Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

„Blogų“ gatvių gyventojams – brangesnis draudimas

 
2016 12 08 6:00
Draudimo įkainiai pakilo net tik avaringiausiose, bet ir "blogose" Vilniaus gatvėse gyvenantiems vairuotojams.
Draudimo įkainiai pakilo net tik avaringiausiose, bet ir "blogose" Vilniaus gatvėse gyvenantiems vairuotojams. Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Vilniaus draudimo brokeriai teigia, kad drausdami savo automobilius tarptautinės draudimo kompanijos „BTA Baltic Insurance Company“ Lietuvos filiale ( toliau – „BTA draudimas“) aštuonių Vilniaus gatvių gyventojai už transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo liudijimą verčiami mokėti trečdaliu brangiau nei kiti vilniečiai – neva jie gyvena „blogose“ gatvėse. Oficialiai draudimo kompanija tokią informaciją neigia.

Nedidelė paslaptis, kad draudikai civilinės atsakomybės ir kasko draudimo kainodarą formuoja atsižvelgdami į dešimtis kriterijų. Svarbiausi jų – vairavimo stažas, per metus patirtų avarijų skaičius ir taip toliau.

Bet tai, kad viena draudimo kompanija ėmė skirstyti net ir Vilniaus gatves į „geras“ ir „blogas“, o pastarųjų vairuotojams taikyti 30 proc. didesnius privalomojo draudimo įkainius, Remigijui Sėliukui, UADBB Draudimo brokerių aljanso Vilniaus skyriaus vadovui, atrodo tikras paradoksas.

Remigijus Sėliukas: “Blogose" Vilniaus gatvėse gyvenantiems vairuotojams civilinės atsakomybės draudimo liudijimas brangesnis apie 30 procentų."/"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka
Remigijus Sėliukas: “Blogose" Vilniaus gatvėse gyvenantiems vairuotojams civilinės atsakomybės draudimo liudijimas brangesnis apie 30 procentų."/"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

„Tikėtina, kad draudikas tyrė savo privalomojo civilinės atsakomybės draudimo portfelį ir suskaičiavo, kad galbūt vienose gatvėse įvyksta kur kas daugiau avarijų nei kitose arba jų pasekmės tragiškesnės. Kitas klausimas, ar tokia informacija gali būti pasirinkta svertu, kuris teisingai nusako draudimo riziką? Jeigu „geroje“ gatvėje gyvenantis vairuotojas sukelia avariją „blogoje“ gatvėje, ir tai įskaičiuojama į „blogos“ gatvės statistiką, niekaip nesuprantu, kuo čia tada dėtas „blogos“ gatvės gyventojas, kurį verčia mokėti didesnę įmoką, nei moka „geros“ gatvės gyventojai“, – stebėjosi „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Tačiau R. Sėliuko „Lietuvos žinioms“ pateiktą informaciją „neteisinga ir neįtikėtina“ vadina ne tik „BTA draudimas“, bet ir Lietuvos transporto priemonių draudimo (LTPD) biuro direktorius Algimantas Križinauskas. Šio nuomonė itin kategoriška: esą tai gali būti brokerių kompanijų būdas per žiniasklaidą paspausti draudikus, kad šie patiems brokeriams taikytų geresnę kainodarą.

Šokiruojanti brokerių informacija

R. Sėliukas neneigė šokiruojančią informaciją gavęs ne iš pačios bendrovės „BTA draudimas“, bet iš kitoje kompanijoje dirbančio kolegos brokerio. Ir parodė laišką , kuriame parašyta, kad neva didesnius civilinės atsakomybės draudimo įkainius „BTA draudimas“ jau mažiausiai pusantro mėnesio taiko aštuonių „blogų“ Vilniaus gatvių – Perkūnkiemio, Karaliaučiaus, Šaltkalvių, Medeinos, Fabijoniškių, Verkių, Parko ir Didlaukio – gyventojams. R. Sėliukas tikino neturįs informacijos, kad „BTA draudimas“ panašią kainodarą taikytų dar kur nors kitur Lietuvoje ar kad tokią patirtį būtų spėję perimti kiti šeši Lietuvoje veikiantys draudikai.

Anot R. Sėliuko, draudimo kompanijose įprasta praktika yra diferencijuoti civilinės atsakomybės draudimo kainas, atsižvelgiant į draudėjo gyvenamąją vietą. Už privalomąjį automobilių draudimą daugiau moka didžiųjų miestų – Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos – gyventojai, nes čia registruojama daugiau avarijų. Tačiau neva apie tikruosius „BTA draudimo“ motyvus rūšiuoti Vilniaus gatves draudimo požiūriu į „geras“ ir „blogas“ jis galįs tiktai spėti. „Matyt, „blogose“ gatvėse yra didesnė draudimo rizika nei „gerose“, – sakė draudikas. Jo duomenimis, „blogose“ gatvėse gyvenantiems vairuotojams civilinės atsakomybės draudimo liudijimas pabrangsta apie 30 procentų.

„Kai kurios sąraše (turimas galvoje iš kito brokerio gautas sąrašas – aut.) minimos „blogos“ Vilniaus gatvės manęs nestebina. Pavyzdžiui, nesistebiu, kad prie „blogųjų“ priskirta Vilniaus Fabijonišių gatvė – joje iš tikrųjų įvyksta daugiau avarijų nei kitose sostinės gatvėse. Tačiau niekaip nesuprantu, kodėl sąraše atsidūrė sostinės Karaliaučiaus gatvė, apie kurią net nedaug kas yra girdėjęs ir kuri yra jungiančioji transporto arterija palyginti ramioje sostinės Pilaitės mikrorajono vietoje“, – stebėjosi R. Sėliukas.

Draudikas prieštaravo pats sau

Borisas Kuzmas, „BTA draudimas“ Marketingo ir viešųjų ryšių skyriaus vadovas, Draudimo brokerių aljanso dienraščiui pateiktus duomenis savo raštiškame komentare „Lietuvos žinioms“ vadino „neteisinga informacija“. Tačiau griežtai paneigti jos neskubėjo. „Manome, kad turite neteisingą informaciją. Mes netaikome jokių padidintų tarifų. Kiekvienam klientui pasiūlytiems draudimo įkainiams įtakos turi keliasdešimt dalykų, tarp jų – ir gyvenamoji vieta. Kainodara kinta nuolatos, priklausomai nuo avaringumo / nuostolingumo. Todėl negalime paminėti konkrečių pokyčių, konkrečių datų“, – abstrakčiai situaciją piešė draudikų atstovas.

Paprašytas pakomentuoti, kuo vadovaudamasi kompanija civilinės atsakomybės draudimo tarifus padidino vienų ir nedidino kitų Vilniaus gatvių vairuotojams, B. Kuzmas jau nė nebandė neigti, kad bendrovė skirtingą kainodarą gali taikyti net pagal gatvę, kurioje klientas gyvena. „Negalime patvirtinti ar paneigti informacijos dėl konkrečioms klientų grupėms taikomos kainodaros ar jos pokyčio, kadangi tai yra konfidenciali informacija“, – tvirtino „BTA draudimo“ Marketingo ir viešųjų ryšių skyriaus vadovas.

Konfidencialumu B. Kuzmas dangstėsi ir atsakydamas į „Lietuvos žinių“ klausimą apie tai, ar praktiką diferencijuoti draudimo įmokas skirtingų gatvių gyventojams kompanija įvedė ne tik Vilniuje, bet ir kitose Lietuvos vietovėse. „Negalime atskleisti konfidencialios informacijos“, – slapukavo „BTA draudimo“ atstovas.

Padidinti tarifai – atvykėliams?

Daugiau informacijos „Lietuvos žinių“ žurnalistui pavyko išpešti, kai, atliekant žurnalistinį tyrimą, buvo paskambinta bendruoju „BTA draudimo“ nurodytu telefono numeriu ir, prisistačius potencialiu klientu paklausta, ar tikrai aštuonių sostinės gatvių vairuotojams kompanija taiko padidintus civilinės atsakomybės draudimo tarifus. Atsiliepusi darbuotoja iš pradžių informavo, kad esą „taip negali būti“.

Vis dėlto buvo paprašyta palaukti, nes draudimo konsultantė nutarė pakalbėti su kolegomis. Po kelių akimirkų tylos telefono ragelyje „BTA draudimo“ darbuotoja jau teiravosi, ar aš gyvenąs Vilniuje? Atsakiau teigiamai. „Visą laiką gyvenote Vilniuje?“ – pasitikslino ji. Patvirtinau: „Taip.“ Tuomet konsultantė štai ką atskleidė: „Tada lyg ir niekas neturėtų keistis. Jei nebūtumėt vilnietis – tada gal „taip“.“

Pasiteiravus, ar „BTA draudimo“ darbuotoja gali patvirtinti, kad tiems vairuotojams, kurie nėra nuolatiniai, o tik laikini Vilniaus miesto gyventojai, civilinės atsakomybės draudimas būtų trečdaliu brangesnis, draudimo kompanijos konsultantė be užuolankų atsakė: „Taip.“

Brokerius įtaria reketu

Algimantas Križinauskas: "Tai gali būti brokerių kompanijų būdas per žiniasklaidą paspausti draudikus, kad šie patiems brokeriams taikytų geresnę kainodarą."/Lietuvos žinių archyvo nuotrauka
Algimantas Križinauskas: "Tai gali būti brokerių kompanijų būdas per žiniasklaidą paspausti draudikus, kad šie patiems brokeriams taikytų geresnę kainodarą."/Lietuvos žinių archyvo nuotrauka

Tuo, kad „BTA draudimas“ galėtų kelti civilinės atsakomybės draudimo įkainius Vilniaus gyventojams pagal tai, kokioje gatvėje jie gyvena, atrodo neįtikėtina LTPD biuro, kuris administruoja privalomojo automobilių civilinės atsakomybės draudimo rinką Lietuvoje, direktoriui A. Križinauskui. „Tikrai tokios informacijos neturiu, ir nelabai atrodo įtikėtina jūsų pateikta žinia. Kita vertus, nesvarbu, kad tos informacijos neturiu. Iš esmės tas rizikas kiekviena draudimo bendrovė yra laisva nustatyti taip, kaip jai atrodo geriau“, – svarstė „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Tačiau didžiausią nuostabą A. Križinauskui sukėlė informaciją „Lietuvos žinioms“ suteikusių brokerių elgesys. „Bet man keistai atrodo, kad brokeriai bando kištis į draudimo kompanijų darbą. Kompanijos diktuoja kainodarą brokeriams, o šie negali į ją kištis, nes tai ne jų kompetencija, jie turi tik už tam tikrą komisinį mokestį parduoti draudimo paslaugas. Brokeriui yra aiškiai pasakyta, kad jei jis paslaugą parduoda tam tikromis sąlygomis už kainą, kokią nustatė draudikas, jam nėra jokių pretenzijų. Nes brokeris turi teisę pardavinėti ne vienos draudimo bendrovės produktus. Tai jis parduoda tą produktą, kuris pigesnis. Tad man (brokerių pateikta informacija – aut.) yra keista be galo ir be krašto“, – piktinosi LTPD biuro vadovas.

Ar jis turįs galvoje, kad siekdami palankesnių draudimo įkainių brokeriai gali pasitelkti žiniasklaidą? „Jei atvirai, pataikėte tiesiai į dešimtuką“, – atsakė A. Križinauskas. „

Tačiau LTPD biuro vadovas patikslino, kad esą „logikos draudikų veiksmuose gal ir būtų“, jei jie didesniu tarifu apmokestina, tarkime, ne nuolatinius didžiųjų miestų vairuotojus, o atvykėlius. „Kalbant labai sąžiningai, tai mes, vilniečiai, kauniečiai, klaipėdiečiai, visada mokėjome brangiau už civilinės atsakomybės draudimą, nes primokame ir už atvykėlius iš įvairiausių regionų, kurie pasimeta Vilniaus, Kauno ar Klaipėdos gatvių eisme ir sukelia avarijas. Tiesa, kaip juos atskirti nuo nuolatinių didmiesčių gyventojų, neaišku. Bet, kiek žinau, draudikai bando tą daryti, ir turi tokią teisę“, – pažymėjo A. Križinauskas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"