Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

„Nissan“: elektromobilis uždirbs parduodamas elektrą

 
2017 02 09 11:30
Danijos vandens ir energijos išteklių tiekimo kompanija „Frederiksberg Forsyning“ naudosis 10 elektrinių "Nissan e-NV200", kurie pertekline elektros energija mainysis su centriniais perdavimo tinklais. 
Danijos vandens ir energijos išteklių tiekimo kompanija „Frederiksberg Forsyning“ naudosis 10 elektrinių "Nissan e-NV200", kurie pertekline elektros energija mainysis su centriniais perdavimo tinklais.  Gamintojo nuotrauka

Japonijos automobilių ir elektromobilių gamintojo „Nissan“ atstovai Lietuvoje pristatė vadinamąją V2G („Vehicle-to-Grid“ – „Automobilis į tinklą“) technologiją, kurią naudodamos kompanijos gali tikėtis uždirbti tūkstančius eurų per metus. Tiesa, Lietuvos elektromobilių asociacijai kol kas miglota atrodo ši technologijos pritaikymo mūsų šalyje perspektyva.

Mūsų šalyje „Nissan“ pardavėjams technologiją V2G pristatęs Suomijos bendrovės „Nissan Nordic Europe OY“ elektromobilių pardavimo vadovas Jaanis Tanskanenas atkreipė dėmesį, jog naujoji technologija labiau domina verslo bendruomenę. Jis kalbėjo apie Danijos Kopenhagos mieste kartu su vietos vandens ir energijos išteklių tiekimo kompanija „Frederiksberg Forsyning“ plėtojamą projektą, kai diegiami vadinamieji elektros mainai tarp 10 elektromobilių „Nissan e-NV200“, 10 dvikrypčių elektros įkrovimo prietaisų „Endesa/Enel“ ir elektros perdavimo tinklų.

„V2G technologija pagrįsta energijos mainų principu tarp elektros tinklų ir elektromobilių. Procesus užtikrina specialūs buitiniai įkrovimo įtaisai, kurie gali atiduoti / priimti energiją, bei elektros tinkle įdiegta technologija, padedanti kontroliuoti įkrovimo ir iškrovimo procesus“, – „Lietuvos žinioms“ aiškino J. Tanskanenas.

Uždirbs iš kompensacijos

Pasak jo, naudodami V2G įrangą elektromobilio „Nissan Leaf“ arba „Nissan e-NV200“ savininkai gali parduoti elektrą energijos kompanijoms, leisdami joms naudotis elektromobilio baterijoje sukaupta energija, kuri bus naudojama elektros tinklui stabilizuoti, mainais į nustatyto lygio kompensaciją. „Dideliam elektromobilių skaičiui prisijungus į tinklą, naudojant V2G, energijos kompanijos galės lengviau optimizuoti veiklos sąnaudas, geriau išnaudos elektros jėgainių pagamintą energiją bei sumažins atsinaujinančių energijos šaltinių sukurtos energijos savikainą“, – pasakojo J. Tanskanenas.

Anot jo, naudą gaus ir elektromobilių bei įkrovimų stotelių savininkės. Pavyzdžiui, dešimt „Nissan e-NV200“ ir dešimt „Endesa/Enel“ mašinų savininkė Danijos firma „Frederiksberg Forsyning“ gali tikėtis už parduotą elektromobiliuose sukauptą energiją ateityje gauti iki 1350 eurų per metus kompensaciją.

Trūkumas, paverstas pranašumu

Šiandien didieji pasaulio elektromobilių, elektros iš atsinaujinančių šaltinių ir elektrą generuojančių komponentų gamintojai siūlo įvairių schemų, kaip būtų galima efektyviau išnaudoti ekologiškos energijos pajėgumus. Visiems žinoma, kad elektra gali būti naudojama ir kaip ekologiški degalai. Bėda ta, kad elektros energiją, gaunamą iš tradicinių elektrinių, vėjo ar saulės jėgainių, kitų šaltinių, labai sunku saugoti. Greitai nepanaudota ji paprasčiausiai išnyksta. Skirtingai nei tradiciniai degalai benzinas, dyzelinas ar dujos, juos galima saugoti labai ilgai.

Elektrinės baterijos greičiau išsikrauna užėjus šalčiams, veikiant cheminėms medžiagoms ir daugeliui kitų faktorių. Dėl to ir elektromobilius gaminančioms kompanijoms nuolat kyla iššūkis, kaip įtikinti klientus, kad naudodami elektromobilius jie nepatirs nepatogumų ar net nuostolių. Juk net ir įkrovus elektromobilį greitojo įkrovimo stotelėje, per naktį nekraunamas jis atiduoda elektros energiją į aplinką ir ryte negali nuvažiuoti tokio pat kelio, kokį galėjo įveikti vakare.

Danijoje „Nissan“ ir „Frederiksberg Forsyning“ kuriama V2G sistema didžiausią pasaulio elektromobilizacijos trūkumą gali paversti pranašumu. Pasak žiniasklaidos, tai yra pirmasis pasaulyje verslo tinklas, kur elektromobiliai ir kiti elektros energiją naudojantys prietaisai elektros perteklių už kompensaciją galės grąžinti tinklams. Ateityje tokiu pat principu gali būti kuriamos elektros grandinės savivaldybėse, miesteliuose, dideliuose miestuose, regionuose.

Ateities energetika

Neabejojama, kad ateityje panašiose grandinėse dalyvaus ne tik verslo kompanijos, bet ir gyventojai.

„Visų šalių energetikai svajoja, kaip sujungti įkrovimo ir energijos panaudojimo galimybes, kaip sujungti į vieną sistemą automobilių įkrovimo ir namų įkrovimo stoteles, parkingus, garažus, pastatus. Elektros kaina visą parą kinta. Pati pigiausia elektra tada, kai yra jos perteklius. Netgi sunku pasakyti, kokiu paros metu jis gali atsirasti, nes tai priklauso nuo daugybės dalykų. Pavyzdžiui, vėjo energijos perteklius gali būti tada, kai vėjuota“, – kalbėjo Kazimieras Maneikis, „Nissan“ importuotojos Lietuvoje bendrovės „Fakto“ Autocentro automobilių pardavimo direktorius.

Elektromobilis energiją dažniausiai naudoja nuo 7 valandos ryto iki 18 valandos. Paprastai tokiu laiku grįžtama į namus ir mašina jau gali būti prijungta prie bendro tinklo. „“Nissan“ elektromobilius galima užprogramuoti, kad, pavyzdžiui, jų baterijos būtų įkrautos iki 7 valandos ryto. O iki tol mašinos akumuliatoriuje elektros kiekis gali būti įvairus. Sugrįžus iš darbo galima net visą ją atiduoti į bendrą tinklą, jei elektronika „žino“, kad, pavyzdžiui, nuo 6 iki 7 valandos ryto elektromobilį bus spėta įkrauti. Beje, V2G tinkle tą darbą atlieka speciali aparatūra“, – pasakojo K. Maneikis.

Jo teigimu, V2G tinklas kai kuo primena akcijų biržą. „Speciali aparatūra įkrauna elektromobilio akumuliatorius tuomet, kai elektros energija pigi, ir atiduoda, kai ji brangi. Per ilgesnį laiką iš to galima uždirbti“, – paaiškino K. Maneikis.

Elektros energiją gali kaupti ne tik elektromobiliai, bet ir specialūs kaupikliai. „Nissan“ siūlo antram gyvenimui prikeltus kaupiklius „2-nd Life“, kurie gaminami iš perdirbtų automobilių baterijų. Gamintojas garantuoja, kad toks kaupiklis veiks ne mažiau kaip 5 metus, o jo veiksmingumas, net ir baigiantis galiojimo terminui, nebus mažesnis nei 90 procentų. Iš tokio kompaktinio kaupiklio, kurį galima pakabinti ir ant sienos, gali būti tiekiama elektra namų ar biurų buitiniams prietaisams, o susidarius pertekliui, energija per aparatūrą atiduodama į bendrą tinklą“, – pasakojo pašnekovas.

Pesimistinės gaidos Lietuvoje

Laurynas Jakužis, Lietuvos elektromobilių sąjungos valdybos pirmininkas, svarstė, kad panašioms į V2G sistemoms veikti mūsų šalyje yra dar per anksti. „Lietuvoje yra problemų dėl vadinamojo elektros tinklo balanso. Mūsų šalies elektros tinklai buvo pritaikyti energiją tiekti didelėms gamykloms. Dabar elektros linijas turime gerokai galingesnes, negu reikėtų. Dėl to mainytis elektra Lietuvoje ir su kaimyninėmis valstybėmis nėra problemų, tai pigus procesas. Tačiau visai kita padėtis Vakarų valstybėse, tarp jų – Vokietijoje ir Danijoje. Jose gerai išplėtota saulės ir vėjo energetika, sukurianti daug perteklinės energijos. Perteklinė energija kainuoja daug mažiau nei ta, kuri naudojama piko metu. O pas mus tas kainų skirtumas turbūt per mažas, kad atsipirktų panaši į Danijos V2G sistema“, – pažymėjo pašnekovas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"