TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Sustingimas biure virsta grėsmingomis ligomis

2015 07 13 6:00
Ligos nuo sėdimo darbo "jaunėja". Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Seną posakį „visos ligos nuo nervų“ vis dažniau papildo kitas – „visos ligos nuo sėdėjimo“. Biuro darbuotojas, kasdien prasėdintis po keletą valandų be pertraukos prie darbastalio, anksčiau ar vėliau pradeda skųstis negalavimais, kurie ilgainiui virsta grėsmingomis ligomis, perspėja medikai ir sveikatos draudikai.

Statistika rodo, kad šiuolaikinis žmogus per parą prasėdi vidutiniškai po 9,5 valandos. Maždaug 35 proc. biurų darbuotojų skundžiasi vienokiu ar kitokiu negalavimu, atsiradusiu dėl sėdimo darbo.

Europos bendrovės „ERGO Life Insurance“ Sveikatos draudimo vadovė Lietuvoje Polina Šmakova pastebi, kad per pastaruosius metus itin padaugėjo atvejų, kai žmonės kreipiasi dėl sveikatos negalavimų, kuriuos sukelia būtent darbas biure.

Polina Šmakova: "Per pastaruosius metus itin padaugėjo atvejų, kai žmonės kreipiasi dėl sveikatos negalavimų, kuriuos sukelia būtent darbas biure."/LŽ archyvo nuotrauka

Raumenų sąstingis, kaklo, nugaros, pečių skausmai – tai ilgo kasdienio sėdėjimo padariniai. Tačiau tai palyginti nedideli negalavimai. Vis daugiau sėdimą darbą dirbančių žmonių skundžiasi stuburo patologijomis – stuburo išvaržomis, osteochondroze, taip pat kraujagyslių ligomis, aukštu kraujospūdžiu ir venų varikoze.

„Pastebime, kad visi šitie susirgimai „jaunėja“. Žmonės gyvena fiziškai pasyvų gyvenimą, nesportuoja, net ir laisvalaikį, praleidę aštuonias valandas prie darbo stalo, dažnai leidžia ant sofos. Tai negali neatsiliepti sveikatai“, – pažymi P. Šmakova.

Patariama keisti poziciją

Higienistai dirbantiems sėdimą darbą pataria daryti gyvybiškai svarbias pertraukėles, kai bent trumpam pasivaikštoma po patalpą ar tiesiog pamankštinamos kojos, pajudinamos pėdos. Ne mažiau svarbu pasirūpinti taisyklinga laikysena – sėdėti tiesiai, nesikūprinant, paskirstant svorį abiem klubams ir abiem kojomis siekiant grindis. Medikai pastebi, kad ypač moterys sėdėdamos mėgsta susikelti vieną koją ant kitos, tačiau tokia sėdėsena sutrikdo kraujotaką, iškreipia stuburą.

Pasak ERGO sveikatos draudimo ekspertės, siekiant sušvelninti sėdėjimo žalą sveikatai, ieškoma įvairių sprendimų. Tarp vis labiau populiarėjančių – kurti stovimas darbo vietas. Jos ne tik padeda sumažinti minėtas rizikas, bet ir prisideda prie dailesnių kūno formų išlaikymo, nes sunaudojama daugiau energijos. Tačiau trūkumų turi ir ilgas stovimas darbas. Geriausias sprendimas – keisti kūno padėtį. Jeigu yra galimybė, dirbti prie kompiuterio tai atsistojus, tai atsisėdus.

Vakarų šalyse socialiai atsakingos bendrovės biuruose sustato darbo stalus, kurių aukštį galima reguliuoti. Tokį pavyzdį teko matyti buvusios AB „Lietuvos draudimas“ savininkės kompanijos „Codan“ centriniame biure Kopenhagoje. Ten stalų aukštis keičiamas varikliuku, tačiau biuro baldų gamintojai, matyt, gali prasimanyti ir ne tokių brangių sprendimų.

Svarbiausia suvaldyti stresą

Bene kiekviename didesniame kolektyve stresas yra nuolat jaučiamas darbo palydovas. Tiesa, trumpas stresas gali būti naudingas, nes mobilizuoja įveikti iššūkius. Tačiau užsitęsęs stresas pražūtingas: jis mažina mūsų atsparumą ligoms ir kelia nemalonias emocijas.

Pajutus streso bangą, geriausia pažvelgti į rūpesčius lyg iš šalies. Tai ne tik padeda tinkamai sukoncentruoti mintis, bet ir suvaldyti kylančia įtampą. Jei nepavyksta, specialistai siūlo pasitelkti fizinius pratimus.

„Stebime vis daugiau atvejų, kai nuo streso kenčia žmonės, dirbantys didelėse įmonėse, informacijos centruose, pardavimų srityje, kur tenka kasdien bendrauti su nepatenkintais klientais. Dažnai žmonės nepakelia emocinio krūvio ir pradeda vartoti raminamuosius, antidepresantus“, – pasakoja P. Šmakova.

Pasak draudimo ekspertės, be įprastų atsipalaidavimo būdų, šiandien galima išbandyti ir jogą, suaugusiems skirtas spalvinimo knygeles, specialius sveikatingumo paslaugų kompleksus ar šokių kursus. Pajutę, kad stresą patiriate ne tik darbe, bet jis trukdo ir asmeniniam gyvenimui, reikėtų pagalvoti ir apie darbo keitimą.

Išdavikės akys

Vos išradus kompiuterį, paaiškėjo, kad jautriausios jo poveikiui yra akys. Jos itin greitai reaguoja į kompiuterio skleidžiamą elektromagnetinį lauką. Viena iš sausų akių sindromo priežasčių yra nepakankamas mirksėjimas. Žiūrėdamas į ekraną, žmogus mirksi daug rečiau nei įprastai. Pakanka kelias valandas be pertraukos išsėdėti prie monitoriaus ekrano, net ir pačio naujausio, ir jos pradeda rausti bei sausėti.

Gydytojai rekomenduoja dirbant kas valandą trumpam atsipūsti ir atlikti keletą akių mankštos pratimų. Bene paprasčiausias – dažnai pamirksėti. Kitas – užsimerkti ir lengvai prispausti akies obuolius. Efektyvu ir tiesiog pasvajoti kėdėje trumpam užsimerkus. Visgi svarbiausia taisyklė – laikytis darbo bei poilsio režimo.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"