TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Vaiko rytas prasideda iš vakaro

2016 10 08 6:00
Kartais vaikams labai sunku apsispręsti, ką jie rengsis, nebenori to, ką išsirinko iš vakaro. huffingtonpost.com nuotrauka

Kaip jums sekasi rytais susiruošti į darželį, mokyklą ir į darbą? Ar lengvai keliatės, ar netenka ginčytis ir pyktis, kai vaikai nenori lipti iš lovos arba ko nors rengtis? O nuvažiavus į darbą, ar neatrodo, kad jau atidirbote pusę dienos, nors „tik“ pažadinote vaikus, suruošėte juos ir nuvežėte į darželį ar mokyklą.

Pati svarbiausia rytinės ruošos taisyklė – kiekvienas rytas prasideda iš vakaro. Tiek vaikams, tiek tėvams kur kas sunkiau keltis ir ruoštis, jei yra neišsimiegoję. „Viena tėvų klaidų – nevienodas dienos režimas darbo ir poilsio dienomis. Nuo pirmadienio iki penktadienio tenka keltis anksti, tačiau penktadienio vakarą dažniausiai visi atsipalaiduoja, suaugusiesiems nebesinori vaikų ir vėl varyti į lovą, kaip tai vyksta kiekvieną mielą vakarą, todėl leidžiama ilgiau vakaroti. Jei penktadienį ir šeštadienį buvo gulamasi labai vėlai, tai atėjus sekmadienio vakarui 21 valandą miego tikrai nesinori. O tada po sekmadienio išaušta sunkus pirmadienio rytas, miego ritmas sutrikęs ir tik savaitės pabaigoje lyg ir vėl sugrįžtama į vėžes“, – sako gydytoja psichoterapeutė, vaikų ir paauglių psichiatrė Dalia Mickevičiūtė.

Specialistė pataria: stenkitės, kad bent jau namuose savaitgalio režimas nenukryptų nuo įprasto daugiau kaip 1–2 valandas. Šį patarimą prisiminkite ir per atostogas, kad mokslo metų pradžia ar grįžimas į mokyklą po Kalėdų ar kitų atostogų būtų sklandesnis, jau prieš kelias dienas stenkitės vaikus pratinti prie numatomo dienos režimo.

Valanda dvi iki miego

Psichologė-psichoterapeutė Dalia Mickevičiūtė

Reikėtų stengtis taip suplanuoti dienotvarkę, kad judrūs žaidimai baigtųsi ne vėliau, kaip likus 1–2 valandoms iki miego, o kartais prireikia ir 3 valandų, ypač hiperaktyviems vaikams. „Prisiminkite, kaip patys jaučiatės, pavyzdžiui, po krepšinio treniruotės ar šokių vakarėlio: kūnas jau pavargęs, bet dažnai esate tokie užsivedę, kad norisi dar pabūti su draugais, pasikalbėti, galbūt išlenkti bokalą alaus – daryti bet ką, bet tikrai ne žingsniuoti į lovą. Smegenys yra gana inertiškos, ypač mažesnių ar hiperaktyvių vaikų, todėl jiems būtinas laipsniškas perėjimas nuo vienos veiklos prie kitos, ypač kai jos tokios kontrastingos“, – teigia specialistė.

Ramus vakaras – ypač tinkamas laikas susiruošti rytdienai: susidėti drabužėlius, aptarti būsimą dienotvarkę, pakalbėti apie praėjusią dieną.

Ryte daugiau šviesos

Gydytoja psichoterapeutė sako, kad šis patarimas paremtas biologinių tyrimų duomenimis: mūsų miegui įtakos turi hormonas melatoninas, kuris išskiriamas tamsoje, o jo koncentracija sumažėja dienos šviesoje. Mūsų vaikai iki pat gulimosi į lovą yra „apšviesti“ šviestuvų, televizorių, kompiuterių, išmaniųjų telefonų. Gali būti, kad dėl to išsiderina melatonino apykaita, ir vaikas negali užmigti ir gerai išsimiegoti. Pastebima, kad vakare prislopinus apšvietimą, nesinaudojant įvairiais švytinčiais prietaisais galima geriau sureguliuoti vidinį laikrodį, atsakingą už gerą ir kokybišką miegą.

Jei gali – padaryk šiandien

Kad nereikėtų ryte ieškoti raktų, sąsiuvinių ar švarių kojinių – susidėkite visa tai iš vakaro. Atrodo, paprasta taisyklė, bet kaip sunku jos paisyti. Kartais vaikams būna labai sunku apsispręsti, ką jie rengsis. Rytais nebenori to, ką išsirinko vakare, arba orai subjuro. „Pabandykite apeiti šias kliūtis iš anksto. Pasitikslinkite, kokie numatomi orai. Galite duoti vaikams užduotį susidėti drabužius komplektais. Taip pat patartina spintoje atskirai sukabinti drabužėlius, tinkamus darželiui (mokyklai), ir šventinius arba skirti sportui, laisvalaikiui“, – pataria gydytoja.

Ar jungti televizorių

Psichoterapeutė D. Mickevičiūtė pataria rytais nejungti televizoriaus ar kompiuterio: vaikai filmukus galės pažiūrėti vakare, kai nereikės skubėti, o jūs žinias galite paklausyti važiuodami automobiliu ar peržiūrėti internete darbe. Vaikai, ypač maži ar turintys hiperaktyvumo bruožų, labai greitai geba nuklysti nuo kryptingos veiklos, todėl jų aplinkoje turi būti kaip galima mažiau „be galo įdomių“ dirgiklių.

Paprastesni reikalavimai

„Puikiai žinote savo šeimos ryto ruošos įpročius, tad pagalvokite, gal galima kai ką būtų daryti paprasčiau? Puiku, jei jūs kiekvieną rytą gaminate šiltus pusryčius, kepate blynus ar bandeles. Tačiau jeigu dėl to irztate, barate vaikus ir vėluojate į darbą, gal neverta? Pusryčiams puikiausiai tiks ir sumuštinis, ir per kelias minutes išverdama košė.

Dažnai darželinukai rytais ilgai ir nenoriai rengiasi, bando tėvų kantrybę, o šie stengdamiesi ugdyti vaiko savarankiškumą nenori už juos daryti to, ką jie patys puikiausiai moka. Teisingas požiūris, tačiau jeigu dėl to visi vėluojate ir blogai jaučiatės, nieko neatsitiks, jei vaikui padėsite apsirengti. Lavinti įgūdžius galite vakarais ar savaitgaliais, kai nereikia taip skubėti“, – pataria gydytoja.

Parengta bendradarbiaujant su „Mamos žurnalu“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"