TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Agresija virš debesų išgaruoja ant žemės

2010 09 22 0:00
Orlaivio palydovų vadovė A.Židovainytė įsitikinusi, kad nuraminti įsismarkavusį keleivį padeda šypsena ir bendravimas.
"Star1 Airlines" nuotrauka

Skrydžio metu daugelis lėktuvo keleivių jaučia baimę. Tačiau kaip jaustis ir ką daryti, kai įsismarkavęs keleivis dešimties kilometrų aukštyje pradeda mosuoti kumščiais ar net karštligiškai bando atidaryti skrendančio orlaivio duris?

Lėktuvui pakilus į dangų kai kurie keleiviai pasijunta visagaliais. Spjovę į skrydžio taisykles jie pradeda agresyviai elgtis - įžeidinėja orlaivio įgulą, grasina kitiems keleiviams ar net griebiasi smurto. Aršiausius ramybės drumstėjus lėktuvo komandai tenka tramdyti ir žodžiais, ir jėga. Į pagalbą kartais kviečiamos net specialiosios tarnybos.

Skrydžių bendrovės teigia, kad agresyvių keleivių lėktuvuose pasitaiko bent keletą kartų per metus. Tuo metu specialiųjų tarnybų atstovai pasakojo, jog tokių įvykių fiksuojama kur kas dažniau.

Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Vilniaus oro uosto užkardos vadas Justas Kasparavičius kalbėdamas su LŽ neslėpė - tramdyti įsismarkavusius piliečius tenka bent kartą per mėnesį. Nusileidus lėktuvui pareigūnai dažniausiai vyksta raminti per daug įkaušusių keleivių.

"Tokių incidentų pasitaiko nuolat. Mūsų pareiga - greitai reaguoti į orlaivio piloto signalą ir kartu su policija laiku atvykti į įvykio vietą. Kartais prieš triukšmadarius tenka panaudoti kovinius veiksmus ir surakinti juos antrankiais. Dažniausiai žmonių agresiją sukelia per didelis alkoholio kiekis", - pasakojo J.Kasparavičius.

Vilniaus oro uosto užkardos vado teigimu, konfliktinių situacijų skrydžio metu kyla dėl įvairiausių priežasčių. Vieni keleiviai piktybiškai ignoruoja lėktuvo įgulos nurodymus, kiti užsimano parūkyti, treti demonstruoja jėgą. "Visi tokie keleiviai rizikuoja gauti pinigines baudas, o aršiausieji užsidirbti baudžiamąją bylą", - priminė J.Kasparavičius.

Bandė atidaryti duris

Bendrovės "Star1 Airlines" orlaivio palydovų vadovė Arūnė Židovainytė LŽ pasakojo, kad šiais metais įvyko jau keturi incidentai, kai lėktuvo įgula buvo priversta kviesti policiją arba išlaipinti agresyvius keleivius dar neprasidėjus skrydžiui.

"Vienas rimtesnių atvejų nutiko tada, kai gerokai įkaušęs keleivis bandė atidaryti skrendančio orlaivio duris. Gerai, kad mūsų palydovui pavyko sutramdyti įsikarščiavusį vyrą", - pasakojo A.Židovainytė.

Bendrovės "airBaltic" skrydžių palydovas Marius Brazys pastebėjo, kad agresyvių keleivių pagausėja vasaros sezono metu, kai padaugėja skrydžių ir keliautojų. Padauginę alkoholio tautiečiai ne tik pradeda reikšti pretenzijas orlaivio įgulai, bet ir konfliktuoja tarpusavyje. Tačiau kad keleiviai paleistų į darbą rankas, pasak M.Brazio, pasitaiko itin retai. "Bet kokį agresyvesnį keleivio poelgį lėktuve vertiname rimtai. Įsismarkavusiuosius tramdome nenaudodami kovinių veiksmų. Paprastai toks keleivis įspėjamas ir tikimasi, kad jis pasinaudos šansu pataisyti savo elgesį. Jeigu tai negelbsti, triukšmadarį įspėjame raštu. Dažniausiai to pakanka", - aiškino palydovas.

Drąsa išgaruoja ant žemės

Ne visada lėktuvo kapitono įspėjimas nuramina įsismarkavusį keleivį. Kai visos žodinės priemonės išnaudotos, lėktuvo įgula kviečiasi į pagalbą specialiąsias tarnybas. M.Brazio teigimu, smarkuoliai dažnai netiki, kad ant žemės juos pasitiks pareigūnai. Tuo jie įsitikina tik tada, kai nusileidus orlaiviui į vidų įlipa policijos pareigūnai. "Kai uniformuoti vyrai užeina į lėktuvą, gero elgesio pagrindus greitai prisimena ne tik įsišėliojęs keleivis - tai tampa ir savotiška prevencine priemone kitiems. Visada kartoju, kad įgulos pastabas reikia vertinti labai rimtai", - kalbėjo pašnekovas.

VSAT Kauno oro uosto užkardos vadas Vitas Packevičius LŽ tikino, kad po sulaikymo agresyvūs keleiviai paprastai labai greitai nurimsta. Pareigūno teigimu, suvokę, ką padarė, didžiausi triukšmadariai pradeda atsiprašinėti ir dėl visų bėdų kaltinta alkoholį. "Smarkuoliai drąsūs tol, kol prieš save nemato policijos pareigūnų. Uždėjus antrankius neklaužadų drąsa išgaruoja, o agresija nuslūgsta. Vėliau jie pradeda atgailauti", - pasakojo pareigūnas.

Gali panaudoti jėgą

Skrydžių palydovai specialiai apmokyti, kaip elgtis, jei lėktuve ima siautėti agresyvūs keleiviai. Įgulos nariai naudoja visą arsenalą metodų, kurie neleidžia konfliktams pasiekti kritinio taško. Todėl specialiosios tarnybos kviečiamos tik tada, jei nė vienas iš šių metodų neduoda rezultatų.

"Įsiplieskus konfliktui leidžiame keleiviui išsišnekėti. Žinodami ginčo priežastį, galime atitinkamai reaguoti. Jei vis dėlto konfliktas įsiliepsnoja, o vienam palydovui nepavyksta jo suvaldyti, kviečiami kiti įgulos nariai. Jei niekas negelbsti, keleiviui įteikiame "raudonąją kortelę" - raštišką įspėjimą orlaivio kapitono vardu. Jeigu ir tai nenuramina keleivio, lėktuvui nusileidus kviečiama policija ir toks keleivis perduodamas į pareigūnų rankas", - dėstė A.Židovainytė.

Specialiosios tarnybos gali padėti tik ant žemės, tačiau ką daryti, jei agresyvus keleivis ima siautėti orlaiviui skrendant virš jūros ar vandenyno? A.Židovainytė pripažino, kad tokiu atveju neklaužados gali būti tramdomi ir panaudojant fizinę jėgą. "Jei skrydžių palydovams neužtenka jėgų nuraminti smarkuolio, orlaivio vadas gali prašyti kitų keleivių pagalbos. Ačiū Dievui, mums to daryti dar neteko", - pridūrė palydovų vadovė.

Statusas reikšmės neturi

Tiek skrydžių palydovai, tiek VSAT pareigūnai paneigė mitą, kad agresijos priepuoliai apima tik apsvaigusius sportinės išvaizdos jaunuolius. Kibti į atlapus gali ir iš pažiūros inteligentiškai atrodantis žmogus. Nors palydovai išmokyti, kaip atpažinti potencialų agresyvų neklaužadą, jų spėjimai ne visada pasiteisina. "Keleivio šėliojimai lėktuve nepriklauso nuo plaukų ilgio, išvaizdos ar padėties visuomenėje. Tai daugiau lemia žmogaus būdas", - teigė M.Brazys.

A.Židovainytė pridūrė, kad skrydžio metu siautėja ir solidūs keleiviai. "Kiekvienas žmogus skirtingai reaguoja į alkoholį, todėl ir agresijos banga užplūsta labai skirtingus keleivius", - pabrėžė ji.

Surengė išmatų ataką

Pasaulio civilinės aviacijos istorijoje yra buvę nemažai atvejų, kai įsisiautėję keleiviai sukelia protu nesuvokiamų incidentų. Bene garsiausiu triukšmadariu pelnytai gali vadintis Gerardas Fineranas. Šis vyras, kuris užėmė aukštas pareigas banke ir buvo laikomas trečiojo pasaulio šalių skolų ekspertu, liūdnai pagarsėjo 1995 metais, kai pirmąja klase skrido iš Buenos Airių į Niujorką. Kelionei įpusėjus gerokai įkaušusiam G.Fineranui skrydžio palydovai atsisakė parduoti daugiau gėrimų. Tada vyras nutarė protestuoti - ėmė tuštintis ant gėrimų padėklo ir išmatomis ištepė lėktuvo saloną.

Lėktuvui nusileidus bankininkas buvo suimtas, jam skirti viešieji darbai ir dvejų metų bandomasis laikotarpis. Be to, jis privalėjo padengti kitų keleivių kelionės išlaidas. Tiesa, kaltinamojo advokatas vėliau teisme pareiškė, kad jo ginamajam paleido vidurius ir įvykis lėktuve nebuvo tyčinis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"