TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Tylos dieta – gyvybiškai svarbi

2014 05 24 6:00
Tyla ir ramybė suteikia galimybę pabūti savimi.  www.hqwide.com nuotrauka

Ne visi žmonės vienodai gerai girdi ir ne visi vienodai jautrūs aplinkos poveikiui. Tad triukšmas, net neviršijantis nustatytų normų, kai kuriems mūsų sukelia dvasinį ar fizinį diskomfortą ir net rimtų sveikatos sutrikimų, o kiti nieko nejaučia. Tačiau normas viršijantis triukšmas pavojingas visiems.

Kaip rodo sergamumo profesinėmis ligomis statistika, dažniau už ausų ligas Lietuvoje pasitaiko tik jungiamojo audinio ir skeleto bei raumenų sistemos ligų. Be to, pastaruoju metu labai išplito vaikų ir paauglių klausos sutrikimai. Jų padaugėjo išpopuliarėjus ausinukams. Europos Komisijos Jungtinio tyrimų centro 2013 metų ataskaitoje teigiama, jog apie 17 proc. paauglių klausa susilpnėjo dėl pramoginės veiklos keliamo triukšmo. Deja, jie to nežino. 5-10 proc. jaunų muzikos klausytojų dėl penkerius metus ar ilgiau trunkančio triukšmo poveikio rizikuoja išvis prarasti klausą. Tai gresia asmenims, kurie ilgiau kaip valandą per dieną klausosi garsios muzikos.

Neigiamą poveikį sveikatai triukšmas daro ir trikdydamas miegą. Be to, jis gali sukelti širdies priepuolį, susilpninti gebėjimą mokytis, būti įkyraus spengimo ausyse priežastis.

Triukšmo šaltiniai

2012 metais Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje buvo sudaryti arba atnaujinti triukšmo žemėlapiai. Jie skelbiami savivaldybių interneto svetainėse. Pavyzdžiui, užsukus į svetainę www.aplinka.vilnius.lt galima nagrinėti interaktyvius triukšmo žemėlapius, pagal spalvas nustatyti vietas, kur jis didžiausias. Paprastai tai teritorijos šalia intensyvaus eismo gatvių, geležinkelių.

Kaip pažymėjo Vilniaus visuomenės sveikatos centro (VSC) specialistai, miestų gatvėmis riedantys automobiliai sukelia net 90-95 proc. viso triukšmo. Nuo jo gali apsaugoti aplinkkelių ir kitų kelių, nukreipiančių transporto srautus nuo gyvenamųjų rajonų, projektavimas bei tiesimas, triukšmą sulaikančios sienelės, teritorijų tarp magistralių, kelių ir gyvenviečių apsodinimas plačiomis gyvatvorėmis, parkais, gamtos zonų kūrimas ir kita.

Nusiskundimai

Statistikos agentūra Eurostatas kasmet atlieka žmonių apklausas dėl triukšmo. 2012-aisiais 13,3 proc. Lietuvos gyventojų pažymėjo, kad kenčia nuo kaimynų keliamo arba iš gatvės sklindančio triukšmo. Mažiau nei Lietuvoje, palyginti su kitomis Europos valstybėmis, triukšmu skundėsi Kroatijos (9,8 proc.), Norvegijos (10,8 proc.), Islandijos (11,1 proc.), Belgijos (11,5 proc.), Bulgarijos (12 proc.), Estijos (12,8 proc.) ir Švedijos (13 proc.) gyventojai. Europos Sąjungos vidurkis – 18,8 procento.

Savipagalba

Vilniaus VSC specialistų teigimu, sušvelninti triukšmo poveikį sveikatai galime ir patys. Nemalonų, įkyrų gamybinį triukšmą patariama maskuoti natūraliais gamtos garsais – pavyzdžiui, medžių šnarėjimu arba paukščių balsais savo pasodintame sode.

"Namie negarsiai klausoma muzika taip pat turėtų atitraukti dėmesį nuo erzinančio aplinkos triukšmo ir kelti teigiamų emocijų", – sakė Vilniaus VSC vyriausiasis specialistas Algimantas Kutanovas. Anot jo, kiekvienas mūsų bent kartą per metus turėtų pabandyti išgirsti, kaip auga medis, alsuoja žemė ar virpa rūkas. "Nepamirškime, kad žmogui gyvybiškai būtina ramybė ir tyla. Tai suteikia galimybę pabūti savimi", – pabrėžė visuomenės sveikatos specialistas.

Parengė AISTĖ MASIONYTĖ

Tylos dietos receptai

* "Tylos pusryčiai" – geriausia ryto pradžia. Neskubėkite tik atsibudę iš karto jungti visų informavimo šaltinių (TV, radijo), kurie dažniausiai ir yra triukšmo šaltinis.

* Klausydamiesi mėgstamos laidos ar muzikos pritildykite radijo imtuvo ar ausinukų garsą dviem, o televizoriaus - vienu lygiu. Pabandykite ir būsite maloniai nustebinti, kiek naujų garsų ir spalvų įgaus pasaulis.

* Važiuodami automobiliu piktinatės erzinančiu supančio pasaulio netobulumu? Nenaudokite be reikalo mašinos garso signalo! Saugoti kitų ir savo nervus nuo neigiamo triukšmo poveikio – ypač stiprių asmenybių bruožas.

* Lankydamiesi restorane, sporto klube, diskotekoje, kine jaučiate diskomfortą dėl nepakeliamo garso? Atminkite – visada turite teisę kreiptis į administraciją ir paprašyti pritildyti garsą. Jei jūsų balso stiprumas neviršys normalaus pokalbio tono, yra tikimybė, kad būsite išgirsti.

* Naudokite bet kokias apsaugos priemones būdami triukšmingoje aplinkoje (kai pjaunama žolė, vyksta statybos ar remontas ir pan. darbai)

* Valgydami pabandykite išjungti televizorių ir pabendraukite su kitais arba tiesiog ramiai pamąstykite. Tikra palaima, ar ne?

* Rūpinkitės savo klausa, reguliariai ją tikrinkitės.

* Bet kurioje situacijoje nepamirškite humoro jausmo ir kovokite su triukšmu tyliai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"