TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Riešutai - dievų maistas

2007 09 18 0:00

Išėję grybauti žmonės kartu parsineša ir pintines prinokusių sultingų lazdyno riešutų. Šiemet jų kaip niekada užderėjo itin gausiai. Matyt, ne veltui sakoma: "Jei kasdien suvalgysi nors po keturis riešutus - būsi sveikas."

Pas mus natūraliai auga tik lazdynai. Parduotuvėse jų galima nusipirkti ir atvežtinių, taip pat graikinių, anakardžio, žemės riešutų, pistacijų, migdolų. Į mūsų šalį šie riešutai patenka iš Turkijos, Italijos, JAV, Irano ir kitų šalių.

Jų savybės vertintos nuo senovės, o kai kurios tautos riešutus vadino dievų maistu. Pasak Vilniaus visuomenės sveikatos centro vyr. specialisto Andriaus Kavaliūno, ši gamtos gėrybė yra puikus baltymų ir skaidulų šaltinis. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad kai kurios sudedamosios riešutų dalys saugo nuo širdies ir kraujagyslių ligų, vėžio. Daugelyje riešutų rūšių yra biologiškai aktyvių medžiagų. Pavyzdžiui, vitaminų E, B1, PP, mineralinių medžiagų kalcio, kalio, geležies, mangano, chromo. Įrodyta, kad riešutai stiprina organizmą, šalina nuovargį, gydo žaizdas, reumatą, mažakraujystę.

Nors riešutai kaloringi, bet daugelyje jų nėra sočiųjų riebalų rūgščių, kurios didina cholesterolio kiekį kraujyje. Tad teiginys, kad riešutai tukina, yra netiesa. Dietologai dažnai rekomenduoja riešutus vartoti žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, turintiems padidėjusį cholesterolio kiekį kraujyje.

Sveiko maisto piramidėje

Įvairios riešutų rūšys turi skirtingą mitybinę vertę. Vienos turi daugiau vitaminų, kitos - mineralinių medžiagų. Pavyzdžiui, lazdyno riešutuose gausu vitamino B6, kuris yra svarbus fermentiniams procesams, imuninei sistemai, baltymų apykaitai, vitamino E - svarbaus antioksidanto, saugančio nuo vėžinių ląstelių susidarymo, taip pat geležies. Graikiniuose riešutuose yra cinko, reikalingo skeletui formuotis, imuninei sistemai stiprinti. Taip pat geležies, vitamino B6, omega-3 nesočiųjų rūgščių, saugančių nuo ligų širdies ir kraujagyslių sistemą. Anakardžiai vertingi tuo, kad turi daug geležies, būtinos normaliai kraujodarai, o jos kiekiu prilygsta mėsai. Migdolai turi vitamino E, kalcio, reikalingo kaulams bei dantims formuotis, kalio, reguliuojančio kraujo spaudimą, magnio. Pistacijose gausu vitamino B1, saugančio ir stiprinančio nervų sistemą, skatinančio normalų augimą, taip pat vitamino E, kalio, geležies.

Pagal sveikos mitybos piramidę riešutai patenka į vieną maisto produktų grupę kartu su mėsa, paukštiena, žuvimi, ankštiniais, kiaušiniais. Produktų iš šios grupės reikėtų suvartoti 2-3 porcijas per dieną. Viena dalis galėtų būti 100-150 g riešutų.

Nesūdyti, nekepinti - vertingesni

Svarbu, kokiu tikslu vartojame riešutus. Dažniausiai juos renkamės kaip užkandį. Paskrudintus su druska riešutus bei jų mišinius vartojame įvairių patiekalų gamybai. Tačiau jei norime, kad organizmas pasisavintų daugiausia naudingųjų medžiagų, geriausia rinktis nesūdytus ir nekepintus riešutus. Druskos dažniausiai ir taip valgome per daug. Kepinami riešutai netenka daug vitaminų, ypač vitamino E.

Pasak A.Kavaliūno, nereikėtų pamiršti, kad ir vaikai, ir suaugusieji gali būti alergiški riešutams. Net ir nedidelis jų kiekis gali sukelti labai stiprias reakcijas, pavyzdžiui, anafilaksinį šoką. Dažniausiai pasitaiko alergija žemės riešutams. Užsienio šalyse įprasta apie galimą alergijos pavojų parašyti produktų etiketėse, valgiaraščiuose.

Perkant riešutus taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, ar jie nėra suskilę, dėmėti, pajuodę. Jei prakandę branduolį pajutote kartų skonį, nevalgykite - riešutas gali turėti pavojingų toksinių medžiagų mikotoksinų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"