TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Sveikiausias desertas – iš uogų

2014 07 05 6:00
Širdies ir kraujagyslių ligų riziką veiksmingiausiai mažina žemuogės ir mėlynės.    Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Mėgautis šviežiomis uogomis, o ypač iš savo daržo – didelis malonumas. Jos mažai kaloringos, bet turi daug vertingų medžiagų, padeda išvengti širdies ir kraujagyslių bei kitų ligų. Kita vertus, būtina žinoti ir apie galimą pavojų dėl netinkamo uogų laikymo ir vartojimo.

Nustatyta, kad uogose yra nemažai vitaminų (A, E, B grupės, PP, C), mineralinių medžiagų (natrio, magnio, fosforo, kalio, kalcio, geležies, cinko, jodo), skaidulinių medžiagų, celiuliozės ir pektino.

Kaip pažymėjo profesorė Domicelė Mikalauskaitė, moksliniai tyrimai parodė, kad uogų vartojimas mažina širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Tai lemia jose esantys flavonoidai (antocianinai).

Šiuo metu identifikuota daugiau kaip 400 antocianinų, randamų uogų odelėje. Jų ypač gausu pačiose uogose, pavyzdžiui, žemuogėse, braškėse, vyšniose. Antocianinų kiekis priklauso nuo uogų sunokimo. Daugiausiai vertingų savybių sukaupusios prinokusios uogos.

Nustatyta, kad širdies ir kraujagyslių ligų riziką ypač mažina žemuogės ir mėlynės. Teigiamą jų poveikį galima pastebėti jau po kelių savaičių. Vartojant kelių rūšių uogas vienu metu, rezultatai gali būti dar geresni. Per dieną suvalgius po kelis šimtus gramų mėlynių, žemuogių ir braškių, teigiamas poveikis pasireiškia jau netrukus. Matyt, tai priklauso nuo uogose esančių antioksidantų derinio.

"Be to, uogos mažina popietinį oksidacinį stresą, atsirandantį pavalgius. Šiuo požiūriu ypač efektyviomis laikomos tokios uogos kaip mėlynės, spanguolės, žemuogės. Teigiamai veikia ir šių uogų ekstraktai arba džiovintos uogos, pavyzdžiui, žemuogės", – vardijo D. Mikalauskaitė.

Uogos pasižymi ir rūkymo žalą mažinančiu poveikiu.

Tikimasi, kad tolesni tyrimai leis dar geriau pažinti uogose esančių medžiagų poveikį ir pritaikyti šias jų savybes praktikoje.

Atšildžius – pakaitinti

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai įspėja, jog norint patirti uogų teikiamą naudą, reikia jas tinkamai vartoti ir prižiūrėti.

Jeigu uogos atrodo švarios, dar nereiškia, kad taip ir yra. Žmogui susargdinti pakanka 400-500 bakterijų, o kai kuriais atvejais – ir 15-20. Ūmiomis žarnyno infekcijomis užsikrečiama per nešvarias rankas ar indus, užterštus maisto produktus ar vandenį.

Mikroorganizmai gali daugintis 5-60°C temperatūroje, tad tam pakanka ir kambario temperatūros. Šis procesas sulėtėja arba sustoja produktus laikant šaldytuve, bet per maistą plintantys virusai atsparūs šalčiui, išdžiūvimui, aukštai temperatūrai bei kai kuriems biocidams.

Ant šviežių uogų patekę virusai išlieka gyvybingi visą jų šaldymo laikotarpį. Valgant atitirpintas ir nepakaitintas uogas, jie patenka į žmogaus organizmą, sukeldami hepatito A infekciją.

Todėl Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai pataria šaldytas uogas vartoti tik pakankamai pašildytas. Derėtų bent 2 minutes jas pakaitinti 90°C temperatūroje.

Be taršos

Dėl blogos ūkininkavimo praktikos uogose pasitaiko ir sunkiųjų metalų bei pesticidų likučių, viršijančių leistinas normas. Todėl reikėtų uogas sodinti toliau nuo kelio, lauko tualetų. Jas tręšti galima tik tam skirtomis priemonėmis ir tiksliai nurodytais kiekiais, pesticidus (įskaitant herbicidus) naudoti tik griežtai pagal instrukcijas.

Renkant uogas labai svarbi rankų higiena. Vienas efektyviausių būdų išvengti mikrobiologinės taršos – uogas rinkti plautomis rankomis ir dėti jas į švarius indus.

Per maistą plintančiomis infekcijomis dažniausiai užsikrečiama netinkamai tvarkant produktus namie. Todėl labai svarbu uogas laikyti švariuose induose, atskirai nuo termiškai neapdorotų maisto produktų, vengti kryžminės taršos, prieš vartojant kruopščiai nuplauti tekančiu geriamuoju vandeniu.

Norint, kad uogos kuo ilgiau išliktų šviežios, jas derėtų laikyti vėsioje vietoje. Optimali uogų laikymo temperatūra turi būti nuo -1 iki +1 C, spanguolių – nuo 2 iki 5 C, santykinė drėgmė – 90-95 procentai. Parduodamos uogos turi būti nepažeistos, švarios, be jokių matomų pašalinių medžiagų, perteklinės išorinės drėgmės, pašalinio kvapo ir skonio.

Rekomenduojama uogas suvalgyti per pirmąją savaitę, o avietes ir gervuoges – per 2-3 dienas po jų nuskynimo. Jeigu pastebėjote, kad uogos vis dėlto nešviežios, suvalgykite jas per pirmas 24 valandas.

Nacionalinis maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institutas nuolat tiria braškes, spanguoles, bruknes, mėlynes, žemuoges, serbentus, gervuoges, šaltalankių ir kitas uogas. Tikrinama dėl pesticidų, sunkiųjų metalų likučių, vabzdžių kenkėjų poveikio, mikrobiologinės taršos. Įvežamų uogų tiriamas ir radioaktyvumo lygis.

2013-2014 metais buvo ištirti 195 uogų mėginiai, 5 mėginiai neatitiko teisės aktų reikalavimų. Braškėse buvo nustatytas norovirusas, o braškėse ir mėlynėse aptikta didžiausią leistiną koncentraciją viršijančių pesticidų likučių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"