TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Skandinavai ieško, kaip senatvėje išvengti kaulų lūžių

2014 04 14 6:00
LŽ archyvo nuotrauka

Skandinavijoje atlikti tarpusavyje nesusiję tyrimai parodė, kad magnis ir vitaminas B12 gali apsaugoti senyvų žmonių kaulus nuo lūžių ir taip palengvinti sparčiai senėjančios visuomenės funkcionavimą.

Vartojant vandenį su palyginti didele magnio koncentracija sumažėja klubo lūžių, rodo Norvegijos visuomenės sveikatos instituto atliktas tyrimas.

Norvegijoje geriamojo vandens sudėtis priklausomai nuo vietovės yra gana skirtinga. Mokslininkai išnagrinėjo, kiek vienur ar kitur vanduo turi magnio ir kalcio, kadangi laikoma, kad šie mineralai turi įtakos kaulų stiprumui. Tyrėjai savo vertinimams pasirinko klubo lūžių dažnumą.

Gautieji rezultatai mokslininkams leido padaryti išvadą, kad magnis tiek vyrams, tiek ir moterims padeda apsisaugoti nuo klubo lūžių, tačiau jie nenustatė, kad atskirą nepriklausomą apsaugą teiktų kalcis.

Tikimasi, kad gautieji rezultatai leis suprasti, kodėl Norvegijoje tokie dažni klubo lūžiai. Manoma, kad geriamąjį vandenį praturtinus magniu klubų lūžių galbūt sumažėtų.

Kad pagerintų geriamąjį vandenį ir sumažintų koroziją, Norvegijoje vandenį tiekiančios bendrovės į jį deda kalkių. Tai sumažina vandens rūgštingumą, o kalcis į vandenį patenka kaip šalutinis produktas.

„Vandens bendrovės turbūt turėtų papildomai kaip pakaitalą naudoti dolomitą, o ne kalkes. Dolomitas turi ir magnio, ir kalcio, o kalkės turi tik kalcio karbonato“, sako mokslininkė Cecilie Dahl iš Norvegijos visuomenės sveikatos instituto.

„Apsauginis magnio poveikis nenustebino, tačiau vandenyje esančio kalcio ir magnio koreliacija su klubo lūžiais yra sudėtinga ir gana netikėta“, - pastebi C.Dahl. Ji nurodo, kad reikia atlikti daugiau panašių tyrimų, kad būtų geriau suvoktas žmogaus organizmo biologinis mechanizmas.

Klubo lūžiai Norvegijoje yra didelė visuomenės sveikatos problema, kadangi šalis pagal jų dažnį yra viena pirmaujančių pasaulyje - kasmet maždaug 9 tūkstančiai norvegų patiria klubo lūžį. Šio reiškinio rizikos faktoriai geria žinomi: rūkymas, ūgis ir svoris, fizinis aktyvumas ir mityba, įskaitant vitamino D vartojimą. Be to, keliais tyrimais nustatyta, kad įvairiuose Norvegijos regionuose klubo lūžių dažnumas gana nevienodas.

Dabartinis tyrimas susiejo anksčiau atlikto nacionalinio vandens tyrimo rezultatus, gyventojų registro 1994-2000 metų duomenis ir klubo lūžių registro informaciją. Tad mokslininkai apėmė duomenis maždaug apie 700 tūkstančius gyventojų per septynerių metų laikotarpį, įskaitant 5,5 tūkst. vyrų ir 13,6 tūkst. moterų klubo lūžių, praneša sciencedaily.com.

Tuo tarpu Švedijoje atliktas tyrimas parodė, kad vyresnio amžiaus vyrams, organizme sukaupusiems mažiau vitamino D12, yra didesnė kaulų lūžių tikimybė.

Mokslininkai ištyrė vitamino B12 kiekius tūkstančio vyresnių nei 75 metai švedų vyrų organizme. Nustatyta, kad mažai šio vitamino sukaupusiems tiriamiesiems buvo didesnė tikimybė patirti kaulų lūžius nei tiems, kas šios veikliosios medžiagos turėjo pakankamai.

Mažiausiai B12 turėjusiems vyrams tikimybė patirti kaulų lūžį buvo 70 procentų didesnė nei kitiems tiriamiesiems. Didžiausia rizika – iki 120 proc. – buvo patirti stuburo slankstelio lūžį.

„Ši rizika išlieka didesnė ir atsižvelgus į kitus rizikos faktorius, kaip amžius, rūkymas, masė, kaulų tankis, anksčiau patirti lūžiai, fizinis aktyvumas, vitamino D kiekis kraujyje ir kalcio vartojimas“, teigia Giotenburgo universiteto Sahlgrenska akademijos mokslininkė Catharina Lewerin.

Tačiau nežinoma, ar vyresniojo amžiaus vyrams suvartojant daugiau vitamino B12 kaulų lūžių būtų mažiau. Todėl mokslininkė sako, kad pirmiausia svarbu išvengi šio vitamino nepakankamumo, taip pat kasdien bent pusvalandį mankštintis ir nerūkyti.

Šis švedų tyrimas, kurio ataskaitą paskelbė žurnalas „Osteoporosis International“, yra dalis tarptautinio projekto, kurį inicijavo JAV nacionalinis sveikatos institutas ir kuris apima 11 tūkstančių vyrų, praneša „HealthDay News“.

Vitamino B12 turi mėsa, žuvis, pienas ir kiaušiniai, tačiau jo beveik nėra augaluose, todėl vegetarams būtina vartoti papildus.

Daugiausia magnio turi migdolai, jo taip pat turtingi kitokie riešutai, razinos, vynuogės, grūdai, kopūstai, morkos, grikiai, sojų pupelės, ryžiai.

Lietuvoje, kaip ir visoje Europos Sąjungoje, rekomenduojama magnio paros norma yra 375 miligramai, o vitamino B12 – 2,5 mikrogramo.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"