TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŠEIMA IR SVEIKATA

Vasaros iškyla: ką ir kiek valgyti

2016 06 11 6:00
pixabay.com nuotrauka

Žmogaus organizmas bet kuriuo metų laiku turi gauti reikalingų medžiagų, atitinkamą kalorijų kiekį ir turi vyrauti įvairūs maisto produktai, tad vasarą mitybos įpročiai neturėtų labai keistis. Tačiau šiltuoju periodu kūnui reikia mažiau kalorijų, todėl jų galime gauti mažiau nei kitu metų laiku.

Tad vasarą reikėtų vartoti mažiau kaloringą maistą ir stengtis į mitybos racioną įtraukti kuo daugiau šviežių vaisių, daržovių, uogų. Doc. dr. gydytojose dietologės Editos Gavelienės teigimu, vasarą maistas dažnai mums tampa tarsi bendravimo ritualu, per išvykas mėgstame užkandžiauti dažniau nei įprastai, ilgi vakarojimai gamtoje neįsivaizduojami be grilyje kepto maisto. Visa tai gali būti įtraukta į mitybą, bet svarbu valgyti su saiku, vėlai vakare neprisivalgyti, o nesveikus, vasarą itin mėgstamus užkandžius, tokius kaip kepta duona, keisti šviežiomis uogomis, vaisiais ir daržovėmis.

Aliejuje gaminti patiekalai – nesveika

„Vasaros sezonas tuo ir žavus, kad turime galimybę valgyti šviežius vaisius, uogas, daržoves. Vasarą ilgiau trunka diena, dažniau vakarojama ir rengiami šventiniai pasisėdėjimai. Todėl atsiranda pavojus užkandžiauti tais maisto produktais, kurie nelabai naudingi arba visai nenaudingi mūsų organizmui, ypač aliejuje ruošti maisto produktai. Jie dažniausiai imami į išvykas manant, kad tai negendantis arba galintis ilgiau išsilaikyti produktas. Deja, aliejuje gaminti patiekalai naudos sveikatai tikrai neduoda. Juose susidaro tam tikrų medžiagų, kurios kenkia organizmui“, – aiškino dr. E. Gavelienė.

Jos nuomone, dažnai tokius maisto produktus renkamės dėl nuotaikos, skonio ar tradicijų, bet ne dėl organizmo poreikio. Geriausia tokius užkandžius keisti sezoniniais vaisiais ar daržovėmis – ir užkąsime, ir organizmą aprūpinsime vitaminais. Nors vasara ir ypatinga tuo, kad galime daugiau valgyti šviežių vaisių, daržovių, uogų ir taip turtinti savo mitybos racioną, nederėtų manyti, jog vien šie produktai turi vyrauti visą vasarą. Be to, valgant šviežias daržoves ir vaisius, svarbu saikas, – tai esminė mitybos taisyklė, ir jos privalu paisyti bet kuriuo metų laiku.

Neprotinga suvalgyti kilogramą braškių

„Daug žmonių bando prisivalgyti sezoninių uogų, vaisių, daržovių tarsi už visus metus, bet tai daryti neverta, ypač turint galvoje vaisius ir uogas, nes viršydami rekomenduojamus kiekius galime pakenkti sau. Nesvarbu, žiema ar vasara, uogų, vaisių, sulčių reikėtų suvartoti ne daugiau nei 300–400 gramų per dieną. Tai būtų, tarkim, du obuoliai ir trys kiviai, dienos norma. Tad suvalgyti kilogramą braškių birželio dieną dėl to, kad tų braškių vėliau nebebus, tikrai neprotinga. Taip darydami neprikaupsime vitaminų organizmui visiems metams. Galima uogų užsišaldyti, nors jų vertė nebus lygiavertė šviežioms uogoms, bet nors kiek bus išsaugomos organizmui naudingos ir reikalingos medžiagos“, – LŽ teigė gydytoja dietologė Kristina Jasmontienė.

Anot E. Gavelienės, vakarojimų su grilyje keptu maistu nereikia atsisakyti. Tiesiog svarbu žiūrėti, ką dedame į lėkštę, rinktis šviežiai gamintą maistą, mažiau suskrudusį kepsnį ir ne patį didžiausią, nepamiršti, kad tądien paskutinis valgymas turėtų būti trys valandos iki miego. Be to, kepsnys vakare neturėtų būti vienintelis tos dienos maistas, kai stengiamasi suvalgyti visą dienos normą. Jei bus laikomasi reguliaraus mitybos režimo ir atsižvelgiama, kada planuojama miegoti, saikingas kepsnio valgymas vakarieniaujant tikrai nepakenks.

Vasaros sezonas pavojingesnis dėl to, kad šiltoje temperatūroje sparčiau dauginasi bakterijos, ir maistas genda greičiau. „Vasarą daug švenčių, visokiausių renginių, todėl padidėja rizika apsinuodyti maistu“, – pabrėžė dr. E. Gavelienė. Pasak specialistės, esama įvairių būdų, kaip maistą išlaikyti šviežią ir reikiamos temperatūros, jeigu planuojante iškylą gamtoje. Tereikia netingėti apgalvoti, koks maistas, kada bus vartojamas, prieš perkant tikrinti produktų tinkamumo vartoti laiką ir panašiai.

Gerti daug vandens

Vasarą reikėtų gerti daugiau skysčių nei įprastai, nes viena labai svarbių skysčių funkcijų organizme yra termoreguliacija. Esant karštam orui turime vėsintis, o tam taip pat reikalingi skysčiai. Jeigu geriame vandens tiek pat, kiek žiemą ar net mažiau, tada mūsų organizmui jo trūksta, ir galime greičiau perkaisti.

„Skysčių norma, kurią žmogus turi išgerti per parą, nustatoma pagal jo organizmo poreikį. Vidutiniškai vienam centimetrui ūgio reikėtų išgerti 10 mililitrų skysčių arba vienam svorio kilogramui turėtų tekti 20–30 mililitrų vandens. Vasaros sezonu žmogus pagal šį skysčių poreikį turėtų išgerti vandens maždaug litru daugiau“, – sakė K. Jasmontienė.

„Maisto produktai, tegul tai ir grilyje kepta mėsa, nėra blogas pasirinkimas karštuoju sezonu, jeigu valgoma laiku, ne itin vėlų vakarą ar vidurnaktį. Tiesiog svarbu tinkamai laikyti ir gaminti maistą. Jei poilsiaujame gamtoje karštą dieną ir ilgai laikome mėsą automobilyje, kai prireiks ją gaminti, greičiausiai ji nebus tikrai kokybiška. O jei keptą mėsą valgysime vėlų vakarą, kai lauke karšta, ir dar atsiras alkoholio, tai tikrai netinkamas pasirinkimas“, – aiškino K. Jasmontienė.

Jeigu labai aktyviai leidžiame laiką, vandens papildomai reikėtų išgerti ir daugiau nei litrą, nes sportuojant kūnas sušyla dar labiau, daugiau prakaituojama, vadinasi, reikia ir daugiau skysčių normaliai kūno temperatūrai palaikyti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"