TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Sveikesnis paros ritmas

2015 05 23 6:00
Kasdienio aktyvumo modelius labiau nei amžius veikia fiziniai pratimai.  Scanpix nuotrauka

Fiziniai pratimai gali turėti įtakos mūsų kasdienio aktyvumo modeliui net ir tada, kai nesimankštiname. Naujausio tyrimo duomenimis, mankšta gali padėti kūnui, veikiamam vidinio laikrodžio, atpažinti optimalų laiką, kada turėtume būti aktyvūs ir kada - ne.

"The New York Times" rašo, kad širdies plakimas, hormonų veikla, alkis, budrumas, virškinimas, nuovargis ir kitos organizmo funkcijos banguoja reguliariais ciklais pagal tam tikrą grafiką, kuris yra ir nuspėjamas, ir įvairuoja keičiantis aplinkybėms. Fizinis aktyvumas - tiek žmonių, tiek daugelio gyvūnų - taip pat atitinka paros modelį. Naktį esame linkę miegoti, mažai judėti, dieną - būti aktyvūs.

Tačiau dieną žmonių fizinis aktyvumas taip pat turi tam tikrus modelius. Jie einant metams pastebimai keičiasi. "Proceedings of the National Academy of Sciences" paskelbė kasdienio aktyvumo tyrimo duomenis. Jauni ir vyresnio amžiaus žmonės, mokslininkų paprašyti, vieną savaitę nešiojosi judėjimo matuoklius, gyvendami įprastą gyvenimą. Vėliau buvo įvertintas kiekvieno savanorio aktyvumas 24 valandas per parą.

Grafikai rodo, kad jauni žmonės buvo gana aktyvūs dienomis, nors veiklos modeliai - dažnai netvarkingi, nenuoseklūs. Kai kas kelias dienas prasėdėjo namie, vos pajudėjęs anksti rytą, o kitomis dienomis buvo aktyvus nuo ankstyvo ryto iki vėlaus vakaro.

Mokslininkai padarė išvadą, kad tokie modeliai turi vidinę logiką. Jei kas nors tam tikrą laiką buvo neveiklus, turi imtis veiklos, ir atvirkščiai - po didelio aktyvumo kuriam laikui nurimti, nes to, matyt, reikia organizmui.

Atrodo, kad jaunų žmonių kūnai kažkaip prisiminė ir reagavo į tai, ką subjektas ką tik darė - sėdėjo ar judėjo, ir tada parengė naują, tinkamą atsaką - judėti arba sėdėti. Mokslininkų manymu, taip organizmas sukuria sveiką, dinamišką paros modelį.

Įdomu, kad šie dinaminiai jaunuolių aktyvumo modeliai gana panašūs į sveikų, jaunų laboratorijos gyvūnų elgseną. Spėjama, kad yra biologiniai judėjimo imperatyvai, išliekantys net gyvenant modernų įstaigų darbuotojų gyvenimą.

Organizmo "atmintis", susijusi su paros aktyvumo modeliais, smarkiai menksta su amžiumi. Kaip parodė tyrimas, vyresnio amžiaus žmonės mažiau judėjo per dieną, daugiau buvo atsitiktinio judėjimo naktį. Tačiau ar šiuos nepageidaujamus pokyčius sukelia senėjimas, ar yra ir kitų veiksnių?

Mokslininkai, remdamiesi atliktų tyrimų duomenimis, tvirtina, kad kasdienio aktyvumo modelius labiau nei amžius veikia fiziniai pratimai. Jie, tyrėjų manymu, yra kai kas daugiau ir įdomiau nei tik didesnis fizinis aktyvumas per dieną. Veikiausiai jie turi įtakos organizmo vidinio laikrodžio mechanizmams, veikia paros ritmą. Taigi gali padėti net vyresnio amžiaus žmonėms išlaikyti kasdienio aktyvumo modelius sveikesnius.

Parengė MILDA KNIEŽAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"