TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Alkoholio kvapas dingsta įstatymo spragose

2010 02 10 0:00
Gali būti, kad avarijos kaltininkui pareigūnai nelieps nei pūsti į alkoholio matuoklį, nei duoti kraujo tyrimams.
LŽ archyvo nuotrauka

Kraupių avarijų aplinkybės neretai būna apgaubtos alkoholio tvaiku. Nustatinėti vairuotojų girtumą valstybei kasmet atsieina milijonus, o netobuli teisės aktai palieka spragas neblaiviems vairuotojams apskritai išsisukti nuo atsakomybės.

Jauna vilnietė S.I. (pavardė redakcijai žinoma - aut.) pasakojo suabejojusi neblaivių vairuotojų tikrinimo tvarka, kai pati sukėlė avariją, kurioje buvo sužaloti žmonės. "Po avarijos mane, kartu važiavusį draugą ir kito automobilio vairuotoją nuvežė į ligoninę. Vėliau atvyko pareigūnai, patikrino dokumentus, bet nei manęs, nei kito vairuotojo neprašė pūsti į alkoholio matuoklį, nors tada dar buvo neaišku, kas kaltas", - tvirtino ji. Moteris prisiminė, kad kito automobilio vairuotojas ligoninėje šūkavo, laidė nepadorius juokelius ir sunkiai galėjo apversti liežuvį, bet nei jo, nei pašnekovės blaivumas nebuvo nustatytas alkoholio matuokliu arba pagal kraujo mėginį. "Aš buvau blaivi, galėjo imti tuos mėginius, bet tada ne formalumai rūpėjo, o draugo savijauta. Kitas vairuotojas tikrai atrodė girtas, bet ir jo niekas netikrino", - piktinosi pašnekovė. "Jeigu mūsų blaivumo netikrino, tai gal taip gali "praslysti" ir avarijas sukėlę girti žmonės? O jei dar kyšį pasiūlytų? Juk prie avarijos tyrimo medžiagos neprivaloma pridėti blaivumo testo rezultatų", - dėstė ji.

Dvejopi standartai

Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos administracinio skyriaus viršininkas Dainius Šalomskas patikino, kad avariją, kurioje buvo sužaloti žmonės, sukėlusio vairuotojo blaivumas yra tikrinamas be jokių išimčių. Pirmiausia vairuotojui tenka pūsti į alkoholio matuoklį, o vėliau yra imamas jo kraujo mėginys tikslesniam alkoholio kiekiui kraujyje nustatyti.

Pašnekovui išdėsčius atvejį, kai vairuotojos blaivumas nebuvo patikrintas, D.Šalomskas sutriko. "Taip negalėjo būti. Gal nebuvo sužeistų žmonių?" - stebėjosi jis. Patvirtinus, kad sužeistųjų buvo, D.Šalomskas ėmė svarstyti. "Pagal Vyriausybės nutarimą yra numatyta, kad vairuotoją, įtariamą nusikalstamos veikos padarymu, tai yra eismo įvykio sukėlimu, reikia tikrinti įtariant esantį apsvaigusį. Iš tikrųjų reikėtų tikrinti visada, bet gal pareigūnai akivaizdžiai matė, kad vairuotoja blaivi, neįtarė girtumo, todėl jos ir netikrino", - komentavo situaciją jis.

Girtumo nustatymas "iš akies" yra gana subjektyvus, be to, išgėrus nedaug žmogaus elgesys akivaizdžiai nepasikeičia. Bet D.Šalomskas užtikrino, kad policijos pareigūnai yra gana įgudę atpažinti neblaivų ar nuo narkotikų apsvaigusį vairuotoją, ir požymių negali paslėpti net po avarijos patirtas šokas.

Atsakomybės skaičiuoklė

Pakankamai motyvų vengti blaivumo patikrinimo gali turėti ir dėl eismo įvykio kaltas vairuotojas, ir nukentėjusysis. Avariją, kurioje buvo nesunkiai sužaloti žmonės, sukėlusiam vairuotojui yra skiriama 500-1000 litų bauda arba 1-2 metams atimamas vairuotojo pažymėjimas. Jei vairuotojas buvo išgėręs, bauda išauga iki 4-5 tūkst. litų, be to, jam atimamas vairuotojo pažymėjimas 3-5 metams ir taikomas arba ne 15-30 parų areštas.

Jei susidūrus dviem automobiliams paaiškėja, kad vienas vairuotojų buvo neblaivus, jis nėra automatiškai pripažįstamas avarijos kaltininku, bet, net ir būdamas formaliai nekaltas, jis gali tikėtis negauti draudimo išmokos už aplamdytą automobilį. Draudikai girtumą laiko sunkinančia aplinkybe, todėl gali atsisakyti sumokėti už automobilio remontą.

Kadangi dėl avarijos nekalto vairuotojo tikrinti neprivaloma, draudimo įmonė apie jo neblaivumą gali niekada nesužinoti.

Kas dešimta tragiška avarija Lietuvoje įvyksta dėl girto vairuotojo kaltės. Jų sukeltos avarijos nusineša daugiau gyvybių nei blaivaus asmens klaida. Pernai 3827 eismo įvykiuose 4459 žmonės buvo sužaloti ir 370 žuvo. Neblaivūs asmenys sukėlė 300 avarijų, kuriose buvo sužaloti 409 asmenys ir 37 žuvo. Eismo saugumo situacija kur kas pagerėjo nuo 2008 metų, kai 4795 eismo įvykiuose buvo sužalota 5818 žmonių ir 499 žuvo. Užpernai girti vairuotojai sukėlė 509 avarijas, kuriose buvo sužaloti 772 žmonės ir 50 žuvo.

Pėsčiųjų pavojus

Dvejopi standartai yra taikomi ir avarijas sukėlusiems pėstiesiems. Naktį keliaujančius vairuotojus šiurpina užmiestyje šalikelėmis šlitinėjantys girti tamsiai apsirengę ir atšvaitų nesegintys pėstieji. Nelaimė įvyksta, kai tamsoje nematomas žmogus netikėtai išeina į gatvę. Pirmiausia kaltės šešėlis krinta ant automobilį vairuojančio asmens, kol išsiaiškinama, kad yra priešingai.

D.Šalomskas patvirtino, kad ši klasikinė situacija pasitaiko gana dažnai, ne tik dėl to, kad pėstieji vaikšto išgėrę, bet ir todėl, kad nepasirūpina atšvaitais. "Tikslios analizės neturime, bet apie trečdalis pėsčiųjų avarijose žūsta, 70 proc. jų - tamsiu paros metu. Kiek iš jų buvo neblaivūs, sunku pasakyti, mūsų registras nepritaikytas tokiems duomenims rinkti."

Informacijos trūksta ne tik todėl, kad ji nėra renkama. Į eismo įvykį patekusių ar jį sukėlusių pėsčiųjų blaivumas ne visada yra tikrinamas. Ar žmogų tikrinti, sprendžia į įvykio vietą atvykę policininkai. "Pėstieji tikrinami tik kai kuriais atvejais. Girtumas yra sunkinanti aplinkybė, bet jei sužeistas yra tik jis pats, tai nieko nekeistų", - svarstė D.Šalomskas.

Miglota informacija

Akivaizdu, kad blaivumo tyrimo galima nesunkiai išvengti, bet jį atlikus rezultatų suklastoti praktiškai neįmanoma, nes tyrimas apkeliauja ne vieną įstaigą, o kai kuriose jų nežinomas net tiriamojo vardas.

Pagal sveikatos ministro nutarimą visi kraujo mėginiai, paimti gydymo įstaigose iš, kaip įtariama, neblaivių vairuotojų, yra tiriami Mykolo Romerio universiteto Teisės medicinos instituto (TMI) toksikologijos laboratorijoje. Šios įstaigos vedėja Zita Minkuvienė teigė, kad čia per dieną yra ištiriama nuo 20 iki 60 ir daugiau kraujo mėginių, kuriuose ieškoma etilo alkoholio pėdsakų. Tačiau ne visi tiriami mėginiai yra vairuotojų. "Mums tyrėjai ne visada parašo, ar tai vairuotojo kraujas, ar ne. Gauname ir gyvųjų, ir mirusiųjų mėginių. Kartais ir patys tyrėjai, siųsdami mėginį, nežino, kas buvo vairuotojas, ypač jei avarija buvo labai tragiška, daug žuvusiųjų. Dokumentuose būna įrašyta tiesiog "avarija". Tada tiriame ir keleivių kraują, kol aiškinamasi, kas automobilį vairavo", - dėstė ji. Pasak pašnekovės, ištyrus mėginį, rezultatai iškeliauja į jį paėmusią sveikatos priežiūros įstaigą, o policijos tyrimui pasibaigus laboratorijai nėra pranešama, ar buvo tirtas vairuotojo kraujas, ar ne.

Girtumo kaina

TMI toksikologijos laboratorijoje yra tiriami ir galbūt narkotikų vartojusių vairuotojų kraujo mėginiai. Pernai vien iš Vilniaus apskrities tyrimams buvo pristatyta per 1500 mėginių, bet Z.Minkuvienė negalėjo pasakyti, kiek iš jų buvo vairuotojų, nes tokios statistikos laboratorija nekaupia.

Pašnekovė patvirtino, kad už visus vairuotojų tyrimus užmoka valstybė. Etilo alkoholio nustatymas kainuoja 45 litus, narkotinių medžiagų brangiau - 100-150 litų, nelygu narkotikų rūšis, kurių iš viso yra šešios. Z.Minkuvienė tvirtino, kad įkainiai valstybės institucijoms, įskaitant ir Eismo priežiūros tarnybą, nesiskiria nuo taikomų privatiems klientams. Šių pinigų vos užtenka laboratorijos išlaikymo išlaidoms padengti, medžiagoms bei personalo atlyginimams. Kadangi laboratorijoje yra tiriamas visų avarijas sukėlusių ir taip žmones sužalojusių vairuotojų blaivumas, per 2009 metus tai valstybei atsiėjo beveik 200 tūkst. litų. Šis skaičius dar labiau išaugo dėl kitų eismo įvykių dalyvių tyrimų bei narkotinių medžiagų paieškos kraujyje.

Z.Minkuvienė užtikrino, kad pernai tyrimams mėginių buvo pateikta gerokai mažiau nei ankstesniais metais. "Nežinau, ar tai dėl to, kad eismo įvykių sumažėjo, bet ir gyvųjų, ir mirusiųjų kraujo mėginių tyrėme keliais tūkstančiais mažiau nei užpernai", - teigė ji.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"