TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Apgautųjų automobilius atima pagal įstatymus

2010 08 04 0:00
Pirkdamas iš užsienio įvežtą automobilį niekas negali būti tikras, kad įsigis nevogtą transporto priemonę.
LŽ archyvo nuotrauka

Paaiškėjus, kad naujai įsigytas automobilis vogtas, sąžiningas pirkėjas gali likti ir be pinigų, ir be mašinos. Vogtą automobilį neretai įsiūlo nusikaltėliai, bet kartais pasipelnyti bando ir ankstesnis jo savininkas.

Nusikaltėlių iš Lietuvos darbeliai Europoje jau nebestebina, bet ir lietuviai tampa apgavikų iš užsienio aukomis.

Kaunietė Laima Aleknavičienė jau kurį laiką siekia iš pareigūnų susigrąžinti savo automobilį, kuris, kaip įtariama, prieš jai nusiperkant galėjo būti pavogtas Vokietijoje. Nors ir jai, ir įvykį tiriantiems pareigūnams kyla abejonių dėl vokiečio, pranešusio apie transporto priemonės vagystę, sąžiningumo, susigrąžinti mašiną moteriai trukdo nepalankūs įstatymai.

Netikėta žinia

Apie tai, kad 15 metų senumo "Audi A4" reikia pristatyti Kauno vyriausiojo policijos komisariato (VPK) ekspertams, L.Aleknavičienė sužinojo birželio mėnesį. Moteriai į jos darbą atvykę pareigūnai pranešė, kad yra įtarimų, jog transporto priemonė buvusi pavogta Vokietijoje.

Kadangi jautėsi visiškai rami, - automobilis ne naujas, o tokius vagys savinasi retai - kaunietė tikėjosi, kad "Audi A4" greitai bus jai sugrąžinta. Tačiau istorija užsitęsė, nes ikiteisminį tyrimą vykdantys pareigūnai laukia papildomų duomenų iš kolegų Vokietijoje.

L.Aleknavičienė stebisi negalinti atgauti savo nuosavybės, nors ekspertai nustatė, kad mašina nėra perdažyta, variklio identifikacijos numeris nesuklastotas. "Vokietis pranešė, kad iš jo pavogė baltos spalvos automobilį, o manoji mašina - pilka. Nejaugi jis neprisimena, kokią mašiną vairavo?" - stebėjosi kaunietė.

Keistos aplinkybės

Pašnekovei įtarimų kelia ir tai, kad Marijampolės turguje iš lietuviškai įmonei atstovaujančio perpardavėjo ji mašiną nusipirko ir VĮ "Regitra" užregistravo 2007 metų sausį, o neva tikrasis "Audi A4" savininkas nuosavybės pasigedo tik po keturių mėnesių, balandžio viduryje. "Ko jis tiek laukė ir nesikreipė į policiją?" - stebėjosi L.Aleknavičienė ir pridūrė, kad daug aplinkybių byloja, jog Vokietijoje buvęs pavogtas ne dabar jai priklausantis automobilis.

Moters teigimu, tikėtina, kad pats pardavęs seną automobilį vokietis vėliau pranešė apie jo vagystę tikėdamasis draudimo kompanijos išmokos.

L.Aleknavičienė tvirtina iš ikiteisminį tyrimą atliekančių prokurorų automobilio negalinti atgauti, nors jie taip pat abejoja vokiečio sąžiningumu. Be to, netekusi automobilio ji gali prarasti ir pragyvenimo šaltinį.

"Mašina darbe man reikalinga kasdien, o pirkti kitos transporto priemonės, kol viskas nepaaiškėjo, nenoriu", - sakė moteris.

Į komandiruotes vyksta ne tie

Ikiteisminį tyrimą vykdantis Kauno miesto apylinkės prokuratūros prokuroras Virginijus Mizaras tvirtino, kad abejonių dėl to, jog "Audi A4" į Lietuvą pateko nusikalstamu būdu, yra, tačiau leisti laikinai naudotis transporto priemone L.Aleknavičienei, kol galimas mašinos savininkas neatsisakė į jį teisių, draudžia Lietuvos įstatymai.

"Jei bendradarbiavimas su užsienio šalių pareigūnais vyktų sparčiai, panašaus pobūdžio bylas išnagrinėtume greitai. Kadangi mašina sena, be to, kyla klausimų dėl vagystės tikrumo, kreipėmės į Vokietijos teisėsaugininkus prašydami surasti apie netektį pranešusį pilietį ir jį apklausti. Kol tai nebus padaryta, padėtis nepasikeis", - aiškino prokuroras.

Anot jo, partnerystę su užsienio šalių pareigūnais galima sutvirtinti, tačiau su darbiniais vizitais į svečias šalis dažniausiai vyksta oficialūs pareigūnai, o ne tie, kurie dirba tiesioginį darbą.

"Būdami vietoje išsiaiškintume, kaip dirba vokiečiai, kokių gudrybių imtis, kad jie greičiau atsakytų į mūsų klausimus. Deja, šiuo metu tokia informacija mums nežinoma", - teigė V.Mizaras.

Perkantiesiems automobilius iš perpardavėjų prokuroras patarė samdyti ekspertą, kuris patikrintų, ar norima įsigyti transporto priemonė nėra vogta. Be to, reikėtų pasiekti, kad pardavėjai į sutartį rašytų tikrąją pardavimo kainą, kurią būtų galima išsireikalauti iš ją pardavusio asmens, paaiškėjus, jog mašina vogta užsienyje.

Situacija keičiasi

Pasak V.Mizaro, anksčiau į mūsų kraštą patekdavo itin daug vogtų automobilių, nes juos registruojant nebūdavo įmanoma patikrinti, ar mašina nėra ieškoma užsienyje. Situacija pasikeitė 2008 metų pabaigoje Lietuvai prisijungus prie Šengeno informacinės sistemos.

Jos duomenis tvarkantys Vidaus reikalų ministerijos darbuotojai tvirtino, jog informacija apie tai, kad L.Aleknavičienės automobilis ieškomas Vokietijoje, buvo žinoma nuo pat pradžių. Tačiau dėl laiko stokos pareigūnai nebuvo atlikę mūsų šalyje registruotų ir Vokietijoje vogtų transporto priemonių kėbulo numerių sutikrinimo. Pirmą sykį šia galimybe pasinaudota prieš kelis mėnesius, po to tyrėjai aplankė dešimtis lietuvių pranešdami jiems nemalonią žinią.

Užsieniečiai nevengia sukčiauti

Dažnai su automobilių vagystėmis susiduriantis Lietuvos kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo 1-osios valdybos 2-ojo skyriaus viršininkas Darius Zasas patvirtino, kad neretai pasitaiko atvejų, kai užsienietis, bandydamas pasipelnyti, parduoda automobilį perpardavinėtojams iš Lietuvos, o pats praneša apie neva įvykusią vagystę ir gauna išmoką iš draudimo įmonės. Tokiu atveju gali pavykti užregistruoti automobilį Lietuvoje anksčiau, nei paskelbta jo paieška, bet transporto priemonę susekę tyrėjai vėliau pasibels į naujojo šeimininko duris.

D.Zasas ramino, kad tyrėjų bijoti neverta, nes dažniausiai ieškomas automobilis paliekamas paskutiniam jo savininkui. "Pirmiausia informuojame užsienio šalies policiją, kad automobilis rastas, ir keletą mėnesių laukiame atsakymo, ar tai ta pati transporto priemonė ir ar ją grąžinti. Dažniausiai draudimo išmoka jau būna sumokėta, automobilis praradęs didelę dalį savo vertės ir tos šalies draudimo įmonei neapsimoka susigrąžinti automobilio. Mūsų įstatymai yra priderinti prie europinės teisės, bet sureguliuoti taip, kad nenuskriaustume savo piliečių, todėl automobiliai paprastai lieka paskutiniams teisėtiems įgijėjams", - aiškino pašnekovas.

Sulaiko metalo laužą

Kriminalistas pripažino, kad kartais "Regitros" darbuotojams atsisakius registruoti automobilį paaiškėja, kad jis nebuvo vogtas. Bet tokiu atveju pirkėjas tik laimi, ypač jei buvo atvykęs kartu su pardavėju. "Ne paslaptis, kad lietuviai moka prikelti automobilius kaip feniksus iš pelenų. Neretai, kilus įtarimui registruojant, ikiteisminio tyrimo metu paaiškėja, kad automobilis buvo suvirintas iš daugybės gabalų. Taip pirkėjas apsaugomas nuo tragedijos, jei tokiu automobiliu pats pakliūtų į avariją", - dėstė pašnekovas.

VĮ "Regitra" Kontrolės ir tyrimų skyriaus vyriausiasis specialistas Mamertas Kulakauskas pasakojo, kad "Regitroje" apie mašinos paiešką užsienyje paaiškėja dvejopai. Jei automobilis yra pavogtas kartu su dokumentais, vagystės faktas gali paaiškėti Šengeno zonos informacinėje sistemoje tikrinant transporto priemonės duomenis. O jei registruojant bandomi pateikti kito automobilio dokumentai, apgavystė paaiškėja per automobilio apžiūrą, kai specialistai pastebi, kad automobilio indentifikacinis numeris nesutampa su nurodytu dokumentuose, yra perkaltas arba įvirintas iš kito automobilio.

Šiemet per pirmąjį pusmetį dėl paskelbtos transporto priemonės paieškos arba kilus įtarimams dėl klastočių atsisakyta įregistruoti 284 transporto priemones, o įregistruotos 82 185 iš užsienio šalių įvežtos naudotos transporto priemonės.

Iš anksto netikrins

Nuo blogų naujienų registruojant automobilį nėra apsaugotas nė vienas pirkėjas, nes kol kas niekaip neįmanoma savarankiškai pasitikrinti, ar automobilis nevogtas. M.Kulakauskas siūlė pirkėjams tiesiog būti atidesniems. "Bėda, kad žmonės mano, neva nusipirks automobilį, atvažiuos į "Regitrą" ir tada paaiškės, ar su automobiliu viskas gerai. Reikia ir patiems daugiau atsakomybės turėti, pasitikrinti, iš ko mašiną perka", - aiškino pašnekovas.

Anot jo, pirkėjas turėtų įsitikinti, ar pardavėjas turi teisę parduoti automobilį - ar jis turi automobilio nuosavybės dokumentus, jei parduoda iš užsienio atgabentą mašiną, ar gali įrodyti, kad atstovauja transporto priemones perpardavinėjančiai įmonei. Pirkėjas turėtų įsitikinti, kad iškilus nesklandumams galės su pardavėju susisiekti, o patikimiausias būdas, pasak M.Kulakausko, yra tiesiog atvykti automobilio registruoti kartu su jį pardavusiu asmeniu.

Dažniausiai vagystės faktas paaiškėja registruojant "Audi", "Volkswagen" ir BMW markių mašinas. Paprastai šie automobiliai būna ne itin nauji, kad nepritrauktų nereikalingo dėmesio, ir ne pernelyg seni, kad už juos būtų galima gauti apvalią sumelę. "Daugiausia tai 4-10 metų senumo, populiariausių markių automobiliai, kurie tiesiog pasimeta bendrame sraute", - aiškino pašnekovas.

Jei automobilis jau buvo registruotas Lietuvoje, "Regitros" internetinėje svetainėje pagal valstybinius numerius galima patikrinti, ar atitinka jo modelis ir spalva, tačiau iš užsienio atvežtų automobilių duomenų iš anksto patikrinti neįmanoma. M.Kulakauskas patikino, kad tokios paslaugos teikti įmonė neplanuoja. "Tai ne registravimo funkcija", - nukirto jis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"