenka iš sintetinių šaltinių: iš dalies hidrinto aliejaus, kietųjų riebalų.

Tiesa, kai kurie margarino gamintojai tikina jau įdiegę modernias technologijas. Pagal jas pagamintame margarine beveik nėra transriebalų. Tuo galima įsitikinti pasidomėjus užrašais ant pakuočių.

"Jeigu ant pakuotės nurodyta, kad transriebalų ten mažiau kaip 2 proc., šį produktą galima vartoti, jo poveikis sveikatai bus minimalus", – pasirinkimo kriterijų įvardijo dietologė D.Pipiraitė-Lazarevičienė.

Beje, margarino gamintojai tikina, kad ir sviestas turi 3-5 proc. transriebalų, atsirandančių dar karvių skrandyje.

Gyvūninius keisti augaliniais

Dažnas žmogus sviesto pranašumu laiko tai, kad jis natūralus ir sveikas, turi omega-3, omega-6 rūgščių, o margarinas jų neturi. Negana to, svieste gausiau vitaminų. Net manoma, kad truputis sviesto naudinga imunitetui. Vis dėlto dietologai pastaruosius teiginius vadina spekuliacijomis.

Savo ruožtu margarino gamintojai tikina, kad daugelyje šalių privaloma į margariną pridėti vitaminų, taigi ir jis turi šių turtų. Pavyzdžiui, kai kuriame margarine vitamino A gali būti tiek, kiek svieste, o vitamino D – net 10 kartų daugiau. Be to, šis produktas turi daug gerųjų riebalų, nepakeičiamųjų riebalų rūgščių.

Pasak R.Stuko, ką naudoti, sviestą ar margariną – kiekvieno reikalas, bet daug kas priklauso nuo kiekio. Profesorius priminė, kad svarbiausias sveikos mitybos principas – ji turi būti įvairi. Tačiau kartu pabrėžė, kad jau minėtos sveikos mitybos rekomendacijos nurodo, jog gyvūninius riebalus reikia keisti aliejumi arba minkštu margarinu, nes transriebalų yra būtent kietame margarine.

Pasak dietologės D.Pipiraitės-Lazarevičienės, gyvūninių riebalų nebūtina visai atsisakyti, bet reikia juos riboti, mažinti suvartojamą kiekį ir kiek įmanoma vietoj jų naudoti augalinius riebalus.

"Jeigu į košę galima dėti ne sviesto, o aliejaus – tuomet taip ir darykime. Kadangi ant duonos neįmanoma užtepti aliejaus, ant jos klokime ploną sviesto sluoksnelį arba tepamąją varškę", – patarė D.Pipiraitė-Lazarevičienė.

D.Pipiraitės-Lazarevičienės teigimu, daugiau kalorijų (energijos) turintis maistas reikalingas tik tuomet, kai esant šaltiems orams ilgai būnama, dirbama lauke./Asmeninio albumo nuotrauka

Kalorijų dauginti nebūtina

Anot dietologės, daugiau kalorijų (energijos) turintis maistas reikalingas tik tuomet, kai esant šaltiems orams daug būnama, dirbama lauke. Jeigu taip nėra, didinti kalorijų suvartojimą nėra būtina, nes energijos poreikis dėl žemos aplinkos temperatūros padidėja labai nedaug.

"Tiek vasarą, tiek žiemą vartojami sotieji gyvūniniai riebalai didina širdies ir kraujagyslių ligų riziką, o augalinės kilmės nesotieji riebalai ją mažina. Jeigu šaltuoju sezonu visgi norisi valgyti riebiau, naudojant daugiau augalinių riebalų (aliejaus) nieko blogo sveikatai nenutiks", – sakė D.Pipiraitė-Lazarevičienė.

Kaip pažymėjo R.Stukas, juk ne Arktyje gyvename. "Lietuvoje yra patvirtintos rekomenduojamos maistinių medžiagų energijos normos. Jas nustato kiekviena šalis, atsižvelgdama ir į savo klimato zoną. Šios normos nepriklauso nuo konkretaus sezono, tik nuo atliekamo darbo sunkumo, lyties, amžiaus. Bet kuriuo sezonu turime valgyti tiek, kad maisto medžiagomis tinkamai aprūpintume organizmą", – teigė mitybos specialistas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"