TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

„Nurašytus“ automobilius sugeba greitai parduoti

2015 09 27 6:00
Draudikų pripažinti „remontuoti ekonomiškai netikslingais“ automobiliai, teisininkų teigimu, turėtų būti utilizuoti – bet Lietuvoje dažnai nutinka atvirkščiai. LŽ archyvo nuotrauka

Avarijoje smarkiai apgadinta transporto priemonė gali įgyti „remontuoti ekonomiškai netikslingos“ statusą arba, liaudiškai tariant, būti „nurašyta“. Tokį sprendimą priima draudikai įvertinę žalą ir išmokėję 75 proc. automobilio vertės. O kaip tokiu atveju, jeigu sudaužyto automobilio savininkas pasiima visą draudimo išmoką, greitai suremontuoja transporto priemonę ir ją parduoda?

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ teigimu, teisės aktuose yra landų, kuriomis pasinaudoję apsukruoliai sugeba ne tik gauti draudimo išmoką, bet ir parduoti suniokotą automobilį.

„Pagal įstatymus, ne tik „nurašytų“, bet ir išregistruotų transporto priemonių savininkų turtinės teisės nesikeičia. Mašina ir toliau išlieka savininko nuosavybė, kurią jis savo nuožiūra gali parduoti, dovanoti ir pan.“, – teigė Mykolo Romerio teisės universiteto dėstytojas, advokatas Darius Sosnovskis.

Įstatymų nepažeidė

Nustatyta tvarka atlikus privalomąją techninę apžiūrą, apdraudus privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, su tokia transporto priemone galima ir vėl dalyvauti viešajame eisme. Tik tokiu atveju statuso pakeitimo iš „nurašytos“ į vėl „tinkamą“ važinėti rūpesčiai ir išlaidos tenka naujajam savininkui, kuris apie laukiančius netikėtumus kartais nė nenutuokia.

Vienas tokių atvejų nutiko Kaune. Šiemet gegužės 26 dieną buvo priimtas draudikų sprendimas dėl ekonomiškai netikslingo remonto avarijoje sugadintam 2010 metų laidos „Opel Insignia“ automobiliui ir atlyginta žala jo savininkui. Spėjama, kad šis skubiai suremontavo ir pardavė automobilį, nes minėta „Opel Insignia“ jau po dviejų savaičių, birželio 10 dieną, buvo perregistruota kito savininko vardu.

Automobilis perregistruotas teisėtai, nes atlikti techninę apžiūrą reikalaujama tik pirmą kartą šalyje registruojant transporto priemonę. Perregistruojant ją kito savininko vardu techninės apžiūros nereikia.

Naująjį „Opel Insignia“ savininką bėdos užgriuvo rugpjūčio 20 dieną, kai šis kreipėsi į techninės apžiūros centrą nesuprasdamas, dėl ko „Regitra“ jį informavo apie sprendimą sustabdyti jo automobilio dalyvavimą viešajame eisme.

Panašių atvejų pasitaikė ir kitose šalies vietose – Panevėžyje, Klaipėdoje. Nuo kovo 13 dienos iki rugsėjo vidurio draudikai „nurašė“ 1950 transporto priemonių, jų savininkams padengdami nuostolius. Iš šių mašinų 51 buvo atkurta po remonto, atlikta techninė ekspertizė ir pripažinta galiojanti techninė apžiūra.

„Techninė ekspertizė nustato, ar transporto priemonė tinkamai suremontuota ir yra nepavojinga eismo saugumui“, – teigė bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Padėtų operatyvi informacija

Naujieji „nurašytų“ automobilių savininkai, atsidūrę aklavietėje, į keblią padėtį stato ir techninės apžiūros įmones.

„Jeigu savininkas neturi reikalingų dokumentų apie atliktą atkuriamąjį mašinos remontą, prasideda fiktyvių pažymų, neaiškių sąskaitų kaišiojimas, klientų pykčiai. O reikėtų tiek nedaug – kad duomenų bazę greičiau pasiektų informacija apie draudikų sprendimą „nurašyti“ transporto priemonę“, – pabrėžė Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis.

Pagal dabar galiojančią tvarką, informaciją apie automobilį, kuris po eismo įvykio pripažintas remontuoti ekonomiškai netikslinga transporto priemone, draudikai įpareigoti pateikti į Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos tvarkomą Centralizuotąją techninės apžiūros duomenų bazę (CTADB).

Sulaukęs tokių duomenų, techninės apžiūros centras panaikina šiam automobiliui galiojančią techninę apžiūrą. Per 180 dienų neatnaujinus techninės apžiūros ir neturint privalomojo civilinės atsakomybės draudimo, tokią transporto priemonę VĮ „Regitra“ išregistruoja.

Pageidaudamas toliau legaliai važinėti tokios transporto priemonės savininkas privalėtų padaryti atkuriamąjį remontą ir atlikti ekspertizę. Tik turėdamas šiuos dokumentus jis gali gauti techninę apžiūrą ir grįžti į eismą.

Vertinimas kartais užtrunka

Lietuvos transporto priemonių draudikų biuro atstovo Tomo Rudzkio tvirtinimu, šalyje galioja bendri draudimo išmokų terminai, patvirtinti draudimo įstatyme. Per mėnesį nuo pranešimo apie eismo įvykį turi būti įvertinta žala, apskaičiuotas nuostolis ir išmokėta draudimo išmoka.

Tačiau pasitaiko tam tikrų išlygų, tarkim, kai būna iškelta baudžiamoji byla, joje atsiradus neaiškumams, iškilus ginčams ir pan. Tad termino sąlygos gali būti pratęstos. Sprendimo dėl automobilio remonto ekonominio tikslingumo priėmimas užtrunka ir dėl subjektyvių priežasčių. „Žmonės įvairiai reaguoja, kyla ginčų dėl įvertinimo, nustatytos žalos, kiekvienas stengiasi rūbelį tempti į savo pusę“, – teigė T. Rudzkis. Tačiau informacija apie priimtą sprendimą, anot jo, visada be jokio delsimo įvedama į elektroninę duomenų bazę ir akimirksniu tampa prieinama „Regitrai“.

Siūlo utilizuoti

Nuo šių metų lapkričio 1 dienos įsigalios reikalavimas, pagal kurį automobilių pardavėjai privalės informuoti pirkėjus apie automobilio istoriją, ypač aspektus, susijusius su dalyvavimu eismo įvykiuose.

„Kol pradės veikti pirkėjų interesus ginantis įstatymas, pasitikrinti, ar transporto priemonė turi leidimą dalyvauti eisme, galima prisijungus prie VĮ „Regitra“ elektroninių paslaugų portalo arba šios svetainės skyriuje „Paieška transporto priemonių registre“, – priminė VĮ „Regitra“ atstovė Laimutė Užupė.

Ar automobilis nebuvo „nurašytas“, naudotų transporto priemonių pirkėjai galėtų sužinoti ir pasiteiravę apie tai bet kurioje šalies techninės apžiūros įmonėje. Net ir įsigaliojus įstatymo reikalavimui informuoti pirkėjus, išlieka abejonių, ar pavyks visiškai išvengti žmogiškojo veiksnio. Vienas pardavėjas laikysis įpareigojimo, o kitas galbūt surizikuos neatskleisti visos teisybės.

D. Sosnovskio teigimu, visiškai šią problemą panaikintų įstatymo reikalavimas be jokių išlygų utilizuoti avarijoje sugadintą automobilį, kurio nuostolius atlygino draudimas. Tai prilygtų praktikai, taikomai JAV. Ten draudimo išmoka pervedama tik užantspaudavus transporto priemonės registracijos liudijimą užrašu Salvage (angl. „nurašyta“). Tuomet visiems aišku, kas nutiko automobiliui, ir tolesnis jo likimas būna nulemtas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"