TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Svarbu ne tik ką, bet ir kada valgome

2016 07 09 6:00
Reguliarus valgymas namie su šeima prisideda prie vaikų sveikos mitybos įpročių. popsugar.com nuotrauka

Naujausi moksliniai tyrimai atskleidė, kad nereguliari mityba susijusi su didesne metabolinio sindromo – aukšto kraujo spaudimo, antrojo tipo cukrinio diabeto ir nutukimo – rizika. Ypač kai žmonės dirba pamainomis ir plinta vadinamasis socialinio paros ritmo sutrikimas. Daugelis mūsų dabar gyvena pagal socialinį, o ne vidinį organizmo laikrodį.

Kaip rašo „Science Daily“, maisto vartojimo įpročiai smarkiai pasikeitė per pastaruosius dešimtmečius: valgome rečiau ir ne namie, kur nors pakeliui ar vėlesniu dienos laiku ir labai nereguliariai. Žurnale „Proceedings of the Nutrition Society“ paskelbti du Londono karališkojo koledžo, Niukaslo universiteto, Sario universiteto ir Nestlé tyrimų centro mokslininkų straipsniai, kaip mūsų sveikatą veikia skirtingi mitybos įpročiai, grindžiami daugybės mitybos tyrimų duomenimis, taip pat pasauliniais mitybos įpročių skirtumais.

Nedaug ir dažniau

Netolygi mityba gali paveikti mūsų vidinį laikrodį arba „paros ritmą“, kuris paprastai turi 24 valandų ciklą. Daugelis medžiagų apykaitos procesų organizme, pavyzdžiui, apetitas, virškinimas, riebalų, cholesterolio, gliukozės pasisavinimas, vyksta pagal paros modelį. Maisto vartojimas gali daryti įtaką mūsų vidiniam laikrodžiui, ypač tokių organų kaip kepenys ir žarnynas, o mitybą savo ruožtu gali paveikti tamsos ir šviesos ciklas.

Daugybė tyrimų parodė, kad žmonėms, dirbantiems pamainomis, gresia didesnė rizika sirgti įvairiomis ligomis. Tarp jų – vėžiu, širdies ir kraujagyslių ligomis, metaboliniu sindromu. Todėl mitybos pokyčiai dėl pamaininio darbo yra svarbus aspektas tiriant jų poveikį sveikatai.

Nustatyta, kad daugiau kaip 80 proc. gyventojų Vidurio Europoje, ypač žmonės, gyvenantys miestuose, kenčia dėl socialinio organizmo paros ritmo sutrikimo. Šis neatitikimas tarp mūsų vidinio ir socialinio laikrodžio susijęs su didesne nutukimo ir metabolinio sindromo rizika, trumpesnis miego laikas – su kūno svorio padidėjimu.

Daugelis dietų rekomenduoja valgyti nedaug, bet dažniau ir taip reguliuoti apetitą bei svorį. Nors yra tyrimų, kurie parodė, kad dažnesnis valgymas susijęs su didesne nutukimo rizika, negalima teigti, kad turėtume valgyti mažiau kartų per dieną. Jei nesumažinsime kalorijų, mažai tikėtina, kad rečiau valgyti bus naudingiau sveikatai.

Tiriant nereguliarios mitybos poveikį sveikatai taip pat svarbu įvertinti, ką žmonės valgo. Kai kurie tyrimai atskleidė sąsajas tarp nereguliarios mitybos ir pasirenkamo valgio. Pavyzdžiui, su praleidžiamais pusryčiais susiję skurdesnio maisto vartojimo įpročiai.

Ne mažiau svarbu – su kuo valgome. Yra įrodymų, kad reguliarus valgymas namie su šeima prisideda prie vaikų ir paauglių sveikos mitybos įpročių.

Maloniai ir socialiai

Visame pasaulyje mitybos modeliai labai skiriasi. Pavyzdžiui, Prancūzijoje ir visame Viduržemio jūros regione pietūs yra svarbiausias dienos valgis. Tai rodo, kokia svarba teikiama maloniam ir socialiam valgymui. Prancūzai linkę dažniau valgyti kartu namie ir laikytis reguliarios trijų kartų per dieną mitybos modelio. Centrinėje Anglijoje, priešingai, pirmenybė teikiama individualios ir patogumo diktuojamos mitybos pasirinkimui. O tai reiškia dažnesnį paruošto ir išsinešti skirto maisto vartojimą. Valgoma rečiau, tačiau dažnesni kaloringi užkandžiai, pavyzdžiui, traškučiai.

Jungtinėje Karalystėje ir JAV energijos suvartojimo santykis pamažu didėja per visą dieną: pusryčiams tenka mažiausia energijos dalis, vakarienei – didžiausia. Perėjimas prie didesnio energijos suvartojimo per vakarienę pastebėtas ir Prancūzijoje pastaraisiais dešimtmečiais dėl kintančių darbo modelių, tačiau prancūzų mitybos modelis dar nėra toks, koks yra Anglijoje.

Vakarienė – tarsi elgetos

Neseniai klinikinis tyrimas parodė, kad svoris mažėjo ir cukraus kiekio kraujyje rodikliai gerėjo toms antsvorio turinčioms ir nutukusioms moterims, kurios daugiau kalorijų suvartodavo ryte nei vakare. Tolesni tyrimai patvirtino, koks reikšmingas „iš vakaro rytui“ suvartojamos energijos santykis. Jis gali turėti įtakos kūno masės indeksui, jei žmonės nuolat prisivalgo vakare ir atsisako pusryčių.

Daugelis nacionalinių mitybos gairių sutelkia dėmesį į tai, ką reikia valgyti, ir tik nedaugelis pateikia taip pat rekomendacijas, kada reikia valgyti. Būsimoms mitybos gairėms formuoti reikia tolesnių tyrimų.

Londono karališkojo koledžo mokslininkė dr. Gerda Pot sakė: „Atrodo, teisinga patarlė: „Valgykite pusryčius kaip karalius, pietus – kaip princas, o vakarienę – tarsi elgeta“, tačiau tam patvirtinti būtina atlikti daugiau tyrimų. Dabar kur kas geriau suprantame, ką turime valgyti, bet vis dar neaišku, kuris dienos valgis turėtų suteikti mums daugiausia energijos. Nors tyrimų duomenys rodo, kad daugiau kalorijų vėlų vakarą susiję su nutukimu, vis dar toli mums supratimas, kad energijos suvartojimas turėtų būti tolygiai paskirstytas per visą dieną arba kad pusryčiai turėtų suteikti didžiausią energijos dalį, po jų – pietūs ir vakarienė.“

Parengė MILDA KNIEŽAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"