TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Ar visi galime vairuoti?

2008 02 27 0:00

Analizuojant pastarųjų metų eismo įvykius pastebima tendencija, kad jų kaltininkais vis dažniau tampa vairuotojai. 2002 metais dėl vairuotojų nepatyrimo, kelių eismo taisyklių nepaisymo ir kito netinkamo vairavimo įvyko 67,4 procento eismo įvykių, o 2007 - 80 procentų.

Pastebima ir kita tendencija - kasmet daugėja asmenų, įsigyjančių vairuotojo pažymėjimą. 2007 metais tokių buvo 60,7 tūkstančio. Net 8,9 proc. daugiau nei iki tol rekordiniais 2006 metais. Apgultos vairavimo mokyklos rodo, kad artimiausiu metu permainų nematyti: buvę pėstieji tampa vairuotojais.

Operatoriai

Vairuotojas, kaip eismo dalyvis, turėtų būti aukščiausios kategorijos: medikai tikrina jo sveikatą, vairavimo mokykla moko saugiai vairuoti. Deja, daugėjant vairuotojų daugėja ir netinkamo vairavimo pasekmių.

Vairuotojas - operatorius. Kitaip nei kiti operatoriai, valdantys įvairius mechanizmus, vairuotojas tą darbą atlieka nuolat besikeičiančioje aplinkoje ir jo daromos klaidos būna kur kas skaudesnės. Nuo šios aplinkos pasikeitimo suvokimo greičio, sprendimo priėmimo greičio, jo realizacijos pradžios ir jo vykdymo priklauso eismo saugumas toje vietoje. Todėl vairuotojas privalo turėti pakankamai psichofiziologinių galimybių vairuoti automobilį.

Kiekvienas naujas darbas reikalauja tam tikrų įgūdžių. Vairavimo mokyklose kaip tik ir mokoma, kaip greičiau suvokti aplinkos pasikeitimus, priimti reikalingus sprendimus ir juos vykdyti. Mokymosi pradžioje pasirenkamos nesudėtingos vietos, kuriose būsimas vairuotojas netrukdydamas kitiems turi daugiau laiko įvertinti situaciją sankryžoje, saugiai ją pervažiuoti. Taip kartojant daug kartų, išmokstama tinkamai manevruoti, vertinti aplinką, atitinkamai veikti.

Antplūdis

Dabar vairuoti automobilį tapo prestižo reikalu. Jeigu nevairuoji, atrodai nevisavertis. Todėl dar nesulaukus pilnametystės jau skubama į vairavimo mokyklą, lyg po mėnesio jų nebeliktų nė vienos.

Būta ir masinių kursų antplūdžių. Pirmasis, kai į egzaminą buvo įtraukti manevravimo aikštelėje elementai, antrasis, kai egzaminavimą perėmė VĮ "Regitra". Ir pagaliau trečiasis, kuris vyksta dabar - nuo metų vidurio bus išduodami laikinai dvejus metus tegaliojantys vairuotojo pažymėjimai. Tokiu antplūdžio periodu vairavimo mokyklos prisipildo įvairaus amžiaus klausytojų, pradedant aštuoniolikmečiais ir baigiant seneliais.

Ko tokia auditorija tikisi iš kursų? Ar žino bent vienas savo galimybes? Ar gali išmokti ir saugiai vairuoti? Į muzikos mokyklą nepriims, jeigu neturėsi muzikinės klausos. Ir toks žmogus neįsižeis. Tačiau automobilio vairavimą beveik kiekvienas supranta kaip prigimtinę teisę, o ne privilegiją.

Ar gali garbaus amžiaus žmogus saugiai vairuoti automobilį? Gali, jeigu jis turi nemažą vairavimo patirtį. Suprantama, amžius daro neigiamą įtaką atskirų žmogaus organų patikimumui, tačiau ta neigiama įtaka kompensuojama vairavimo patirtimi. Tačiau visai kitas reikalas, kai reikia mokytis vairuoti sulaukus to paties garbaus amžiaus.

Specifika

Ar visi galime išmokti saugiai vairuoti? Austrijoje atlikti tyrimai parodė, kad apie 80 proc. žmonių tam visiškai tinka, apie 12 proc. reikia kai kurių elgesio normų korekcijos ir dar 8 proc. - visai netinkami. Tad ar mums galioja tokia žmonių skirstymo teorija? Kaip nustatyti vairavimo mokyklų mokytojams, kas tie 8 proc., jei klasėje visi turi išduotus medicinos įstaigų pažymėjimus?

Vairavimo mokymas - išskirtinai specifinis profesinis mokymas. Žmogus mokomas didesnio pavojaus aplinkoje, dažnai jis klaidingai suvokia tykančius pavojus gatvėje ar kelyje ir į kursus eina nepasitikėdamas savo gebėjimais.

Pirmoji vairavimo mokytojo užduotis - tinkamai psichologiškai parengti klausytojus. Turint galvoje, kad tenka mokyti įvairaus amžiaus, profesijų, pomėgių klausytojus, prie kiekvieno tenka prieiti individualiai. Kartais profesija padeda lengviau perprasti automobilio valdymą. Tinkamai parengus psichologiškai, deramai išaiškinus automobilio valdymo procesą palengva dingsta susikaustymas, kuris neretai lydi pirmųjų pamokų metu, atsiranda pasitikėjimas savo jėgomis.

Ne pagal jėgas

Tačiau beveik kiekvienoje grupėje atsiranda žmogus ar keli, kurie, nesvarbu, koks jų amžius ar turima profesija, sunkiai perpranta automobilio valdymą, sunkiai suvokia aplinką, ilgai negali įsiminti valdymo operacijų sekos ir panašiai. Dažniausiai tik aklai vykdo vairavimo mokytojo komandas. Tokiu atveju kad ir koks kantrus vairavimo mokytojas ir koks akivaizdus būtų mokinio noras išmokti vairuoti, norimų rezultatų nepasiekiama. Susikaustęs ir įsitempęs mokinys lieka per visą mokymosi laiką. Tokius žmones galima išmokyti vairuoti tik mažo intensyvumo maršrutuose. Tačiau ką jie darytų vieni, pasikeitus ženklams tame pačiame maršrute, sunku prognozuoti.

Tada ir kyla klausimas, kaip šis žmogus gavo sveikatos pažymėjimą, leidžiantį jam vairuoti automobilį?

Sveikata

Sveikatos apsaugos ministro 2000 metų gegužės 31 dienos įsakyme aprašyta vairuotojų sveikatos tikrinimo tvarka. Bendrųjų nuostatų 3.3 punkte išdėstyti privalomi tyrimai: akipločio, regėjimo aštrumo, regėjimo naktį, klausos, reakcijos ištyrimas. Dabar to neatliekama, todėl neverta stebėtis, kad galimybę mokytis vairuoti gauna žmonės, ne visada galintys tai daryti. Eismo saugumo automobilių keliais įstatymas įsigalios nuo šių metų liepos 1 dienos. Sveikatos apsaugos ministerija įpareigoja nustatyti vairuotojų sveikatos ir psichofiziologinių gebėjimų tikrinimo tvarką. Tačiau ar šis punktas buvo reikalingas šiame įstatyme, jeigu netrukus sueis aštuoneri metai, kai nevykdomas paties sveikatos apsaugos ministro įsakymas šiuo klausimu?

Esame išskirtinė valstybė Europos Sąjungoje pagal avaringumą, žuvusiųjų skaičių. Eismo saugumo užtikrinimas gatvėse ir keliuose - ne vienos žinybos darbuotojų pastangų rezultatas. Administracinių teisės pažeidimų kodekso nauja redakcija, griežtinanti atsakomybę už KET pažeidimus, eismo priežiūros gerinimas, policijos padalinių reorganizacija, eismo dalyvių švietimas - tai tik dalis to darbo, kurį reikia daryti, kad gatvėse ir keliuose jaustumės saugūs.

Gatvėse ir keliuose vairuojama nepaisant taisyklių, negerbiant kitų eismo dalyvių, chuliganiškai ir agresyviai, išgėrus ar pavartojus narkotikų. Ar narkotikai pradėti vartoti baigus vairavimo kursus, ar prieš juos? Atsakymo negausime. Jeigu nesi narkologinio dispanserio įskaitoje, bet kasdien vartoji - sveikatos pažymėjimą gausi.

Jeigu psichologai tikrintų kiekvieną būsimą vairuotoją, gal tie "agresoriai" neturėtų galimybės mokytis vairuoti. Ypač tai pasakytina apie jaunus žmones, kurie, beje, turi ir kitų savo amžiui būdingų neigiamų bruožų: pervertina savo galimybes, demonstruoja įžūlų vairavimo stilių ir pan.

Neteko girdėti, kad išduodant sveikatos pažymėjimą medikai atliktų būsimo vairuotojo psichologinius tyrimus, nors juos tai įpareigoja anksčiau minėtos institucijos ministro įsakymas. Pripažinus, kad mūsų tautiečiai nė kiek ne geresni nei austrai, jeigu į eismą nepatektų tie 8 proc. negalinčių vairuoti, per metus išsaugotume 70-80 gyvybių, nebūtų 700-800 sužeistųjų, 200-300 neįgaliųjų.

Testas

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto inžinerijos fakulteto katedra turi įsirengusi laboratoriją, kurioje galima ištirti žmogaus patikimumą vairuojant. Kaip patikino dr. Zenonas Bogdanavičius, laboratorijoje galima patikrinti vairuotojo tinkamumą saugiai vairuoti. Patikrinimo metu galima nustatyti vairuotojo psichologines savybes: aplinkos suvokimą, informacijos apdorojimo greitį, dėmesį, įgūdžius, psichomotorinę reakciją. Jeigu tokie tyrimai būtų atliekami gydymo įstaigose prieš išduodant sveikatos pažymėjimus, vairavimo mokyklose sumažėtų netinkamų vairuoti žmonių.

Kol kas sveikatos pažymėjimai būsimiems vairuotojams išduodami konvejeriniu metodu. Paklausiama, kuo skundžiamasi, patikrinamas regėjimas. Sveikatos ministerijos valdininkai planuoja liberalizuoti sveikatos patikrinimo procedūras. Ruošiamasi pailginti tikrinamųjų laiką iki dešimties metų. Tikimasi, kad patys vairuotojai sunegalavę atvyks pas medikus, kad tie uždraustų vairuoti. Užuot fantazavus, derėtų tinkamai sutvarkyti būsimų vairuotojų sveikatos patikrinimą, tada keliuose sumažėtų nelaimių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"