Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

„Dyzelgeitas“ lietuviui uždavė galvosūkį

 
2017 04 11 11:30
Ramūnas Vėlavičius: "Ar keisti variklio kompiuterio programą, priklauso nuo kiekvieno žmogaus sąmoningumo ir geranoriškumo."/"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka
Ramūnas Vėlavičius: "Ar keisti variklio kompiuterio programą, priklauso nuo kiekvieno žmogaus sąmoningumo ir geranoriškumo."/"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

2015-ųjų pradžioje kilęs bene didžiausias skandalas automobilizmo istorijoje, kai į viešumą iškilo faktai apie Vokietijos „Volkswagen AG“ koncerno į beveik 11 mln. „Audi“, „Porsche“ ir „Volkswagen“ dyzelinius TDI variklius sumontuotą programinę įrangą, padedančią apgauti taršą matuojančius prietaisus, iki šiol kelia nerimą ir Lietuvos vairuotojams.

Vilnietis A. G. (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi), važinėjantis, anot jo paties, po „dyzelgeito“ kirviu“ patekusiu limuzinu „Audi A6“, baiminasi, kad neperprogramavęs šešių cilindrų ir 2 litrų darbinio tūrio dyzelio elektronikos negalės atlikti privalomosios techninės apžiuros (TA).“Girdėjau, kad kai kurie tokius pačius „Audi“ turintys mano likimo broliai yra gavę gamintojo laiškus, reikalaujančius perprogramuoti variklių programinę įrangą. Aš tokio laiško negavau. Be to, niekas manęs nekvietė atlikti ir perprogramavimo. Tad dabar ir nežinau, reikia man užsukti į „Audi“ centrą ar ne, kad galėčiau atlikti TA“, – savo problemą išdėstė A. G.

Patikra ir TDI dyzelių elektroninės įrangos perprogramavimas trunka labai neilgai – vos 45 minutes.

Lietuvoje ekspertizė nebūtina

2016 metų vasarį probleminius dyzelinius 1,2 l, 1,6 l ir 2 l darbinio tūrio „Audi“, Volkswagen“ ir „Porsche“ į patikrą kvietė ir šių automobilių importuotojai Lietuvoje. Buvo teigiama, kad patikra ir TDI dyzelių elektroninės įrangos perprogramavimas trunka labai neilgai – vos 45 minutes. Tačiau iki šiol nėra žinoma, kiek tiksliai Lietuvos vairuotojų pasinaudojo kvietimu ir ar apskritai pasinaudojo.

A. G. tikino kaip reikiant nerimauti pradėjęs tik tada, kai, sparčiais žingsniais artėjant į pabaigą eilinės TA terminui, išgirdo apie įspėjamuosius laiškus. Taršos duomenis klastojančių „Audi“ ir „Volkswagen“ savininkus dėl būtinybės perprogramuoti elektronines savo automobilių variklių sistemas daugiau nei prieš metus laiškais įspėjo ir Latvijos sostinėje Rygoje įsikūręs vokiškų mašinų importuotojas Baltijos šalims „Moller Baltic Import SE“.

Vis dėlto Lietuvos techninių ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius Lietuvos vairuotojus, važinėjančius „Audi“, „Volkswagen“ ar „Porsche“ gamintojo automobiliais su taršos duomenis klastojančiais dyzeliais, ramino, kad šiems nieko perprogramuoti savo mašinų varikliuose nereikės. Beje, R. Vėlavičiaus tvirtinimu, visi klastojančią įrangą turinčių vokiškų mašinų varikliai yra pažymėti EA189 kodu.

„Visų pirma reikia pabrėžti, kad tas parametras – azoto oksidų (NO) kiekis išmetamosiose dujose, tapęs vadinamojo „dyzelgeito“ ašimi, techninės apžiūros metu nė vienoje Europos šalyje nebuvo ir nėra matuojamas. To net teoriškai padaryti nėra galimybių, nes šie cheminiai junginiai fiksuojami laboratorijose, naudojant specialią aparatūrą. Ką ir kaip privalu tikrinti atvykus į TA centrą, labai tiksliai apibrėžia pas mus galiojantys teisės aktai. Kol kas juose nėra padaryta jokių pataisų ir nenumatyta jokių naujų reikalavimų, todėl bent jau artimiausiu metu azoto oksidų kiekiai nebus matuojami“, – pabrėžė R. Vėlavičius.

Lietuvoje yra 294 taršos duomenis klastojantys "Audi" markės automobiliai./"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka
Lietuvoje yra 294 taršos duomenis klastojantys "Audi" markės automobiliai./"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Svarbiausia – pirma registracija

„Transporto studijų“ ekspertas taip pat atkreipė dėmesį, kad nėra svarstomos galimybės atliekant techninę apžiūrą tikrinti, ar EA189 kodu pažymėtus variklius turinčių automobilių savininkai apsilankė „Volkswagen AG“ koncerno atstovybėse, pasirūpino variklio valdymo bloko perprogramavimu ir gavo atitinkamus atitikties sertifikatus ar įrašus serviso knygelėse. „Nors klientams išsiuntinėtuose laiškuose pažymima, jog „šią techninę priemonę atlikti būtina“, mašinų savininkams garantuojama, kad bet kuriuo atveju automobiliai yra „techniškai saugūs ir tinkami važinėti viešojo eismo keliais“, taip pat kad nekils jokių kliūčių registruojant automobilį. Kitaip tariant, nenumatoma nei „botago“, nei „pyrago“ – ar keisti variklio kompiuterio programą, priklauso nuo kiekvieno žmogaus sąmoningumo ir geranoriškumo“, – atkreipė dėmesį R. Vėlavičius savo „Lietuvos žinioms“ atsiųstame komentare.

Anot „Transporto studijų“ direktoriaus pavaduotojo, tai, ar „Audi“, „Volkswagen“ ar „Porsche“ su dyzeliniais varikliais atitinka galiojančius aplinkosaugos reikalavimus dėl išmetamų teršalų kiekio, tikrinama automobilį registruojant pirmą kartą, kitaip tariant, suteikiant leidimą dalyvauti viešajame eisme. „Tai yra daroma analizuojant gamintojo išduotus dokumentus – atitikties liudijimą, paprastai vadinamą COC (Certificate of Conformity). Jei automobilis turi galiojantį COC, registruoti jį nėra jokių kliūčių. „Dyzelgeito“ atveju šie dokumentai gauti pateikus neteisingus duomenis, tačiau, remiantis turimomis žiniomis, jų niekas nesiryžo pripažinti negaliojančiais. „Volkswagen AG“ koncernas su kontroliuojančiomis institucijomis susitarė, kad problema bus sprendžiama nemokamai perprogramuojant variklio valdymo blokus – tai padarius teršalų emisija turėtų atitikti normas. Tačiau prievolės automobilių savininkams pasirūpinti šia operacija, bent jau mūsų šalyje, nėra, todėl nėra pagrindo atliekant techninę apžiūrą iš žmonių kažko reikalauti“, – teigė R. Vėlavičius.

Suskaičiuota, kad mūsų šalyje yra beveik 7 tūkst. mašinų su EA189 kodu pažymėtais varikliais – 5099 lengvieji ir 1692 komerciniai automobiliai. Lietuvos vairuotojams dėl galimai patirtos moralinės ir /ar materialinės žalos nebus niekaip atlyginta, nes nėra tobulos teisinės sistemos ir reikiamos įrangos. Amerikoje klastojančią įrangą turinčių „Audi“, „Volkswagen“ ir „Porsche“ savininkai gavo ar dar gaus iš Vokietijos koncerno mažiausiai 1 tūkst. JAV dolerių (apie 940 eurų) siekiančias kompensacijas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"