TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Tyrimu įrodyta savanorių teikiamos emocinės paramos telefonu kokybė

2015 09 10 9:00
Kadras iš „Oskaru“ įvertinto filmo „The Phone Call“ (rež. Mat Kirkby). 

„Oskaru“ 2015 metais apdovanotame trumpametražiame vaidybiniame filme „Telefono skambutis“ pasakojama apie moterį, dirbančią psichologinės pagalbos skambučių centre. Dramatiškame dvidešimties minučių britų režisieriaus kūrinyje – pagrindinės veikėjos pastangos atkalbėti skambinantį žmonos netekusį vyrą nuo pasitraukimo iš gyvenimo. 

Savižudybių rodikliai Didžiojoje Britanijoje mažai skiriasi nuo Europos Sąjungos (ES) vidurkio. 100 tūkst. gyventojų tenka tarp 11 ir 12 savižudybių. Tuo metu Lietuvoje šis skaičius kone trigubai didesnis. Per metus čia nusižudo apie tūkstantis žmonių.

Neretai keliamas klausimas dėl emocinės paramos telefonu, kurią Lietuvoje teikia penkios skirtingos linijos, kokybės. Ar gali būti, kad savanoriškais pagrindais dirbantys asmenys, neturintys psichologijos studijų diplomo, geba reaguoti į savižudybės rizikos bei kitas sudėtingas situacijas?

Savanoriai nenusileidžia profesionalams

Vakar, pasaulinės savižudybių prevencijos dienos išvakarėse, Seime pristatytas pirmasis Lietuvoje atliktas telefoninės pagalbos kokybės tyrimas. Rezultatai rodo, jog savanorių konsultantų teikiama parama ya kokybiška.

„Dažnai sulaukiame klausimo, ar savanorių teikiama emocinė parama yra tinkama. Kartais netgi siūloma jos atsisakyti ir rinktis profesionalius psichikos sveikatos specialistus. Tačiau šio kokybės tyrimo rezultatai rodo, kad savanoriai puikiai atlieka savo misiją“, – teigė „Jaunimo linijos“ vadovas dr. Paulius Skruibis. Pasak jo, panašiais tyrimais JAV bei Kanadoje nustatyta, jog savanorių paslaugos ne tik nenusileidžia, bet kartais ir pranoksta specialistų darbą.

„Jaunimo linijos“ savanorė J. Ivanauskė. / Alinos Ožič (LŽ) nuotraukos

„Vaikų linijos“ vadovas dr. Robertas Povilaitis pastebi, kad atliktas tyrimas aktualus ne tik skambinantiems, bet ir savanoriams, juos ruošiantiems bei jų darbą nuolat prižiūrintiems darbuotojams. Jiems tai „svarbus įvertinimas“. Abiejų minėtų nevyriausybinių organizacijų veikla yra paremta savanorišku darbu: jaunimą ir vaikus konsultuoja apie 400 tam specialiai paruoštų asmenų. Naujų savanorių atranka vykdoma kelis kartus per metus, vykdoma konsultavimo priežiūra, siūlomos galimybės kelti kvalifikaciją.

Nepavykusių pokalbių – mažiau nei 3 proc.

Mėnesį trukusį tyrimą šių metų pavasarį atliko septyni Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) Sveikatos psichologijos katedros ekspertai. Vertintas „Jaunimo linijos“ bei „Vaikų linijos“ savanorių darbas trijuose filialuose Kaune, Klaipėdoje, Vilniuje. Į tyrimą nepateko kitos trys psichologinę pagalbą teikiančios „Vilties linija“, „Pagalbos moterims linija“ bei „Linija doverija“. Skambinantieji pokalbio pradžioje buvo informuoti, kad jų gali būti klausomasi kokybės tyrimo tikslais, o savanoriai įspėti apie tyrimą, tačiau nežinojo, kada tiksliai jų klausomasi.

Į analizę įtraukti bent dvi minutes trukę konsultaciniai skambučiai, vykę įvairiu paros metu bei skirtingomis savaitės dienomis. Intensyviausias metas „Jaunimo linijai“ yra vakaras (nuo 20 val. iki vidurnakčio), o karštymetis „Vaikų linijai“ tęsiasi nuo 14 iki 16 val. Skambučiai vertinti pagal bendruosius ir specifinius konsultavimo įgūdžius (pavyzdžiui, laiko valdymas, alternatyvų tyrinėjimas, situacijos analizė, jausmų pastebėjimas ir įvardijimas etc.), jų veiksmingumą, pastebėtas klaidas.

Doc. K. Šmigelskas.

Perklausę 48 valandas ir įvertinę 138 konsultacinius pokalbius ekspertai nustatė, kad didžioji jų dalis (apie 82 proc.) buvo gerai pavykę, vidutiniškai pavykę 15 proc., o nelabai pavykę – mažiau nei 3 proc. Taip pat tyrimas atskleidė, kad „Jaunimo linijos“ savanoriai yra ypač gerai pasiruošę pagelbėti nusižudyti ketinantiems žmonėms, o „Vaiku linijos“ – įvairias prievartos formas patiriantiems vaikams.

Klausytis ne taip lengva

Tyrimo rezultatai rodo, kad savanoriai greitai ir gerai užmezga kontaktą su skambinančiuoju, geba aktyviai klausytis, skatina pašnekovą išsakyti jausmus, juos atspindi, teikia adekvačią emocinę pagalbą. Be to, daroma išvada, kad su skambinančiaisias bendraujama pagarbiai, tolerantiškai, etiškai. Anot tyrimą pristačiusio LSMU docento Kastyčio Šmigelsko, skambinantieji neretai patys savanoriams išsako dėkingumą už jų pastangas padėti, džiaugiasi galimybe atvirai, be nerimo kalbėti apie tai, kas svarbu.

Konsultacijų kokybė skirtinguose linijų filialuose, kaip nustatė ekspertai, beveik nesiskiria. Pastebėtos klaidos buvo pavienės, didelės įtakos konsultacijoms neturėjusios. Dažniausia jų – per didelis konsultanto betarpiškumas ir susitapatinimas su skambinančiuoju. Ekspertai nurodė, jog gerinti galima skambučių laiko valdymą, užimti mažiau šališką poziciją pašnekovų išsakomais klausimais, geriau valdyti savo elgseną, kai skambinantieji žemina, daugiau dėmesio skirti išdykaujančių ir nekonsultacinių skambučių prevencijai, kurie „atima eterį“ iš ieškančių pagalbos, bei efektyviau naikinti techninius trukdžius.

Tridešimtmetę „Jaunimo linijos“ savanorę Juliją Ivanauskę į savanorių gretas įsilieti paskatino išgyventa netektis dėl savižudybės artimoje aplinkoje. Valstybės tarnautoja į organizaciją atėjo bijodama, kad nesusitvarkys, tačiau prasidėjus mokymams nurimo. Anot jos, pagrindinis įrankis šiame darbe – aktyvus klausymas. „Iš praktikos galiu pasakyti, kad jį reikia vadinti aktyviu girdėjimu. Reikia atliepti, reikia priimti. Tai vienas didžiausių iššūkių“, – teigė savanorė, pažymėdama, kad šio įgūdžio reikia mokytis visą gyvenimą. Taip pat ji skatino nebijoti kalbėtis savižudybės tema, vien pokalbis apie tai tikrai nepaskatinsiąs šiam žingsniui, tačiau gali padėti susimąstyti, kreiptis pagalbos.

Prieinamumas išlieka iššūkiu

2014 metais atsiliepta tik į kas dvyliktą psichologinės pagalbos telefonu ieškančiojo skambutį. Pasak Lietuvos emocinės paramos tarnybų asociacijos (LEPTA) valdybos pirmininko Aido Vagonio, norint plėsti veiklos apimtis reikalingas didesnis finansavimas iš valstybės biudžeto. Šiais metais Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) „Vaikų linijai“ bei „Jaunimo linijai“ skyrė beveik 66 tūkst. eurų, kurie sudaro apie penktadalį organizacijų biudžeto. Likę pinigai gaunami iš privačių bei verslo rėmėjų, projektinės veiklos.

Sveikatos apsaugos ir darbo viceministras G. Klimavičius.

Nuo 1998 metų SADM finansuoja emocinės pagalbos telefonu teikimą, apmokėdama gyventojų skambučius bei iš dalies dengdama tarnybų veiklą (savanorių rengimą, patalpų nuomą, komunalines išlaidas, organizacijų administravimą etc.). Kaip pažymi ministerija, finansavimas nuo 2012 m. didinamas. „Emocinę pagalbą telefonu vertinu kaip ilgalaikę ir kokybišką prevencinę paslaugą vaikams ir jaunimui kovojant su patyčiomis, smurtu ir netgi savižudybėmis. Ateityje tikrai tęsime bendradarbiavimą su šiomis linijomis svarstydami, kaip didinti ne tik kokybinį, bet ir kiekybinį efektyvumą“, – kalbėjo viceministras Gintaras Klimavičius.

Kviečia paminėti pasaulinę savižudybių prevencijos dieną

„Jaunimo linija“ kviečia prisijungti prie pasaulinės iniciatyvos „Savižudybių prevencija: susijungti ir gelbėti gyvybes“ dviračių žygiuose Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Kupiškyje. Jau trečius metus iš eilės organizuojamų žygių metu siekiama įveikti atstumus, kurie kartu sudėjus prilygtų kelionei aplink pasaulį.

Šiandien Vilniuje dviratininkai nuo Tuskulėnų rimties parko link Švč. Trejybės (Trinapolio) bažnyčios pajudės 18 val. Kaune tuo pačiu metu žygis prasidės prie Soboro (Nepriklausomybės a. 14), jo dalyviai važiuos link Kauno pilies, persikels per Petro Vileišio tiltą ir važiuos Neries krantine iki Varnių tilto. Klaipėdoje nuo 17 val. 30 min. bus važiuojama dviračių taku nuo prekybos centro BIG iki Studlendo. O Kupiškyje žygis vyks rugsėjo 11 d. 16 val. 30 min., kuomet dalyviai pajudės link Kupiškio marių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"