Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
TRASA

„Transeksta“ išvadino taksi automobilius mirtininkais

 
2017 03 08 12:00
Lietuvos taksi automobiliai yra vidutiniškai 3,6-6,6 metų senesni už gyventojų naudojamas tos pačios M1 klasės mašinas./"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Lietuvos privalomosios techninės apžiūros (TA) įmones vienijanti asociacija „Transeksta“ skambina pavojaus varpais: šalies taksi automobilių parkas toks nusenęs, kad jo mašinos kelia pavojų ne tik keleiviams, bet ir apskritai visiems eismo dalyviams. Taksi verslas prieš tokius priekaištus stoja piestu – juk automobiliai pereina TA.

„Taksi automobilių privalomąją techninę apžiūrą privalu atlikti kas pusę metų. Į TA centrus užsukę taksi „atsiveža“ po 15 ar net 18 didelių trūkumų ir kitokių problemų, dėl kurių mašinas pagal dabar galiojančius teisės norminius aktus draudžiama eksploatuoti. Neretai pakartotinę techninę jų apžiūrą tenka atlikti po du ar tris sykius, nes vietoj pašalintų vienų trūkumų jau būna atsiradę naujų. „Rekordininkai“ TA teigiamą išvadą gauna po 7–8 vizitų. Taip yra dėl to, kad taksi automobiliams vidutiniškai 15,6 metų“, – praneša „Transeksta“.

Senos mašinos – grėsmė gyvybei

Asociacija pabrėžia, kad važinėjant senomis ir trūkumų turinčiomis transporto priemonėmis smarkiai padidėja avarijų tikimybė. Dabar lengvųjų automobilių kritinis „amžius“ bendros techninės būklės požiūriu, kaip nurodo „Transeksta“, yra 9–12 metų. Peržengus šią ribą traumų ir žūties rizika per avariją pradeda intensyviai didėti, o jei lygintume su 2–4 metų senumo mašinomis, itin skaudžių padarinių tikimybė eismo įvykio atveju išauga 1,5–2 kartus.

Asociacija tvirtina, kad labai seni taksi automobiliai turi gerokai daugiau didelių trūkumų. Tiesa, pirmu bandymu privalomosios techninės apžiūros patikrą taksi mašinos įveikia šiek tiek sėkmingiau nei kiti M1 klasės keleiviniai lengvieji automobiliai. „Transekstos“ duomenimis, šis santykis sudaro 51,4 proc. ir 47,8 procento. Tačiau automobiliai, kuriais teikiamos taksi paslaugos, esą turi kur kas daugiau didelių trūkumų. Dėl to jiems neišduodamos teigiamos TA išvados. 2016 metais visose taksi mašinose per privalomąją techninę apžiūrą aptikta vidutiniškai 2,11 didelio trūkumo. Visos Lietuvos pastarųjų metų „standartas“ – 1,6 didelio trūkumo.

Siūlo uždrausti senienas

Analizuojant Lietuvos kelių policijos tarnybos pranešimus apie nelaimes keliuose tampa akivaizdu, kad dviejų trečdalių eismo įvykių priežastys nėra tiksliai žinomos. Galima apskaičiuoti, jog vairuotojams, apsvaigusiems nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų, tenka atsakomybė už maždaug 7 proc. avarijų, o viršijus leistiną greitį – dar iki 30 procentų. Todėl asociacija daro išvadą, kad nemaža dalis kitų eismo įvykių kyla dėl nesutvarkytų automobilių.

Į techninės apžiūros centrus taksi automobiliai „atsiveža“ po 15 ar net 18 didelių trūkumų ir kitokių rimtų problemų, dėl kurių mašinas draudžiama eksploatuoti.

Vakaruose proporcijos yra aiškesnės. Europos Komisija skelbia, kad dėl techninių trūkumų Europos Sąjungos keliuose nutinka apie 6 proc. visų automobilių ir apie 8 proc. visų motociklų avarijų. Didžiojoje Britanijoje ir Vokietijoje atliktų tyrimų duomenimis, šių valstybių keliais nuolat važinėja maždaug 10 proc. mašinų, kurių techninė būklė neatitinka nustatytų reikalavimų. Skandinavijos saugaus eismo specialistai spėja, kad jų šalyse irgi kone 10 proc. avarijų keliuose lemia techninės priežastys. Suomijos saugaus eismo ekspertai teigia, jog vien nepriekaištingos padangos galėtų kasmet išgelbėti apie 10 proc. gyvybių.

„Transeksta“ siūlo apsvarstyti galimybę riboti „amžių“, kurio sulaukusios transporto priemonės negalėtų būti naudojamos keleiviams vežti. Naujojo asociacijos prezidento prof. dr. Rimanto Didžioko manymu, apie itin prastos techninės būklės taksi automobilius būtų tikslinga informuoti licencijas verstis šia veikla išduodančias ir kontroliuojančias atsakingas institucijas. „Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, kad sparčiai gausėjant pavėžėjimo paslaugas teikiančių platformų („Uber“, „BananaCar“ ir pan. – aut.) daugėja ir automobilių, kurių tinkamumas keleiviams vežti apskritai nevertinamas, nors techninė būklė tikrinama“, – pažymėjo R. Didžiokas.

Prof. dr. Rimantas Didžiokas: "Apie itin prastos techninės būklės taksi automobilius būtų tikslinga informuoti licencijas verstis šia veikla išduodančias ir kontroliuojančias atsakingas institucijas."/Romo Jurgaičio nuotrauka

Atitinka pragyvenimo lygį

„Lietuvos žinių“ kalbintus taksi verslo atstovus „Transekstos“ atstovų mintys stebina. Esą jei kas pusę metų privalomąsias technines apžiūras atliekantys centrai patvirtina, jog automobiliai atitinka techninius reikalavimus, vadinasi, kelyje jie saugūs ir patikimi. „Antraip išeina, kad pati TA sistema spjauna sau į veidą. Ir kas tokiu atveju kalti, jei dauguma taksi automobilių po Lietuvą važinėja techniškai netvarkingi, jei ne patys TA kontrolieriai?“ – klausė savo pavardės nenorėjęs viešinti Kaune taksi paslaugas teikiančios įmonės vadovas.

Panevėžio UAB „Sezamo“ taksi vadovas Gintaras Zaranka pripažino – visi jo įmonės automobiliai nėra nauji. Tačiau direktorius nė iš tolo nesutiko, kad jie nesaugūs. „Dirbame 15 metų, bet dar nebuvo taip, kad sukeltume avariją ar apskritai patektume į eismo įvykį. Manau, ta problema dėl taksi automobilių smarkiai perdėta. Labai norėtume važinėti naujomis mašinomis, tačiau iš kur joms imti pinigų, jei ir taip vos išgyvename?“ – neslėpė „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Taksi firmos internetinėje svetainėje skelbiama, kad važiuojant „Sezamo“ taksi kilometras kainuoja 0,52 euro, valandos prastova – 0,15 euro. Dar imamas vienkartinis 0,58 euro mokestis už įsėdimą. Daugelyje Vakarų miestų, kuriuose taksi paslaugos teikiamos visiškai naujais automobiliais, už kilometrą kelio prašoma euro. „Koks Lietuvoje gyvenimo lygis – tokie ir taksi“, – darė išvadą G. Zaranka.

Jis neslėpė, kad iš tikrųjų įmonės automobiliams ne visada pavyksta pereiti privalomąją TA iš pirmo karto. „Tačiau taip pasitaiko labai retai. Mūsų taksi automobiliai nėra nauji, todėl jų techninę būklę stebime itin atidžiai. Nors įstatymų esame įpareigoti važiuoti į privalomosios TA centrus kas šešis mėnesius, iš tiesų mašinų techninę patikrą atliekame kur kas dažniau. Turime savo dirbtuves, tad galime nuolat tikrinti automobilius. Manome, kad mūsų taksi mašinos yra kur kas tvarkingesnės, palyginti su visu Lietuvos technikos parku, kurio daugumai lengvųjų automobilių privalomąsias technines apžiūras reikia atlikti tik kas dvejus metus“, – tvirtino „Sezamo“ taksi vadovas.

Atnaujinimas reikštų bankrotą

Klaipėdos bendrovės MMN, kuri uostamiestyje turi „VB taksi“ prekės ženklą, direktorius Michailas Zbarazskis dienraščiui sakė, kad jam kalbos apie neva techniškai nesutvarkytus senus taksi kelią juoką. „Mūsų firmos taksi parkas tikrai nenaujas. Tačiau kiekvienas automobilis privalomąją TA pereina kas pusę metų. Sakykite, ar per tiek laiko įmanoma „nuvaryti“ mašiną taip, kad ji taptų pavojinga? Aišku, ne. O jei automobilis pereina privalomąją techninę apžiūrą, tuomet ir be žodžių turėtų būti aišku, kad jis saugus“, – aiškino uostamiesčio taksi firmos vadovas.

M. Zbarazskį piktina teiginiai, neva šalies taksi bendrovės yra šykščios ir tyčia neatnaujina savo mašinų parkų. „Tai padaręs greitai bankrutuosi, bent jau Klaipėdoje. Situacija taksi rinkoje puikiai atspindi ir ekonominę Lietuvos padėtį. Mažai pajamų gaunantis lietuvis mažai gali mokėti ir už taksi paslaugas. Klaipėdos gyventojų už kilometrą kelio prašome 40 centų. Jei reikalautume daugiau, mūsų automobiliais niekas nevažiuotų – lauktų žaibiškas bankrotas. Todėl net minties neturime, kad iš gaunamų pajamų galėtume įsigyti naujų mašinų. Tuomet tektų kelti įkainius, o pabaiga vėl aiški – bankrotas. Dėl to lietuviškos taksi bendrovės sukasi kaip įmanydamos. Daugiau iš jų reikalauti bent jau dabar tikrai neprotinga“, – dėstė MMN vadovas.

Dėl nuo mūsų nepriklausančių techninių kliūčių dalintis šiuo straipsniu laikinai negalima. Atsiprašome...
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"