TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Vaikų maistui - daigintos sėklos ir grūdai

2013 10 05 5:45
Vienas pagrindinių vadinamojo žaliojo maisto komponentų – daiginti grūdai. LŽ archyvo nuotraukos

Jeigu vaikai valgytų mažiau pieno produktų ir baltųjų miltų gaminių, o termiškai neapdorotas, gyvas maistas sudarytų bent 20 proc. mitybos, jie būtų daug stipresni ir kur kas rečiau sirgtų peršalimo ligomis. Taip teigia Annos Wigmore fondo direktorius Paulius Jaruševičius.

P.Jaruševičius ypač rekomenduoja pratinti vaikus prie vertingų medžiagų gausa pasižyminčių daigintų sėklų ir grūdų, nes juose, palyginti du nedaigintais, vertingųjų medžiagų yra dešimtis kartų daugiau. "Sėklas ar grūdus sudrėkinus ir jiems gavus truputį šilumos, prasideda fermentacijos procesas. Tai reiškia, kad baltymai virsta amino rūgštimis. Sėkloms dygstant maistinių medžiagų – vitaminų, mineralų, mikroelementų – padidėja 30-60 kartų. Augantis augalas dar turi ir didžiulės energijos", – aiškina P.Jaruševičius.

Žalių grikių patiekalai

Fondo direktorius pataria vaikų mitybai naudoti ne pakepintus tamsius grikius, kurių negalima sudaiginti, o žalius, termiškai neapdorotus. Tokių būna ekologiško maisto parduotuvėse arba turguje, galima rasti ir pas ūkininkus.

Grikius reikia 4 valandas pamirkyti (kitas sėklas ir riešutus paprastai - 8 valandas), o paskui dar 24 valandas padaiginti. Pradėjus kaltis daigeliams grūdus galima valgyti ir nevirtus.

Jeigu tėvai vis dėlto norėtų išvirti košę, anot P.Jaruševičiaus, geriau virti iš daigintų grikių. Pašnekovas patikina, kad tokia košė labai skani.

Sudaigintus grikius galima ir džiovinti, pavyzdžiui, ant radiatoriaus. Bet geriausia tai daryti džiovintuvu, arba vadinamuoju dehidratoriumi. Sudžiovinti grikiai pasidaro labai traškūs ir skanūs. Jų galima įdėti vaikams į mokyklą. Jei tokius grūdus suplaktume plaktuvu, pasigamintume grikių pieno. Jį užpylus ant džiovintų grikių išeina labai skani košė.

Pasak P.Jaruševičiaus, sumažinę nenaudingų produktų dalį racione, tėvai iš karto pajus, kad jų vaikai tapo sveikesni. /Asmeninio albumo nuotrauka

Vertingiausias augalas žemėje

Patartina sudaiginti ir nekepintas saulėgrąžas. Pasak P.Jaruševičiaus, šių sėklų daigai turtingi vitaminų D ir C, riebiųjų rūgščių, taip pat turi apie 30 proc. baltymų, daug įvairių mikroelementų. Mūsų tautietė A.Wigmore, kurios vardu pavadintas P.Jaruševičiaus vadovaujamas fondas, yra sakiusi, kad daigintos saulėgrąžos - vertingiausias augalas žemėje.

Išlukštentas saulėgrąžas reikia 8 valandas arba per naktį mirkyti, o paskui 24 valandas daiginti. Jas galima vartoti, kai tik pradeda lįsti šaknelės. Tiesa, daiginamas sėklas dar būtina rytą ir vakare perskalauti vandeniu. Tai patogu daryti paprasčiausiame stiklainyje – reikia uždengti jį sieteliu ir kartu su sėklomis paversti horizontaliai, kad išbėgtų vanduo. Taip jos labai gerai dygsta ir neišdžiūva.

Pradėjusias dygti saulėgrąžas tinka dėti į salotas arba patiekti su kitais patiekalais. Sudaigintas ir išdžiovintas sėklas galima suplakti ir pasigaminti saulėgrąžų pieno.

Eksperimentas ant padėklo

Vaikų darželiuose P.Jaruševičius siūlo atlikti tokį eksperimentą – užsiauginti saulėgrąžų daigų ant žeme pabarstytų padėklų. Šiuo atveju saulėgrąžos turi būti neišlukštentos, bet nekepintos. Ant valgyklos padėklo reikėtų užpilti maždaug centimetrą žemės, pageidautina - kuo švaresnės. Prieš tai saulėgrąžų sėklas būtina sudaiginti. Tam galima paimti 3 litrų stiklainį, į jį suberti maždaug 2 stiklines saulėgrąžų, vakare užpilti jas vandeniu ir palaikyti apie 12 valandų. Paskui vandenį reikia nupilti ir dar dvi paras sėklas padaiginti, du kartus per dieną perskalaujant jas, kol pradės lįsti šaknelės. Tada saulėgrąžos gana tankiai beriamos ant padėklo paviršiaus, prispaudžiamos kitu padėklu, o ant viršaus dedamos 5-6 knygos arba pora trilitrinių stiklainių su vandeniu. Sėklas būtina kasdien palaistyti, kad žemė būtų truputį drėgna. Maždaug 5-6 dieną padėklą galima nukelti ir daiginti sėklas ant palangės, nuolat jas laistant. Apie vienuoliktą dieną (nuo mirkymo pradžios) daigai nukerpami žirklėmis, nuplaunami ir valgomi. Tokį edukacinį eksperimentą galima atlikti ir namie. P.Jaruševičius įsitikinęs, kad vaikai, pamatę, kaip augalai auga, labiau norės jų paragauti.

Saulėgrąžų daigų galima užsiauginti tiesiog ant padėklo.

Pusryčiams – žalieji kokteiliai

Galima daiginti ir riešutus, ir kviečių sėklas. Iš šių taip pat išeina labai skanus pienas. Verta padaiginti ir mums Lietuvoje mažiau žinomas sėklas, pavyzdžiui, liucernų, ožragių, dobilų ar brokolių. Jų reikėtų ieškoti ekologinių produktų parduotuvėse.

Anot gyvojo maisto žinovo, labai skanios daigintais lęšiais pabarstytos salotos. Įdomu paragauti ir spindulinių pupuolių, arba žaliųjų mung pupelių, kurios, beje, labai lengvai dygsta namuose. Jas galima dėti į salotas, valgyti su kitais patiekalais.

P.Jaruševičius dar siūlo pasigaminti žaliųjų kokteilių. Pavyzdžiui, iš bananų ir bet kokių žalių lapų. Papildomai galima įdėti daigintų grūdų, obuolį, kriaušę ar slyvą. Toks kokteilis labai tinka vaikų pusryčiams. Anot P.Jaruševičiaus, bent jau iš ryto jiems nereikėtų duoti virtos košės, geriau ko nors lengvesnio - vaisių arba žaliojo kokteilio.

Ligų priežastis

"Kuo daugiau vaikai vartos termiškai neapdoroto maisto, kuo dažniau gaus žalių salotų, vaisių ir daržovių, tuo bus sveikesni, nustos sloguoti, sirgti peršalimo ligomis ir gripu. Termiškai neapdoroto maisto reikia valgyti net žiemą. Mityba yra harmoninga, jei tokie produktai sudaro 20 proc. žmogaus raciono. Sergame dėl to, kad vartojame labai daug gyvulinės kilmės baltymų. Mokslininkų duomenimis, peršalimo ligos ir sloga yra per didelio pieno produktų vartojimo pasekmė. Toks maistas labai rūgština organizmą, skatina gleivių susidarymą. Vaikams kenkia ir baltų miltų produktai, tokie kaip bandelės, ypač jei jų valgoma daug. Sumažinę nenaudingų produktų dalį racione, tėvai iš karto pajus, kad jų vaikai tapo sveikesni", – tvirtina P.Jaruševičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"